اشتغال ۱۶۰ هزار نفر در ۵۶۰ کارخانه صنایع غذایی آذربایجان‌شرقی/ بانک‌ها پاسخگوی اقتصاد استان باشند
اشتغال ۱۶۰ هزار نفر در ۵۶۰ کارخانه صنایع غذایی آذربایجان‌شرقی/ بانک‌ها پاسخگوی اقتصاد استان باشند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: حدود ۵۶۰ کارخانه صنایع غذایی در استان وجود دارد که حداقل ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم در این حوزه فعالیت می کنند.

به گزارش شمس، صابر پرنیان ظهر امروز در گفت وگو با خبرنگاران خصوص مسایل و چالش های صنایع غذایی استان، با اشاره به تاثیر اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها در واحدهای صنایع غذایی اظهار کرد: تولید در ۹ ماهه امسال رشد داشته یعنی بخش تولید در حال حرکت است که البته تامین سرمایه در گردش نیز بسیار مهم است.

وی ادامه داد: علاوه بر آماده کردن پرونده ها و پیگیری تمام موارد، تا چند روز آینده پذیرش تسهیلات تبصره ۱۸ ، سهمیه سال آینده آغاز می شود که در این زمینه تلاش می کنیم سهم بیشتری از این محل جذب کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت حرکت به سمت روش های نوین برای تامین سرمایه گفت: امیدواریم با همکاری دستگاه های متولی سرعت حرکتی که در بخش تولید شروع شده کند نشود.

وی با بیان این که اختصاص تسهیلات به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان در هشت ماهه گذشته به بخش صنعت صحیح نیست، افزود: آمار پرداخت تسهیلات بانک های خصوصی زیر ۵ درصد است هر چند عملکرد بانک های دولتی نسبتا رضایت بخش است.

پرنیان از دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خواست تا به عنوان نماینده بانک مرکزی و مقام نظارت بر بانک های استان، عملکرد بانک های خصوصی در رابطه با ارایه تسهیلات به صورت جدی پیگیری شود تا با شفاف سازی عملکرد، بانک های خصوصی پاسخگوی اقتصاد استان باشند چرا که بانک های بخش خصوصی سرمایه و سپرده مردم را دریافت می کنند و در سایر استان ها هزینه می کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت تولید شیرینی و شکلات کشور در تبریز و آذربایجان شرقی قرار دارد که این موضوع تبریز را از لحاظ صنایع غذایی به قطب درخشان کشور تبدیل کرده است.

پرنیان افزود: محصولاتی که در تبریز تولید می شود از لحاظ قیمت، کیفیت، بسته بندی و ذائقه مشتری بی نظیر است به طوری که می تواند حتی با کشورهای اروپایی که در تولید محصولات شیرینی و شکلات سرآمد هستند رقابت کنند.

وی با اشاره به بهره مندی واحدهای صنایع غذایی استان از تکنولوژی های روز دنیا گفت: بسیاری از هیات های تجاری که در یک سال گذشته به استان سفر کرده اند از پیشرفت تولیدات صنایع غذایی حیرت زده شده اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: حدود ۵۶۰ کارخانه صنایع غذایی در استان وجود دارد که حداقل ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم در این حوزه فعالیت می کنند.

پرنیان کیفیت بالای غذای آذربایجان و کیفیت محصولات قنادی های تبریز را هنر صنعتی با جایگاه بالا توصیف کرد و گفت: امیدواریم این حرکت بالنده با همت بخش خصوصی توانمند در استان و تبریز تداوم داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اضافه کرد: صنعت غذا مهمترین زنجیره تولید در دنیا است چرا که از کشاورزی تا سفره مردم ادامه دارد.

پرنیان در خصوص مسایل زیست محیطی واحدهای صنعتی استان گفت: بهره گیری از تکنولوژی های جدید علاوه بر افزایش تولید، آلایندگی را کاهش داده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: کشور در بخش تولید به ویژه در سال های اخیر بسیار با قدرت پیش رفته است.

وی با بیان این که محیط زیست ثروت و میراث نسل های آینده است بنا بر این باید حافظ محیط زیست باشیم، گفت: هر چقدر محل های تولید به سکونتگاه ها نزدیک باشند انضباط واحد تولیدی افزایش می یابد در حال حاضر عمده آلودگی هوا مربوط به خودروها است و کارخانه ها سهم کمتری از آلودگی دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: امیدواریم سیاست سازمان محیط زیست کشور به سمتی سوق پیدا کند که اولویت این نهاد نظارت بر تکنولوژی تولید و کنترل خروجی واحدهای صنعتی باشد تا با ایجاد یک تعامل سازنده تحول اساسی در صنعت را شاهد باشیم.

پایان پیام/