افزایش ۸۶ درصدی پرداخت زکات در آذربایجان شرقی
افزایش ۸۶ درصدی پرداخت زکات در آذربایجان شرقی
رئیس شورای عالی زکات کشور از افزایش زکات جمع شده در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: زکات در این استان در هفت ماه سال جاری افزایش 86 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و معادل 23 میلیارد تومان است.

به گزارش شمس، آیت الله سید رضا تقوی در نشست خبری با اهالی رسانه در تبریز در تشریح این خبر اظهار کرد: این میزان از زکات جمع آوری شده در آذربایجان شرقی با توجه امکانات و فرهنگ مردم این استان، قانع کننده نبوده، اما رشد آن نسبت به سال گذشته چشمگیر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان زکات در سطح کشور جمع آوری شده است، گفت: زکات جمع آوری شده زیر نظر شورای زکات هر استان در همان منطقه‎ای که جمع آوری شده، صرف می‎شود و ۶۰ درصد از مبلغ زکات به فقرا تعلق گرفته و مابقی صرف امور خیریه دیگر می‎شود.

وی متذکر شد: مسئول شناسایی و جمع آوری زکات، کمیته امداد است، چرا که آشنایی و دسترسی بیشتری به شهرها و روستاها دارد.

تقوی متذکر شد: در دولت‌های قبلی مبلغی معادل زکات جمع شده از طرف دولت به شورای زکات ارائه می‎شد که دولت کنونی این سنت را به جا نیاورده است.

نماینده ولی فقیه در وزرات جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به نظارت بر ذبح شرعی دام‌ها گفت: تجارت حلال، در دنیا بسیار سودآور بوده و حتی غیرمسلمان‌ها هم محصولات حلال را انتخاب می‎کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ایران بهره کمی از تجارت حلال دارد، اظهار کرد: به تجار سفارش شده است تا هم کیفیت محصولاتی را که دارای برچسب حلال هستند، افزایش دهند و هم محصولات را با قیمتی منصفانه به فروش برسانند.

وی از نظارت بر ذبح حلال در هر نقطه از دنیا که تجار ایرانی وارد معامله برای خرید گوشت می‌شوند، خبر داد و افزود: ناظرانی در برزیل، هندوستان، قرقیزستان، مغولفستان، لهستان و روسیه داریم.

تقوی یادآور شد: کشتارگاهی در برزیل نیز خواهان نظارت کارشناسان ما بر نحوه ذبح کلیه دام‌هایی شده است که گوشت‌هایش به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راهکارهایی برای تامین امنیت غذایی خاطرنشان کرد: سنتی بودن کشاورزی، عمده مشکل این بخش در کشور بوده و باید کشاورزی را برای پاسخگویی از حالت سنتی درآورد.

وی اضافه کرد: اصلاح دام‌های سنتی که خرج زیاد و بازدهی کمی دارند، باید مورد توجه قرار گرفته و نژاد بسیاری از دام‌ها باید تغییر پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون میزان تولیدات باغی و زراعی ما در سطح کشور نزدیک به ۱۲۰ میلیون تن بوده که باید به ۱۵۰ میلیون برسد. باید به سمت علمی عمل کردن پیش برویم.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه کشت گلخانه‎ای ادامه داد: حدود ۱۳ هکتار کشت گلخانه‎ای داریم که باید به ۲۰۰ هکتار برسانیم.

وی افزایش پرورش آبزیان را از دیگر راه‌های تامین امنیت غذایی مردم عنوان کرد و گفت: ۵۰۰ کیلومتر ساحل داریم، اما رغبت زیادی برای مصرف آبزیان نداریم.

تقوی افزود: استفاده بهینه از آب موجود و توجه به تولید محصولات استراتژیک مانند گندم از دیگر راهکارهای تامین امنیت غذایی دانست و افزود: سرمایه گذاری روی محصولات استراتژیک و اختصاص یارانه و تولید آن داخل کشور باید مورد توجه قرار گیرد. نباید نان مردم را به دست بیگانه سپرد.

وی در ادامه متذکر شد: وزارت جهاد کشاورزی تولید کننده بوده و نقش زیادی در تعیین قیمت‌ها ندارد و دولت باید قیمت را کنترل کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت توجه بیشتر به صنایع تبدیلی تاکید کرد و گفت: از ۱۲۰ میلیون تن محصول زراعی و باغی، ۲۰ میلیون تن به هدر می‌رود و نیاز به صنایع تبدیلی دارد.

تقوی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با همکاری دامدارن و کشاورزان توانسته است، اقلام معیشتی مردم را تامین کند، اظهار کرد: حتی الان که در تحریم هستیم، کمبودی در بازار نداشته و نیاز دیگر کشورها را نیز تامین کرده و صادرات داریم.

وی وضعیت آذربایجان شرقی در تامین محصولات کشاورزی و دامی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این استان یکی از استان‌های توانمند در کشاورزی بوده و فعالیت‌های خوبی در حوزه دام، طیور و زراعت انجام شده است.