الگوهای سازمان های مردم نهاد موفق معرفی شوند
الگوهای سازمان های مردم نهاد موفق معرفی شوند
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: الگوهای سازمان های مردم نهاد موفق معرفی شوند.

به گزارش شمس، هفتمین دوره کارگاه های تخصصی آموزشی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده منتخب شمالغرب کشور ظهر امروز دوشنبه با حضور ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در استانداری آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

معصومه ابتکار در این دوره گفت: سیاست دولت تدبیر و امید توجه به نهاد های مدنی، زنان، مردم نهاد، خیریه ها به عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی بسیار جدی است.

وی ادامه داد: موضوع سازمان های مردم نهاد را در جریان های اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی مورد توجه قرار دادیم و محوریت این تشکلها را در برنامه ها پیش‌بینی کردیم و حمایت دولت از جنبه حقوقی بوده است.

وی گفت: دولت فضایی را برای آزادی بیان نسبی فراهم کرده تا این تشکل ها اعلام نظر داشته باشند که یکی از مهمترین ارکانی است که به آن توجه داریم.

معاون رئیس جمهور افزود: در دولت های هفتم و هشتم ریاست جمهور وقت نگاه ویژه ای به جامعه مدنی داشتند، سازمان های مردم نهاد عضو کارگروه های شورای برنامه ریزی شدند. متاسفانه در یک دوره حذف شدند و از اولین پیشنهاد ما در دولت دکتر روحانی بازگشت این شورا ها بود.

وی گفت: داوطلبانه کار کردن ویژگی اصلی سازمان های مردم نهاد است و براساس آیات قرآن با نیت صادق و عمل صالح نتایج این کارها به خود انسان برمی گردد. این ویژگی سازمان های مردم نهاد می تواند بیشتر از دولت کارایی و موفقیت داشته باشد.

وی گفت: مدیریت این جریان داوطلبانه بسیار مهم است و نباید عده ای سوء استفاده و بهره برداری نادرست داشته باشند. باید الگوهای سازمان های مردم نهاد موفق را معرفی کرده و دلایل موفقیت شان را بررسی کنیم. باید در مرکز استان خانه تشکل ایجاد شود تا تشکل ها در این خانه همفکری کرده و کارهای جمعی را انجام دهند.

ابتکار ادامه داد: امکان ایجاد مکان رایگان برای هرتشکل وجود ندارد. پیگیر بحث عدم اخذ مالیات از خیریه ها و تشکل ها هستیم، ایجاد فضا برای فعالیت زنان کارآفرین بسیار مهم است و از همه شهرها تقاضا می کنیم فضای بازارچه ای و نمایشگاهی ایجاد کنند.

وی گفت: سیاست دولت دوازدم این بود که ۳۰ درصد پست های مدیریتی به زنان واگذار شود در حال حاضر ۱۸.۸ درصد است که باید به ۳۰ درصد برسیم. ما از روز اول اعتراض خود را نسبت به تبلیغ عمومی چند همسری در رسانه ملی اعلام کردیم و این موضوع را به آقای علی عسکری گفتیم.

وی ابراز داشت: این موضوع ازدواج را به خطر می اندازد و نظر مقام معظم رهبری نیز در این موضوع صریح و محکم بود و حتی شوخی این موضوع را صلاح ندانستند.

ابتکار افزود: لایحه برابری دیه زن و مرد را در دست اقدام داریم و کماکان پیگیر موضوع هستیم و باید قانون اصلاح شود و در هیچ کجای قرآن به صراحت گفته نشده که دیه مرد و زن برابر است.

وی گفت: سازمان های مردم نهاد نمی توانند فعالیت های سیاسی داشته باشند اما اینکه نگاه این سازمان ها نگرش سیاسی باشد، اجتناب ناپذیر است.

ابتکار ادامه داد: با همکاری قوه قضائیه تاکنون از ۱۵ زندان زنان از جمله زندان تبریز بازدید داشتیم و یکی از برنامه های ما حمایت اجتماعی از زنان آزاد شده از زندان است و از سازمان های مردم نهاد که این کار را انجام می دهند نیز حمایت می کنیم.