از کارمند ساده رایزن بازرگانی در نمی‌آید/ وزارت خارجه رایزن اقتصادی به‌کار گیرد
از کارمند ساده رایزن بازرگانی در نمی‌آید/ وزارت خارجه رایزن اقتصادی به‌کار گیرد
فرهنگی گفت: برای توسعه صادرات و افزایش روابط تجاری باید وزارت امور خارجه رایزن‌های اقتصادی مجرب به کار گیرد.

به گزارش شمس، محمدحسین فرهنگی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره کاهش تعداد رایزنان بازرگانی به دلیل نبود اعتبارات کافی، اظهار داشت: وزارت امور خارجه باید از حداکثر ظرفیت رایزنان بازرگانی استفاده کرده و افراد خُبره و متخصص را در این جایگاه به کارگیرد حال آنکه در شرایط کنونی از کارمندان عادی برای این نقش استفاده می‌کند و از آنجایی که این افراد اطلاعات مناسبی از روابط اقتصادی و مبادلات تجاری ندارند، نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رایزنان بازرگانی کنونی گشایش‌های چندانی در مبادلات تجاری ایران ایجاد نمی‌کنند، افزود: هزینه رایزنان بازرگانی موضوعی فرعی بوده و اصل ماجرا نقش مهم آنها در تسهیل مبادلات اقتصادی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: در شرایط تحریمی رایزنان بازرگانی می‌توانند نقش مهمی در صادرات و روان سازی صادرات و ورادات کالاهای اساسی و… داشته باشند.

فرهنگی با بیان اینکه استفاده از رایزن‌های اقتصادی یکی از بهترین راهکارها برای برون رفت از تحریم اقتصادی است، تصریح کرد: اگرچه استفاده از رایزنان بازرگانی برای کشور هزینه‌هایی به همراه دارد اما باید به این نکته نیز توجه شود که سود حاصله از به کارگیری رایزنان بازرگانی توانا، بیشتر از هزینه آن است.

وی در پایان بیان داشت: اگرچه رایزن‌های اقتصادی ظرفیت بالایی برای افزایش مبادلات تجاری ایران در شرایط تحریم دارند اما تاکنون نتوانستند به وظایف خود به درستی عمل کنند.

انتهای پیام/