ارتش آذربایجان وارد لاچین شد
ارتش آذربایجان وارد لاچین شد
طبق توافق آتش‌بس بین باکو و ایروان، ارتش آذربایجان پس از 28 سال وارد شهر اشغالی لاچین شد.

به گزارش شمس، استان لاچین جمهوری آذربایجان که در سال ۱۹۹۲ توسط ارمنستان اشغال شده بود٬ پس از ۲۸ سال آزاد شده و به صاحبان اصلی آن تحویل داده شد.

طبق توافق آتش‌بس بین باکو و ایروان با میانجیگری مسکو، نیروهای ارمنی امروز اول دسامبر از لاچین خارج شدند و ارتش آذربایجان در منطقه مستقر شد.

منطقه «کریدور لاچین» که تنها جاده ارتباطی بین قره‌باغ و ارمنستان است، به مدت ۵ سال تحت کنترل سربازان روس خواهد بود.

لاچین در مرز ارمنستان واقع شده و به دلیل اهمیت استراتژیک که تنها جاده بین قره‌باغ و ارمنستان است، «کریدور لاچین» نامیده می‌شود. این شهر ۱۸ مه ۱۹۹۲ اشغال شد و یکی از اولین اهداف نیروهای ارمنی در جنگ دهه ۱۹۹۰ بود.

در ابتدای دهه ۹۰ طی حملات هوایی و درگیری در لاچین، بسیاری از خانه‌ها و روستاها ویران و شهر غارت شد. ۲۶۴ نفر به شهادت رسیدند. مردم لاچین سرزمین اجدادی خود را ترک و مجبور شدند در مناطق دیگر آذربایجان مستقر شوند.

نیروهای ارمنی لاچین را اشغال و ارتباط مستقیمی بین ارمنستان و قره‌باغ برقرار کردند. کریدور لاچین سالها برای اداره قره‌باغ کوهستانی به شاهرگ حیات اشغالگران تبدیل شد.

ارامنه قره‌باغ از این جاده، هم برای تأمین احتیاجات نظامی و هم تأسیسات زیربنایی و تجاری مناطق تحت اشغال خود استفاده می‌کردند.

دولت ایروان سیاست تغییر ساختار جمعیتی این استان مرزی را در اولویت خود قرار داده بود. در دوران اشغال، هزاران ارمنی از مناطق مختلف ارمنستان آورده شده و در خانه‌ها و روستاهای آذربایجانی‌ها در لاچین اسکان داده شدند.

قبل از اشغال منطقه لاچین توسط ارمنستان، بیش از ۶۵ هزار آذربایجانی در این منطقه زندگی می کردند. در واقع هیچ ساکن ارمنی تباری در لاچین وجود نداشت.

نظامیان ارمنی هنگام خروج از لاچین؛ خانه‌ها، ساختمانهای دولتی و مناطق جنگلی را به آتش کشیدند.

  • منبع خبر : آناتولی