اطاعت از رهبری گام نهادن در راه شهید فهمیده است/شهادت تنها آرزوی نوجوان تبریزی
اطاعت از رهبری گام نهادن در راه شهید فهمیده است/شهادت تنها آرزوی نوجوان تبریزی
فردای انقلاب به دست نسل جوان سپرده خواهد شد و نسل جوان باید از همان سرچشمه زلالی بنوشد که دانش‌آموزان ۱۳ آبان نوشیدند و باید از همان منبعی بهره گیرند که الهام‌بخش آن دانش‌آموزان با شهامت بود.

فرهنگی شمس: در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت سازی نزدیک می‌شد همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفا کردن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند.

صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش‌آموزان و دانشجویان در حالی که مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

این جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت ۱۱ صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، ۵۶ نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند.

حضرت امام(ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند: « عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است .ایران امروز جایگاه آزادگان است.من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام . صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم.»

جهت گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است.

وقتی وارد مدرسه‌ای با رنگ و بوی انقلابی می شویم، پای صحبت های دانش ‌‌آموزان با ایمان و انقلابی می نشینیم.

سجاد رنجگران، دانش‌آموز انقلابی مدرسه نورالائمه تبریز، شهید فهمیده را فردی از جنس فداکاری و شجاعت می داندو می گوید: فداکاری و خدمت به کشور مختص به سن فرد نیست و در هر سن و سالی باشیم می توانیم به کشور خدمت بکنیم.

وی زنده نگهداشتن یاد و نام شهدا و اطاعت از رهبری را از وظایف خود به عنوان دانش آموز می داند.

به سراغ یکی دیگر از نوجوانان انقلابی مدرسه می رویم، او پاسخ جالبی به خبرنگار شمس در خصوص شهید فهمیده می دهد: شهید فهمیده با فدا کردن جان خود، به ما آموخت تا چگونه به کشورمان خدمت بکنیم.

سینا منابی زاده با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که میفرمایند شهید فهمیده آن طفل ۱۳ ساله‌‌ ای که رهبر ما است یادآور شده و بیان می کند: آن شهید الگوی تمام نوجوانان و جوانان جهان است.

ابوالفضل توانا نیز دانش آموز پایه هفتم مدرسه نورالائمه اظهار می کند: دانش آموزان عصر ما با فرهنگ سازی و تربیت درست می توانند راه شهید فهمیده را ادامه دهند. با اطاعت از رهبری میتوان به بهترین شکل ممکن قدم در راه شهید فهمیده نهاد.

ابوالفضل توانا در پاسخ به سوال خبرنگار شمس درباره اینکه آرزوی خود به عنوان دانش‌آموز چیست، می گوید:شهادت تنها آرزو و خواسته‌ی قلبی است تا بلکه بتوانم راه شهید فهمیده را ادامه دهم.

ناگزیر فردای انقلاب به دست نسل جوان سپرده خواهد شد و نسل جوان باید از همان سرچشمه زلالی بنوشد که دانش‌آموزان ۱۳ آبان نوشیدند و باید از همان منبعی بهره گیرند که الهام‌بخش آن دانش‌آموزان با شهامت بود. دانش‌آموزان بازوان پرتوان و باغبانان باغ انقلابند؛ پس ای باغبانان فردای اسلامی، مبادا غفلت کنید آفت‌ها در کمینند تا میوه‌های باغ را از بین ببرند. لذا بر شماست که باغ را از خطر بارهای مسموم و سمی و آفات در کمین نشسته پاس بدارید و این باغ را به گلستانی برای همه تبدیل کنید. باید بدانید که این هدف تنها با همت و تلاش نسل جوان و نوجوان کشور محقق خواهد شد.

 

  • نویسنده : معراج آذری