امسال ۵ پرونده اختلاس داشتیم/ تمامی ماینر‌ها قاچاقی‌اند/ توقیف ۷۶۷ خودروی شوتی!
امسال ۵ پرونده اختلاس داشتیم/ تمامی ماینر‌ها قاچاقی‌اند/ توقیف ۷۶۷ خودروی شوتی!
رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان شرقی گفت: در ۹ ماهه امسال کشفیات کالای قاچاق در استان ۸۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار شمس، «سرهنگ قاسم دهقانی» صبح ۴شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ۸۰ درصد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شوند، اظهار کرد: پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌شرقی از اول خرداد ماه سال گذشته آغاز به کار کرد و پرونده‌های جرایم اقتصادی به صورت متمرکز و به صورت تخصصی در این معاونت بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح رجیستری قاچاق تلفن همراه را به صفر برساند، بیان داشت: در سایر حوزه‌ها هم همین را دنبال خواهیم کرد تا سال آینده نتایج آن را شاهد باشیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: طی ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حوزه ارزش ریالی کالاهای قاچاق ۸۷ درصد افزایش کشفیات داشته‌ایم که حدود ۲ هزار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.

وی افزود: تعداد پرونده‌های کشف شده در آذربایجان‌شرقی در حوزه قاچاق ۱۳۶۰ مورد است که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

این مقام انتظامی از کشف ۷۶۷ دستگاه خودروی شوتی از قاچاقچیان و انتقال آن به پارکینگ خبر داد و یادآور شد: ۱۴۶۵ قاچاقچی در سطح استان شناسایی و دستگیر شده‌اند که افزایش ۱۵ درصدی داشته است.

وی توضیح داد: در پرونده‌های قاچاق کالا و ارز ۱۳۵۴ فقره پرونده بالای ۱۰۰ میلیون تومان داریم که رشد ۷۱ درصدی را نشان می‌دهد. ۴۴ فقره پرونده‌ بالای ۵۰۰ میلیون تومان نیز با ۵۷ درصد افزایش ثبت شده است. ۷ باند فعال و سازماندهی شده نیز در این حوزه شناسایی شد که در مدت مشابه سال گذشته ۲ مورد بود و با این احتساب رشد ۲۵۰ درصدی داشته است.

سرهنگ دهقانی با بیان اینکه بیشترین کشفیات ما در حوزه تجهیزات پزشکی با افزایش ۱۰۰۰ درصدی بوده است، تصریح کرد: قاچاق لوازم خانگی با ۳۴۰ درصد و قاچاق دارو ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: هیچیک از دستگاه‌های رمز ارز به‌شکل قانونی به کشور وارد نشده است، تمامی دستگاه‌های موچود قاچاقی‌اند و زمانی که از فردی کشف می‌شود دو پرونده قاچاق و سرقت برق برای وی تشکیل می‌شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: به افرادی که به‌صورت قانونی و رسمی تمایل به فعالیت با ماینر و استخراج رمزارز داشتند فرجه‌‎ای ۴۵ روزه داده شد تا درخواست خود را ثبت کنند، هزینه گمرکی آن را پرداخت کنند و با لحاظ دو شرایط پیش‌بینی شده در قانون و دستورالعمل، به فعالیت خود ادامه دهند.

وی اضافه کرد: در ۹ ماهه سال جاری، ۴۸۰۳ دستگاه صرفا توسط پلیس و در سطح آذربایجان‌شرقی کشف و ضبط شده و ارزش ریالی آن طبق اعلام گمرک چیزی در حدود ۶۲ میلیارد ریال می‌‎باشد. بیشترین کشفیات با گزارشات مردمی‌ست.

این مقام انتظامی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی در مسیر ترانزیت قاچاق قرار دارد، عنوان کرد: درصد بالایی از کشفیات ما مربوط می‌شود به آن‌چیزهایی که از سمت منطقه آزاد ارس به سمت عمق کشور قاچاق‌ می‌شود.

وی دیگر ماموریت‌های معاونت نوپای نیروی انتظامی را در حوزه های اختلاس، تسهیلات غیر مجاز بانکی، زمین‌خواری، پولشویی، فرار مالیاتی، احتکار، قاچاق کالا و ارز و سایر جرایم اقتصادی عنوان کرد و گفت: ماموریت های این معاون قبلا در پلیس آگاهی کار می شد که این بار نیروی انتظامی به صورت تخصصی تر در دستور کار قرار داده است.

دهقانی در پایان صحبت‌های خود تشریح کرد: در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری، در حوزه اخلال در نظام اقتصادی ۱۷ فقره پرونده داشتیم که ۱۴۲ درصد افزایش داشته است، در زمینه تسهیلات غیرمجاز بانکی ۱۱ فقره داشتیم که ۱۵ درصد کاهش داشته است، ۴ فقره پرونده پولشویی داشته‌ایم و سال گذشته ۲ مورد بود، ۶ فقره رشا و ارتشا داشتیم که رشد ۵۰ درصدی داشته و امسال هم مانند سال گذشته، ۵ فقره پرونده اختلاس داشته‌ایم، تبانی در معاملات دولتی ۱۰ فقره بوده است که در مدت مشابه سال گذشته ۲ فقره بوده است، ۳۰ پرونده فرار مالیاتی داشته ایم، ۷ پرونده زمین خواری و ۴۲ پرونده احتکار اقلام و لوازم اساسی که مجموع ارزش ریالی تمام این‌ها ۵۲۰ میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام /