رئیس خانه تعاونگران آذربایجان شرقی با بیان این‌که اقتصاد شایسته با توسعه تعاونی‌ها ایجاد می‌شود، افزود: تقویت این بخش از ضروریات جامعه بوده و مهمترین هدف و رویکرد در تدوین و گسترش تعاونی‌ها، توانمندسازی اقشار کم درآمد جامعه است.

به گزارش شمس، خرم ادیب نیا در کرسی تعاون و کارآفرینی در محل پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی با بیان این‌که ایران در رتبه ۳۰ تولید ناخالصی داخلی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران حدود پنج درصد است؛ علی‌رغم کم بودن سهم بخش تعاون در اقتصاد حدود ۱۰۰هزار تعاونی در سطح کشور ثبت شده است، درحالیکه در کشورهای دیگر با وجود زیاد بودن سهم این بخش ولی تعداد تعاونی در این حد نیست.

وی عنوان کرد: ۴۴ میلیون نفر در کشور عضو این تعاونی‌ها بودند و بیش از یک میلیون و ۶۴۳ هزار و ۶۴۷ نفر در این بخش شاغل هستند.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی و افق ۲۰ ساله نظام که در سال ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد، مقرر شده تعاونی‌ها ۲۵ درصد از سهم اقتصاد کشور را به دست گیرند؛ البته درحال حاضر سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور رقم پایینی است.

وی متذکر شد: سازمان‌های تعاونی هم ابتدا برای مقابله با بی‌عدالتی اجتماعی و ناهنجاری اقتصادی و نیز به لحاظ ضرورت کاهش واسطه‌ها با هدف افزایش سود و درآمد تولیدکنندگان و افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان راه‌حل های گوناگونی به اجرا در آورده که اصولی‌ترین روش آن در ایران ایجاد شرکت های تعاونی است.

وی اظهار کرد: از میان سه نوع مدیریت دولتی، خصوصی سرمایه سالار و تعاونی ارزش مدار، بدون تردید اقتصاد اجتماعی مبتنی بر تعاون گری بیشترین همگرایی را برای رهایی از چالش های اقتصادی و اجتماعی مانند بیکاری دارد‌.

ادیب نیا گفت: تعاون و همیاری اقتصادی، مردمی‌ترین و اجتماعی‌ترین بخش اقتصادی بوده و اقتصاد انسانی را جایگزین انسان اقتصادی کرده است.

رئیس خانه تعاونگران آذربایجان شرقی با بیان این‌که تعاونی‌ها به منظور اشتغالزایی، توسعه پایدار و فقرزدایی در جهان شکل گرفته‌اند، متذکر شد: تعاونی‌ها با گسترش اشتغالزایی می‌توانند به کاهش شکاف اقتصادی و اجتماعی کمک کنند؛ همچنین بخش تعاون با تجمیع سرمایه‌های کوچک در تعاونی‌های بخش تعاون می‌تواند به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک کند و افزایش توان اقتصادی خانواده نیز از ویژگی‌های این بخش است.

وی با اشاره به اهداف بخش تعاون، گفت: ایجاد و تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن و اشتغال کامل، قراردادن وسایل کار در اختیار کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، پیشگیری از تمرکز و تداوم ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص جهت تحقق عدالت اجتماعی از جمله اهداف بخش تعاونی هستند.

وی همچنین جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت، قرار گرفتن مدیریت و سرمایه و منافع حاصله در اختیار نیروی کار و تشویق بهره برداری مستقیم از حاصل کار خود، توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی بین همه مردم و کمک به تامین عدالت اجتماعی و توانمندسازی اقشار متوسط و کم درآمد از دیگر اهداف بخش تعاون بیان کرد.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل تعاونی‌های دانشجویی، افزود: صاحب نظران معتقدند که دانشجویان نیاز دارند تا از طریق کار و گروه‌ها و مسئولیت پذیری در یادگیری خودکفا شوند، یکی از راهبردهای رسیدن به این امر، تشکیل تعاونی‌های دانشجویی است.

وی ادامه داد: تعاونی‌های دانشجویی می‌توانند مناسب ترین عرصه برای یادگیری تجربی دانشجویان در دوران تحصیل باشند؛ چراکه یکی از مزایای آن‌ها حضور در جمعی است که موجب پرورش روحی کار گروهی می‌شود.

وی کاهش ترس دانشجویان از کارهای عملی، تطبیق آموخته‌های نظری و کلاس‌های درس با کارهای عملی مرتبط، یادگیری ماندگارتر، توانایی کارکردن دانشجویان با یکدیگر، تقویت اعتماد به نفس، خودباوری و ریسک پذیری، تقویت روحیه مشارکت و جمع گرایی در دانشجویان و بالابردن انگیزه تلاش در دانشجویان از نقاط قوت تشکیل تعاونی‌های دانشجویی عنوان کرد.

وی با بیان این‌که زمینه سازی برای خود اشتغالی و کارآفرینی دانشجویان، ایجاد منابع اقتصادی و کسب درآمد برای دانشجویان از نقاط قوت تشکیل تعاونی‌های دانشجویی است، تصریح کرد: وجود روحیه کار و تولید در جامعه، اهتمام دولت برای توسعه تعاونی‌های دانشجویی، استفاده از منابع دولتی و زمینه‌های کم بهره مطلوبیت کمتری برای پیمانکاران آزاد دارند، استفاده از نفوذ دانشگاه‌ها در مکاتبه با سایر ارگان‌ها و بازار خوب برای محصولات کشاورزی و صنعتی کشور از فرصت‌های تعاونی‌های دانشجویی هستند.

گفتنی است؛ کرسی تعاون و کارآفرینی و توسعه پژوهشکده با مشارکت پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با عنوان تشکیل تعاونی‌های دانشجویی مبتنی بر فعالیت های نوآورانه با حضور جمعی از دانشجویان و تعاون گران برگزار شد.