اعطای تسهیلات شغلی و کرونایی به هنرمندان/ هنرمندان در سامانه تحفه و کارا درخواستشان را ثبت کنند
اعطای تسهیلات شغلی و کرونایی به هنرمندان/ هنرمندان در سامانه تحفه و کارا درخواستشان را ثبت کنند
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از اختصاص 18 میلیارد برای وام کرونایی و 8 میلیارد برای وام اشتغال هنرمندان خبر داد.

علی پیروزمنش در مصاحبه اختصاصی با شمس اظهار داشت: با وجود محدودیت های کرونایی تلاشمان بر این است که جشنواره‌های هنری مثل جشنواره تئاتر استانی، جشنواره فیلم تبریز و … حتما برگزار شوند. البته نوع برگزاری هر جشنواره به مصوبات ستاد ملی کرونا بستگی دارد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: بلاخره برگزاری هر جشنواره با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود. در جشنواره فیلم تبریز برنامه‌هایی به شرح دریافت آثار، داوری و اعلام برندگان انجام خواهد شد و مسلما پخش فیلم برای مخاطبان نخواهیم داشت.

سامانه کارا و تسهیلات کرونایی

وی افزود: برای حمایت از هنرمندانی که از بابت کرونا آسیب اقتصادی دیده اند، سامانه «کارا» برای تسهیلات کرونایی ایجاد شده و از زمان انتشار فراخوان، ۱۴۷۰ پرونده در سامانه کارا در رسته‌های فرهنگ و هنر ثبت شده است. ما ۳۰ میلیارد درخواست تسهیلات کردیم که تنها ۱۸ میلیارد آن اختصاص داده شد. این تسهیلات با سود ۱۲ درصد، تنفس سه ماهه و بازپرداخت دو ساله پرداخت میشود.

پیروزمنش مطرح کرد: در استان آذربایجان شرقی ۳۶۹۰ نفر عضو صندوق بیمه هنرمندان هستند که تعداد زیادی هم امسال عضو صندوق شده‌اند. در سه ماهه اول سال بخاطر شرایط کرونایی اداره کل ارشاد تمام هزینه‌های بیمه هنرمندان را پرداخت کرده و یک کمک بلاعوض یک و نیم میلیون تومانی هم به هر عضو صندوق پرداخت شده است.

سرپرست اداره ارشاد استان تصریح کرد: ۲۱ نفر از هنرمندانی که مشکل حاد اقتصادی داشتند، برای دریافت کمک بلاعوض معرفی شده اند. البته سعی داریم این رویه ادامه پیدا کند. وزارت ارشاد و شخص وزیر پیگیر جذب اعتبارات ویژه جهت جبران خسارات کرونایی می‌باشد.

پیروزمنش افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران تا اسفند سال جاری، هیچگونه مبلغ اجاره‌ای از مراکزی که به بخش خصوصی واگذار شده اند، گرفته نخواهد شد.

سامانه تحفه و ارائه تسهیلات ایجاد اشتغال برای هنرمندان

وی در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: برای حمایت از هنرمندان و ایجاد اشتغال برای آن‌ها سامانه «تحفه» بین وزارت ارشاد و بانک آینده ایجاد شده است. کارآفرینان در رشته‌های شغلی مرتبط می‌توانند درخواست خود را در سامانه تحفه ثبت کنند. کارگروه استانی بعد از بررسی طرح‌های مصوب این درخواست‌ها را به بانک آینده برای ارائه تسهیلات ارجاع می‌دهد.

سرپرست اداره ارشاد استان تصریح کرد: امسال با اطلاع رسانی در سامانه تحفه مبلغ ۱۴ میلیارد تومان مصوب کردیم و ۳۵۵ نفر به بانک آینده برای دریافت تسهیلات اشتغال معرفی شده اند.

وی افزود: در سال ۹۹ تفاهم نامه‌ای بین وزارت ارشاد، سازمان مدیریت و صندوق کارآفرینی امید بسته شد. این تفاهم نامه برای ارائه وام به صورت تسهیلات قرض الحسنه ۴ درصد می‌باشد. سهم استان ما امسال مبلغ ۸ میلیارد و سیصد و بیست میلیون تومان است. این بودجه بین سه رسته اصلی هنری، فرهنگی، رسانه‌ای و تولید محتوا توزیع می‌شود.

پیروزمنش اظهار داشت: تاریخ ۲۵ آذر ۹۹ را برای پایان ثبت نام اعلام کرده اند که البته حتما تمدید خواهد شد. اعتبارات جدیدی هم جذب شده که در همین قالب به متقاضیان پرداخت خواهد شد

سرپرست اداره ارشاد استان در پایان اظهاراتش مطرح کرد: سقف مبلغ وام هم برای متقاضیان هر رسته در سایت تحفه وجود دارد که هنرمندان می‌توانند با مراجعه به سایت از شاخص‌های تعیین سقف وام اطلاع پیدا کنند.

 

  • نویسنده : عارف زمانی و سالار توفیقی