افزایش توان عملیاتی در مدیریت بحران
افزایش توان عملیاتی در مدیریت بحران
اگر پیش از وقوع بحران، در ترغیب به موقعِ ذینفعان و ذی اثران به سرمایه گذاری جهت مقاومسازی، موفق شویم، پس از وقوع بحران، دیگر نیازی به تامین فوری هزینه های چند برابری نخواهد بود.

اینک با تجربیات تلخ زلزله های اخیر کشور، آنچه که بیش از پیش آشکار است، نتایج موفق مقاومسازی لرزه ای ساختمان ها و شریان های حیاتی قبل از وقوع زمین لرزه می باشد که با افزایش تاب آوری، فارغ از تبعات مثبت اقتصادی، از اندوه جانکاه فقدان هموطنان عزیز و داغدار شدن جامعه بشری پیشگیری می نماید. در این وادی، دغدغه قابل درک مدیران ارشد دستگاه های اجرایی، تامین بودجه لازم برای تحقق این امرِ حائز اهمیت می باشد که با معطوف نمودن نظر ارکان تصمیم ساز به نتایج مثبت حاصل از آن، حکمِ محکمه ی منطق، اولویت سرمایه گذاری بر هزینه است. به بیان ساده تر، اگر پیش از وقوع بحران، در ترغیب به موقعِ ذینفعان و ذی اثران به سرمایه گذاری جهت مقاومسازی، موفق شویم، پس از وقوع بحران، دیگر نیازی به تامین فوری هزینه های چند برابری (حتی به قیمتِ تغییر ناگهانی ردیف بودجه سایر امور ضروری) نخواهد بود. در این مسیر، بهره مندی صنعت و دستگاه های اجرایی ذیربط از پتانسیل مجامع حرفه ای جامعه مهندسی کشور و ظرفیت های پژوهشی اساتید متخصص و مجرب دانشکده های فنی و دانشگاه های صنعتی، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی، در شناسایی سازه ها و شریان های حیاتی نیازمند مقاومسازی و همچنین در برآورد و اولویت بندی تخصیص بودجه مورد نیاز به آنها، بسیار موثر و تسریع کننده بوده و فرصتی برای هدایت موثر و کارآمد پایان نامه ها و رساله های دانشجویان و پژوهشگران تحصیلات تکمیلی رشته های فنی و مهندسی خواهد بود.

پیرو مطالعات انجام یافته طی سنوات اخیر در استان آذربایجان شرقی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، بنیاد مسکن و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، از پیشگامان ترویج مقاومسازی قبل از وقوع بحران بوده اند که با اقداماتی نظیر برگزاری دوره های بازآموزی مهندسین طراح، ناظر و مجری با استفاده از ظرفیت های علمی و عملی اساتید دانشگاه های استان، بررسی نقشه های همسان دارای جزئیات اجرایی و… سعی در بهبود ایمن سازی بافت های شهری و روستایی نموده اند.

در پایان، خاطرنشان می دارد زحمات ارزنده یکایک امدادگران، مهندسین، کادر درمان، خیرین، اصحاب رسانه، نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی کشور در زلزله های اخیر ایران، جاودانه خواهد بود.حامد حق کیش

دکتر حامد حق کیش

مجری طرح تهیه گزارش فنی زلزله غرب کشور

(مولف کتاب زلزله کرمانشاه و درس هایی برای مهندسین)

 

 

  • نویسنده : حامد حق کیش