انتقال نسخ اصلی آثار موجود مکتب اول و دوم هنر نگارگری به موزه تبریز/ درخت بشیر صلح تبریز به سازمان ملل می‌رود
انتقال نسخ اصلی آثار موجود مکتب اول و دوم هنر نگارگری به موزه تبریز/ درخت بشیر صلح تبریز به سازمان ملل می‌رود
وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دستور انتقال نسخ اصلی آثار موجود مکتب اول و دوم هنر نگارگری را به موزه هنر مکتب تبریز صادر کرد.

به گزارش شمس، سیدعزت‌الله ضرغامی روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱ در آیین افتتاح موزه هنر مکتب تبریز با تاکید به اینکه لازم است موزه‌ها ،جریان ساز حرکت‌های سالم فرهنگی در کشور باشند، اظهار کرد: «نیازمندیم تا از ظرفیت موزه‌های کشور برای معرفی گنجینه‌های فرهنگی، تاریخی و هنری خود استفاده کنیم. متاسفانه موزه‌هایمان تا جایگاهی که ارزش اصلی خود را نشان دهند فاصله دارد. با افتتاح موزه‌های تخصصی و نمایش آثار مخازن می‌توانیم یک گام به هدف اصلی خود نزدیک‌تر شویم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه تبریز شناسنامه و هویت ایران است، ادامه داد: «غنای تاریخی، فرهنگی، هنری و اجتماعی تبریز در طول تاریخ همواره بر همگان عیان بوده و تبریز مایه وحدت و انسجام ملی ما است. به‌طوری‌که رهبر معظم انقلاب آذربایجان شرقی و تبریز را مایه وحدت ملی ایران عنوان کرده‌اند. لذا با افتتاح این موزه بار دیگر فرصتی مغتنم به دست آمده تا شاهد شکوفایی ظرفیت‌های تاریخی و هنری تبریز باشیم.»

او ادامه داد: «با توجه به اینکه در این موزه آثار به‌صورت مولاژ به نمایش گذاشته شده‌اند، لذا توصیه می‌شود تا نسخ اصلی آثار که در سایر موزه‌ها موجود است، گردآوری شده و به این موزه انتقال یابند. برای تحقق این امر دستورات لازم را خواهم داد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «از تمام مرمت‌گران این خانه تاریخی ارزشمند قدردانیم که با مشکلات  موجود، بهترین نتیجه از هنر خود را در این خانه تاریخی به نمایش گذاشته‌اند.»

ضرغامی اظهار داشت: «از اندیشمندان و نخبگان خواستاریم تا از فرصت موزه‌ها استفاده کنند وحرف‌هایی که جوانان باید بشنوند را از محل موزه به آن‌ها برسانند.»

درخت بشیر صلح تبریز به سازمان ملل می رود

همچنین عزت‌الله ضرغامی روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از اثر حجمی درخت «بشیر صلح»، با بیان اینکه نمایش این اثر منحصر به فرد در سازمان ملل می تواند پیام صلح و دوستی مردم ایران را به نمایش بگذارد، افزود: در اسرع وقت این موضوع را در دولت مطرح خواهم کرد.

وی با بیان اینکه صلح در تفکر و نگاه مردم ایران اسلامی نهادینه شده است، اثر منبت کاری از چواب «درخت بشیر صلح» را نماد هنر و تفکر صلح‌ جویی مردم این خطه دانست.

ضرغامی اظهار داشت: این اثر نماد زندگی صلح‌ آمیز است و به نظرم کسانی که بر طبل ایران هراسی طی سال های اخیر در جهان می‌ کوبند، بدانند که صلح در تفکر، نگاه و بینش مردم و هنرمندان ایرانی نهادینه شده و این اثر به تنهایی نمایانگر تفکر خالص و انسانی و اسلامی ایرانی ها است.

وی اثر حجمی فوق را خارق‌العاده خواند که در نوع خود بی‌ نظیر و حاصل زحمت‌های یک دهه‌ ای هنرمند برجسته تبریزی است.

ضرغامی با بیان اینکه صنایع‌ دستی ایران دارای هدف، محتوا و حرکت هستند، یادآور شد: این صنایع خبر از نگاه ایران در طول تاریخ به مساله انسانیت می‌دهند و بر همین مبنا این اثر حجمی به‌ صورت سمبلیک ادیان و کتب دینی را به صورت هنر منبت نشان داده و وحدت آن‌ها را به نمایش گذاشته است.

انتهای پیام/