انتقاد شهردار تبریز از رشد بافت‌های فرسوده در شهرهای ایران
انتقاد شهردار تبریز از رشد بافت‌های فرسوده در شهرهای ایران
شهردار تبریز گفت: مطابق برنامه ششم توسعه، سالانه باید ۱۰ درصد بافت فرسوده شهرها احیا می شد ولی شاهد رشد و افزایش بافت فرسوده شهری در کشور هستیم.

به گزارش شمس، یعقوب هوشیار پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم که با حضور سفیران بازآفرینی شهری بم، اعضای شورای اسلامی شهر و معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شد اظهار کرد: نرخ جمعیت‌پذیری شهرها با سرعت بالایی در کشور در حال افزایش است؛ اما نظام فنی و برنامه‌ریزی هم وزن با اهمیت این مسئله پیشرفت نمی‌کند.

وی افزود: محوریت توسعه همه‌جانبه کشورها در دنیا منوط به توسعه کلانشهرها است و  از این رو نظام تاب آوری شهری و مدیریت بحران در کلانشهرها باید در مورد توجه دولت باشد.

هوشیار با اشاره به اهمیت توجه به تاب‌آوری شهری در بلایای طبیعی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص های توسعه پایدار شهر توجه به تاب‌آوری شهری در بلایایی طبیعی همانند زلزله و وضعیت کشور در خصوص مواجه با بلایایی طبیعی است.

وی اضافه کرد: به عنوان طراحان شهری باید نگاه نقادانه‌ای به مسایل شهری داشته  و جایگاه خود را در اجرای برنامه‌ مدون ۵ ساله مشخص کنیم.

شهردار تبریز با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها در عمل به طرح‌های تفصیلی نیز گفت: در عمل به طرح های تفصیلی در کلانشهرها حتی  به پیشرفت ۳۵ درصدی نیز نرسیده‌ایم  و عیار عملکرد ما در مواقع بحرانی همچون زلزله مشخص خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر شاهد تغییر نگاه مدیران و نظام مهندسی و دانشگاه‌ها و ارتقای نگاه در موضوع بازآفرینی شهری هستیم که جای خوشحالی دارد.

هوشیار با اشاره به مخاطرات طبیعی بالا در کلانشهرهای کشور یادآور شد: مخاطرات طبیعی در کلانشهرهای کشور من جمله تبریز بالا بوده و باید در نظام‌مندی مسائل پیشگیری و آمادگی و مقابله با بحران و بازسازی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام /