اردوغان دچار توهمات صدام‌گونه نشود/ ارس تا خلیج فارس برای ایران است
اردوغان دچار توهمات صدام‌گونه نشود/ ارس تا خلیج فارس برای ایران است
نمایندگان مجلس یازدهم در فضای مجازی اقدام رییس جمهور ترکیه را محکوم کردند.

به گزارش شمس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، شعری در رابطه با “رود ارس” خواند که در آن شعر مردم خطه آذربایجان ایران خطاب قرار می گیرند. این شعر که به زبان ترکی است یکی از نمادهای جدایی طلبی پان ترکیست است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات مداخله جویانه روز گذشته رئیس‌جمهور ترکیه، در صفحه توییتر خود به زبان فارسی نوشت: «‏به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

همچنین  امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ نیز سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه کشورمان احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است.

امیرعبداللهیان دستیارویژه رئیس مجلس در اموربین الملل نیز در توئیت دیگری نسبت به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان واکنش نشان داد که به این‌شرح است: «اظهارات آقای رجب طیب اردوغان مایه شگفتی و‌ تعجب شد. من فکر می کنم رییس جمهور ترکیه خود نمی داند چه گفته است. آقای رییس جمهور اردوغان! فرق است بین همسایگی و چشمداشت کشورگشایی. لطفا یک بار تاریخ ایران و به ویژه تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به دقت مرور فرمایید.»

در این میان، اظهارات اردوغان با واکنش تند نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی از جمله در توییتر همراه شد که در ادامه می خوانید.

 

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در توییتی نوشت:

اگر ⁧‫اردوغان‬⁩ در ادبیات، جغرافیا و تاریخ رفوزه نشده بود؛ می فهمید که آن شعر در رثای جدا شدن آذربایجان از سرزمین مادریش ایران سروده شده است. از سرنوشت صدام درس و عبرت بیاموزد و فورا از مردم متحد و غیور ⁧‫ایران‬⁩ ⁧‫عذرخواهی‬⁩ کند.

 

محمود عباس زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی و نماینده مردم مشکین شهر در مجلس نیز نوشت:

جناب ⁧‫عار‬⁩ دوغان! یادت رفته است قبل از تو ⁧‫صدام‬⁩ توهم تجزیه ایران اسلامی به سرش زد به چه سرنوشتی گرفتار شد؟ مطمئن باشید اگر روزی چنین توهمی به سر تو بزند باید در انتظار سرنوشتی مفتضح تر و مهلک تر باشید! آذربایجان سر ایران است و ایران دیار سرداران شهیدی چون سلیمانی ها و باکری ها.

 

سید علی آقازاده دافساری رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات مداخله جویانه رییس جمهور ترکیه نوشت:‏

احتمالا ⁧‫اردوغان‬⁩ نمی‌تواند ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه را تحمل کند و با تفرقه اندازی درصدد ماهی‌گیری از آب گل آلود است. اما ⁧‫هشدار‬⁩ می‌دهیم که در صورت تکرار، از برخورد قاطع جمهوری اسلامی درامان نخواهد ماند.‬⁩

 

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات مداخله جویانه رییس جمهور ترکیه تاکید کرد:

آقای ظریف خودمان را گول نزنیم، ⁧‫اردوغان‬⁩ خوب می‌داند که چه شعری می‌خواند. سال‌هاست صدامک ‌های نوظهور منطقه به اسم نو عثمانی ‌گری، چشم طمع به خاک همسایگانشان دوخته‌اند. دستگاه دیپلماسی باید پاسخی قاطع به این گستاخی‌ها دهد.

 

روح‌الله متفکرآزاد ، نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اظهارات اردوغان در فضای مجازی نوشت:

اظهارات ‎اردوغان گویای فراموشکاری اتفاقات کودتای جولای ۲۰۱۶ است. ما در قبال تکه جداشده از خاکمان ادعایی نکرده ایم. آقای اردوغان به سرنوشت چشم ناپاکان به ایران مثل صدام دقت کند. سیلی ملت ایران آنقدر آذرخش وار است که جز بدفرجامی متجاوز هیچ دستاوردی برایش ندارد.

 

همچنین، محمد جواد عسگری نماینده داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی نوشت:

بعید می دانم اردوغان، آن ‎شب کودتا را از یاد برده باشد! اقتدار جمهوری اسلامی ایران و مردمان همیشه استوارش، از ارس تا خلیج تا ابد فارس، پایانی شد بر کابوس سقوط دولتش…

 

در این بین اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان در قوه مقننه نیز در واکنش به اظهارات اردوغان در فضای مجازی نوشت:

‏اردوغان دچار ‎توهمات صدامی شده و حرف هایی زده که سبب ناراحتی مردم ‎ایران عزیز شده است. بهتر است تاریخ هشت سال دفاع مقدس ما از سرزمین مان ایران را کامل مطالعه کند.

 

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون هم در صفحه شخصی خود در توییتر خطاب به رییس جمهور ترکیه نوشت:

آخرین حاکمی که آرزوی الحاق بخشی از ایران به خاک خود را داشت و بیش از ۸۰ کشور از او حمایت می کردند را از لانه موش بیرون کشیدند. آقای اردوغان به جای شعر، کمی تاریخ بخوانید.

 

همچنین معصومه پاشائی بهرام، نماینده مردم مرند و جلفا در قوه مقننه نیز در این رابطه نوشت:
‏قصه ی پر غصه ی قرارداد ننگینِ ترکمنچای، و جدایی ‎آذربایجان از سرزمین مادرى اش ‎ایران، بدلیل سواد تاریخى و جغرافیایى پایین، بر زبان غیر جارى شد! رییس جمهور یک کشور خارجی علیه تمامیت ارضی کشور سخن گفته!منطقا پاسخش را باید رییس جمهور بدهد ولی انفعال ادامه دارد.

مهدی سعادتی بیشه سری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به رییس جمهور ترکیه نوشت:
‏یاشاسین‌ایران،یاشاسین آذری، یاشاسین کرد،لر، بلوچ،عرب،گیلک،مازنی،ترکمن و…یاشاسین تمام هم وطنریم؛ اگر ‎اردوغان بدنبال ماجراجویی باشد این بار همانند سال۶۷ قطعنامه ای نخواهیم داشت ‎اذربایجان مان را پس میگیرم و تفکرات اردوغانی را به زباله دان تاریخ می فرستیم،چنانکه با ‎صدام کردیم.

علی نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت:
‏جناب اردوغان؛ یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید… دست از تلاش برای ایجاد فاصله میان برادری ایران و آذربایجان بردارید؛ این برادری خونی و دینی قرن‌هاست که پابرجاست و هر روز مستحکم‌تر می‌شود؛ دستگاه دیپلماسی نیز به جد این موضوع را پیگیری و گزارش آن را به مردم ارائه کند.

کیومرث سرمدی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اقدام رییس جمهور ترکیه نوشت:
‏جناب ‎اردوغان رویای امپراتوری عثمانی نخ نما شده است. حرف از تجزیه طلبی در مورد ایران بزرگ آخرین عقده های حامیان مالی و مرشدان فکری ‎ داعش بود که بر زبانت جاری شد. کمی بیاندیش هذیان گویی در مورد ‎ایران یکپارچه را هرگز بر نمی‌تابیم.

 

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در صفحه توییتر خود نوشت:

مواضع اردوغان و شعارهای پان ترکیسم نه تامین کننده امنیت منطقه است و نه منطبق بر منافع و روابط دوستانه و متقابل دو کشور ایران و ترکیه. اگر بنا بر ادعای تاریخی باشد بخش های مهمی از خاورمیانه، آسیای میانه، ماورای قفقاز حتی اروپا و آفریقا روزگاری تحت سیطره ایران بوده اند.

احمدنادری نیز در پاسخ به توهمات نوعثمانی اردوغان و گزافه گویی های اخیر وی در مورد خاک ایران در توئیتر نوشت:

‏از سال  ۲۰۱۱ که اردوغان فتنه سوریه را با اربابان غربی- عربی- عبری اش شروع کرد؛ چند بار گفت که بزودی در مسجد اموی نماز خواهد خواند اما محور مقاومت این آرزو را بر دلش گذاشت. او بایستی توهم عثمانی را کنار گذاشته و سخن به گزاف نگوید. اگر به تاریخ برگردیم؛ آنچه می ماند ایران است و بس

 

سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین در صفحه توئیتر خود نوشت:

جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه‌ مردمان رشید و غیرتمندش از نژادها،اقوام و مذاهب مختلف در دهان یاوه گویان متوهم و ناآگاه می کوبد و خواب تجزیه طلبان را آشفته می کند.