ورود ‌پول‌های کثیف و پولشویی در حوزه سینما‌/با ورود آقازاده‌ها، سینما از پولشویی در امان نبوده است
ورود ‌پول‌های کثیف و پولشویی در حوزه سینما‌/با ورود آقازاده‌ها، سینما از پولشویی در امان نبوده است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ظرفیت ورود پول کثیف به عنوان سرمایه در بخش فیلم‌سازی بسیار بالا‌ست که متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل اختلاس‌های شدید ‌ و ورود آقازاده‌ها به سینما، این هنر هم از پولشویی در امان نبود.

به گزارش شمس، محمداسماعیل سعیدی با انتقاد از ورود پول‌های کثیف به سینمای ایران و به پولشویی در حوزه سینما اظهار داشت: زمزمه‌های پولشویی با دادگاهی شدن هادی رضوی و با سریال پر طرفدار شهرزاد سر تیتر رسانه‌ها شد و حاشیه‌هایی که این سریال به همراه داشت ، افکار عمومی را به سمت پولشویی در سینما ایران کشاند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در صنعت سینمای کشورهای پیشرفته به دلیل وجود ابزارهای دقیق نظارتی کمتر فرصتی به صاحبان پول‌های کثیف داده می‌شود تا بتوانند در سینما به قصد پول‌شویی سرمایه‌گذاری و یکه‌تازی کنند، در کشورهای صنعتی و پیشرفته استودیوها و شرکت‌های فیلم‌سازی با برنامه‌ریزی درست همواره در مسیر کسب سود مشروع و درست گام برمی‌دارند‌، اما در کشورهایی با اقتصاد ضعیف، سینما به عنوان کسب‌وکار تأثیرگذار شناخته نمی‌شود و همواره نیازمند حمایت دولت یا سرمایه‌گذاری‌های خصوصی مقطعی است در این میان ‌ظرفیت ورود پول کثیف به عنوان سرمایه در بخش فیلم‌سازی بسیار بالا است؛ متاسفانه در چند سال اخیر به بدلیل اختلاس‌های شدید اقتصادی و ورود آقازاده‌ها به سینما این هنر هم از پولشویی در امان نبود.

سعیدی یادآور شد: سال‌های اخیر ورود صاحبان سرمایه علی الخصوص آقا زاده‌ها به سینمای ایران؛ هنر هفتم را با حاشیه‌های بسیاری همراه ساخته است، در کنار آسیبی که به اقتصاد سینما وارد کرده امروز شاهد بی کیفیتی بسیاری از فیلم‌ها در گیشه سینماها هستیم ؛ فیلم‌هایی که با سرمایه فراوان بدون کیفیت و برتری موضوعیت با انبوهی از ستارگان مطرح هنر هفتم بر روی پرده سینماها خودنمایی می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: هنر هفتم به عنوان شاخه‌ای از هنر که طرفداران بسیاری داشته و از طرفی کاملاً وابسته به پول و سرمایه بوده، همواره فرصت مناسبی برای پول‌شویی در اختیار خاطیان قرار داده است؛ ورود افراد وابسته به مراکز قدرت در زمینه پولشویی ، ذهنیت منفی در این هنر را ایجاد کرده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ورود بخش خصوصی به سینما قطعاً نقش موثری در این هنر خواهد داشت منتها این ورود چگونه و چه اهدافی خواهد بود بسیار اهمیت دارد، آیا با هدف سودجویی وارد عرصه سینما می‌شوند یا با هدف کمک به صنعت سینما ؟ بدون شک ورود بخش خصوصی اگر با هدف کمک به هنر هفتم باشد ورودی مثمرثمر خواهد بود.

سعیدی در ادامه یاد آور شد: زمزمه‌های از پولشویی در عرصه سینما نشات گرفته از پرونده‌های قضایی تهیه کنندگانی بود که با هدفی غیر از ارتقا فرهنگ و هنر وارد سینما شده‌اند در پی آن فساد اقتصادی و ورود پولهای کثیف بود که در مدتی کوتاهی سرتیتر رسانه‌ها شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درکشور بحث ورود پول‌های کثیف به سینما، مبحث جدیدی نیست و سابقه آن به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اگر نظارت درستی در این عرصه وجود داشته باشد بدون شک پرونده‌هایی در حوزه پولشویی در عرصه سینما نخواهیم داشت، در این بین اگر خلاء قانونی در این راستا وجود داشته باشد باید وزارت ارشاد نظارت کند تا بتوانیم آسیب‌های اینچنینی را رفع کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی گفت: تنها وزارتخانه‌ای که می‌تواند در پولیشویی سینمایی ورود پیدا کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، با ورود به موقع و نظارت کافی می‌تواند از شکل گیری پرونده‌های پولشویی در سینما جلوگیری کند ؛ پولشویی در عرصه سینما بسیار نگران کننده است چه میزان پولشویی در سینما وجود دارد؛ چه میزان پرونده قضایی در این حوزه است، همگی در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی می‌شود‌.