اعتراف می‌کنم در بخش مسکن دچار عقب‌ماندگی شدیم/ تا پایان دولت شاهد تحولات مثبت خواهید بود
اعتراف می‌کنم در بخش مسکن دچار عقب‌ماندگی شدیم/ تا پایان دولت شاهد تحولات مثبت خواهید بود
رئیس‌جمهور گفت: اعتراف می‌کنم در بخش مسکن دولت دچار عقب‌ماندگی شد.

به گزارش شمس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: از وحدت بین شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان که توسط مردم و نیروهای مسلح و طوایف ایجاد شده است، بسیار خوشحال هستم.

وی افزود: در هفته جاری تصمیمات خوبی نسبت به مسکن، بورس و ارز اتخاذ کردیم. نسبت به مسکن اعتراف می‌کنم که عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم چرا که برخی طرح‌های ما اجرایی و عملیاتی نشد. تلاش کردیم مسکن‌های ناتوان و بدون خدمات را به جایی برسانیم و دچار عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

روحانی درباره تمهیدات و برنامه‌های دولت درخصوص مسئله مسکن تصریح کرد: اولین اقدام ما این بود که ۲۵۰ هزار هکتار زمین اطراف شهرها و روستاها به وزارت مسکن تخصیص یافت. از وزارت کشاورزی و منابع طبیعی که همکاری خوبی در این زمینه داشتند تشکر می‌کنم. این رقم اولیه است و این میزان به زودی به یک میلیون هکتار می‌رسد. برای آنچه مورد نیاز برای مسکن مردم است، زمین مورد نیاز را در اختیار وزارت مسکن قرار دادیم تا شهرک‌ها را طراحی کرده و بافت فرسوده را ترمیم نماید و در روستاها فعال شود.

وی اضافه کرد: اولویت اول ما که در این هفته تصویب شد، تامین مسکن برای کسانی که پول خود را به عنوان مسکن‌یکم در بانک گذاشتند که حدود ۳۰۰ هزارنفر هستند. نکته بعدی مستاجرینی در کشور که  شرایط اقتصادی‌شان با سختی می‌گذرد و طالب مسکن هستند که در اولویت ما قرار دارند تا مسکن آنها تامین شود. وزارت مسکن سامانه را باز کرده و و کسانی که مسکن داشتند و یا قبلا زمین گرفته بودند، غربال شدند و کسی که نیازمند مسکن است مشخص شده‌است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در هفته‌های اخیر فشار زیادی بر مستأجرین در زمینه مسکن وجود داشت و تصمیمی که در ستاد ملی مقابله با کرونا برای محدودیت افزایش مال‌الاجاره از سال گذشته با سال جاری اتخاذ کردیم تاثیرگذار بود که حداثکر افزایش‌ها در تهران ۲۵ درصد، شهرهای بزرگ ۲۰ و سایر مناطق نیز ۱۵ درصد است.

روحانی اظهار داشت: روز دوشنبه در جلسه مسکن تصمیمات دیگری اتخاذ کردیم ولی برخی تصمیمات به علت اینکه نیاز به هماهنگی بین بانک‌ها و وزارت مسکن دارد، تا دو هفته دیگر در همین جلسه نهایی و اعلام خواهیم کرد که این هم کمک خوبی برای مستأجرین خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: مردم در طول امسال و ماه‌های اولیه سال آینده و تا پایان دولت شاهد تحول خوب مثبتی در زمینه مسکن خواهند بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما چند تصمیم گرفتیم و اجرای این تصمیمات برای ما مهم است؛ ما در ماه اسفندماه و فروردین در موج اول کرونا بودیم و توانستیم با همکاری یکدیگر و مردم، همه قوا به میدان آمدیم و از آن موج عبور کردیم. وقتی به اردیبهشت‌ماه رسیدیم، آرامش در کشور وجود داشت ولی در نیمه خردادماه دوباره با موج جدیدی در استان های دیگر و نه استان‌هایی که موج اول را داشتیم، روبرو شدیم و با همکاری از این موج هم عبور خواهیم کرد.

روحانی تصریح کرد: تصمیماتی که برای عبور از این موج گرفتیم این بود که به استان‌هایی که شرایط قرمز دارند اختیار دادیم تا ستاد در استانی‌شان بتوانند برای محدودیت‌های موقت تصمیم بگیرند و با تایید کمیته بهداشتی و اجتماعی ما، محدویت‌هایی که می‌خواهند را اجرایی کنند.

وی افزود: در مناطق پرجمعیت به وزارت بهداشت این اختیار را دادیم که اماکنی که دستورالعمل‌ها را مراعات نمی‌کنند، تعطیل شود و اجتماعات مجلس شادی و عزا تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و محل اجتماع مردم مانند مترو و اتوبوس و برخی بازارچه‌ها الزامی شود و در ادارات دولتی نیز افراد باید با ماسک حضور یابند و به کسی که بدون ماسک حضور یافته، خدمت ارائه نشود.

روحانی در پایان گفت: امیدواریم با همکاریِ یکدیگر و اجرای این برنامه‌ها وارد مرداد آرام‌تری شویم و امیدواریم در فصل پاییز گرفتاری آنفولانزا نباشد و سلامت، معیشت و امنیت مردم حفاظت بشود.

انتهای پیام/