از ماجرای طرح ساخت مسکن دانشگاهیان تا جاده مورد اختلاف با شهرداری
از ماجرای طرح ساخت مسکن دانشگاهیان تا جاده مورد اختلاف با شهرداری
رئیس دانشگاه تبریز گفت: طبق توافق نامه وزارت علوم و راه و شهرسازی اگر دانشگاه زمین مازاد داشته باشد می‌توانند برای مسکن دانشگاهی اختصاص دهد که اراضی بایر دانشگاه با چهار کیلومتر فاصله از خلعت پوشان برای این کار در نظر گرفته شده است.

به گزارش شمس، صفر نصرالله زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: دانشگاه تبریز به عنوان یکی از دانشگاه‌های تاثیرگذار در سطح ملی است که تحصیل بیش از ۶۴ هزار دانشجو و ۲۱۰۰ دانشجوی خارجی از آن یک مرکز مهم علمی و فناوری ساخته است.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز دارای ۸۰۰ نفر عضو هیئت علمی است که اساتید مجرب و پژوهشگر ما از جمله گنجینه‌های دانشگاه تبریز هستند. ۵۰ استاد ما در لیست یک درصد و دو درصد اساتید جهان هستند و بالای ۱۰۰ محقق پسا دکترا داریم که بخش قابل توجهی از پیشرفت دانشگاه مرهون آنهاست.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه در زمینه فناوری فقط در مرکز رشد ۶۲ واحد فناور مشغول فعالیت بودند که دطی دو و نیم سال این عدد به ۱۱۰ شرکت دانش بنیان و فناور مستقر و ۶۰ شرکت پشت خط رسیده است، گفت: طرح پارک علم و فناوری مستقل دانشگاه تبریز را ارائه کرده‌ایم که مطمئنیم طرح آن تایید و تصویب می‌شود و در پی آن هستیم تا تمام ظرفیت فناوری و نوآوری را گسترش دهیم.

وی در پاسخ به سوال شمس در خصوص نحوه جذب دانشجویان خارجی و توان علمی آنها گفت: به لحاظ دیپلماسی علمی، موفق شدیم که ۶۴۰ نفر دانشجوی بین المللی را در دو و نیم سال به دو هزار و ۱۰۰ دانشجو برسانیم. جذب دانشجوی بین المللی برای رتبه دانشگاه مهم است، انتقاد به کیفیت برخی دانشجویان جذب شده درست است اما در ابتدای راه هستیم و برای بین المللی شدن باید این مسیر را طی کنیم.

نصرالله زاده با اشاره به رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌های آسیا و جهان، گفت: در این ارزیابی‌ها دانشگاه تبریز با صعود ۲۰۰ پله‌ای به رتبه ۳۱۸ دنیا از نظر پژوهش قرار گرفت، در رتبه‌بندی تایمز نیز به رتبه ۵۰۰ تا ۶۰۰ رسیده است و در رتبه ۵ دانشگاه‌های ایران قرار دارد.

وی درباره موضوع اختلاف با شهرداری بر سر اجرای طرح شبدری جاده در اراضی خلعت پوشان گفت: این جاده از تاسیسات ما عبور می‌کند و انتظار ما این است که مسئولین محترم شهر موضوع را مطرح کنند و بعد برای آن جواب پیدا کنیم اگر بدون اطلاع و هماهنگی دانشگاه کاری را انجام دهند فردا ما نمی‌توانیم پاسخگوباشیم. هیئت امنا باید اجازه نهایی را بدهند وگرنه من اجازه ندارم یک وجب از خاک دانشگاه را به کسی بدهم.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: ما می‌خواهیم شان دانشگاه را حفظ کنیم و سکوت می‌کنیم اما این سکوت چیز دیگری تعبیر می‌شود. این موضوع ریشه در سالهای گذشته دارد اما تقصیر دانشگاه چیست؟ در گذشته تفاهم نامه امضا شده اما برای اینکه در این زمین‌ها کاری انجام دهند باید قرارداد بنویسیم. وقتی بدون قرارداد و مشخص شدن چارچوب کار شود مشخص است که عکس العمل نشان خواهید داد، دادستانی هم اعلام کرده که کسی بدون هماهنگی دانشگاه کاری انجام ندهد.

وی درباره ساخت مسکن دانشگاهیان در اراضی خلعت گوشان هم توضیح داد: طبق توافق نامه وزارت علوم و راه و شهرسازی اگر دانشگاه زمین مازاد داشته باشد می‌توانند برای مسکن دانشگاهی اختصاص دهد که اراضی بایر دانشگاه با چهار کیلومتر فاصله از خلعت پوشان برای این کار در نظر گرفته شده است.

نصرالله زاده ادامه داد: استاد نخبه ما دعوتنامه از کشورهای دیگر برای حقوق ماهی ۳/۵ میلیارد تومان دارد؛ من اگر مسکن این استاد را تامین نکنم چطور این استاد نخبه را نگه دارم؟ کاری که انجام می‌دهیم هم طبق توافقات وزارتین است و اصلا تصمیم گیرنده اصلی من نیستم.