اختصاص ۳ درصد بودجه دانشگاه‌‎ها به فعالیت‌های فرهنگی/ تکثیر اندیشه فردگرایی بین دانشجویان خطرناک است
اختصاص ۳ درصد بودجه دانشگاه‌‎ها به فعالیت‌های فرهنگی/ تکثیر اندیشه فردگرایی بین دانشجویان خطرناک است
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجو، اساتید و کارکنان سه رکن اصلی نظام فرهنگی هر دانشگاه است که بیشترین وزن این رکن بر دوش دانشجو می باشد.

به گزارش شمس، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عصر روز گذشته در نشست صمیمی دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی در تالار شهید شفائی دانشگاه تبریز، اظهارداشت: دانشجو، اساتید و کارکنان سه رکن اصلی نظام فرهنگی هر دانشگاه است که بیشترین وزن این رکن بر دوش دانشجو می باشد.

وی ادامه داد: نباید فعالیت فرهنگی دانشجو حالت فرسایشی داشته باشد و کارکنان و اساتید باید همراه و کمک آنان باشند، به این منظور بسترسازی هایی انجام شده است تا برخی فعایت های فرهنگی معطوف به اساتید نیز شروع شود.

سامانه جمع سپاری راه اندازی می شود

معاون وزیر علوم از ایجاد و راه اندازی سامانه جمع سپاری خبر داد و تصریح کرد: در این سامانه متناسب با ایده ها و مسئله ها، راه حل هایی توسط دانشجویان طرح و ارائه می شود تا با یک اجماع در خصوص مسائل تصمیم گیری کنیم.

وی با هشدار در رابطه با رویه خطرناک سیاست زدایی از دانشگاه ها، گفت:  بار اصلی این بحث بر دوش تشکل های دانشجویی است، البته باید در نظر داشت که گریز از سیاست در تمام دانشگاه های جهان عمومیت پیدا کرده است و نظرورزان اروپائی هم معترف به گذار از دوره نزاع های سفت و سخت جناحی هستند.

کلانتری با بیان این که معنای سیاست ورزی را باید وسیع تر نگریست، ابرازداشت: هر نوع حساسیت به اتفاقات محیط پیرامون و عزم بر رفع و سامان آن نیز نوعی سیاست ورزی است، معنی کهن سیاست که برخی درصدد کسب کرسی قدرت و انتخابات و احزاب و شعارگویی بودند منسوخ شده است.

تکثیر اندیشه فردگرایی بین دانشجویان خطرناک است

وی ضمن هشدار از ترویج اندیشه فردگرایی و خودمحوری تام و تمام در بین دانشجویان، اذعان داشت: این تفکر خطرناک بوده و  سم مهلک دانشجو است، عدم توجه به آلام جامعه سم است و تکثیر چنین فکری بین دانشجویان خطرناک است، ما نسبت به سرنوشت همدگیر مسئول هستیم.

وی با تاکید بر این که آینده سازهای ایران شما دانشجویان هستید، ابرازکرد: همه توده های دانشجویی عزیز ما هستند و تشکلی ها به حرمت مسئولیت خود جایگاه ویژه ای دارند و چه امتیازی برای آنان در آئین نامه ها تمهید شود یا نشود باید با قوت به مسیر خود ادامه دهند و ما نیز در صدد برخورداری از امتیازها هستیم.

فعالیت های تشکلی باعث تقویت هویت اجتماعی می شود

معاون وزیر علوم با اشاره به این که در حوزه های مختلف فعالین دانشجویی باید مغتنم شمرده شوند، تصریح کرد: این فعالیت های تشکلی مواهب زیاد و بی نظیری برای شما دارد، و سرمایه اجتماعی شما را بالا می برد. سرمایه اجتماعی بالا برود هویت اجتماعی شکل گرفته و از آسیب اجتماعی جلوگیری شده و همبستگی ملی و امید به آینده بالا میرود.

وی ادامه داد: همچنین فرآیند جامعه پذیری تسریع میشود و امکانی برای آزمون و خطای کنش های جامعه خواهید یافت که بسیار ارزشمند است، البته معتقدم به گونه ای زمینه سازی شود که کمترین خطا در مسیر فعالیت خود داشته و کمترین هزینه را بدهید، چراکه هزینه خطا در دانشگاه به سیستم کمتر از قرارگیری در پوزیشنی مهم و آسیب به مجموعه ای کلان تر خواهد بود.

وی راه حل اختلافات فکری را در گرو برقراری گفتگوهای سالم و صحیح خواند و گفت: لزوما نباید کرسی آزاد اندیشی برگزار شود، گپ و گفت ها نیز می تواند مفید باشد.

اختصاص ۳% بودجه دانشگاه ها به فعالیت های فرهنگی

کلانتری با اشاره به بودجه تشکل های فرهنگی گفت: امیدواریم با ابلاغیه وزیر محترم علوم در خصوص اختصاص سه درصد بودجه دانشگاه ها به فعالیت های فرهنگی در سالجاری و همچنین تلاش برای مستقل نمودن ردیف بودجه فرهنگی در سال ۱۴۰۲ بخشی از کمبود ها را جبران نماییم و ضمن افزایش نقش فعالیت های فرهنگی در آیین نامه های ارتقاء، رتبه بندی دانشگاه ها و با نگاه جامع به حیات دانشجویی پیشرفت فرهنگی را در کنار سایر پیشرفتهای فنی، اقتصادی و سیاسی بدست بیاوریم.

وی خاطرنشان ساخت: با معاونان فرهنگی دانشگاه بر سر برنامه های تعالی بخش بحث کنید تا آن ها از زیر سنگ هم شده بودجه آن را پیدا کرده و اختصاص دهند، البته نحوه تخصیص مبتنی‌ بر برنامه باشد و گزارش دهی دقیقی صورت پذیرد.

وی با اشاره به این که خمیر مایه جامعه ایران دینی، معنوی، الهی و توحیدی است، یادآور شد: مردم در بزنگاه های مختلف مانند اربعین، محرم و اعتکاف ها خود را نشان داده اند و نگرانی من از بابت این است که هویت دانشگاه دچار چالش شود، چراکه دانشجو به شئونات دانشجویی شناخته میشود.

معاون وزیر علوم گفت: در دانشگاه تبریز شئونات دانشحوبی خود را در همه مصادیق نشان می دهد وجنات دانشجویی خود را نشان می دهد که باید آن را پاس بداریم و ‌با برخوردهای تند و امثالهم کار را خراب نکنیم، کار تربیتی و فرهنگی زمان بر است.

ارتباط انجمن های علمی با نظام مسائل کشور را جدی بگیرید

وی با تاکید بر این که ارتباط انجمن های علمی با نظام مسائل کشور را جدی بگیرید، افزود: روشنفکرانی که ارتباط با مسایل جامعه پیدا نکردند حذف شدند نکند ما بی ارتباط با مسایل جامعه شویم ‌که مردم ما را حذف کنند، جلال آل اجمد و شریعتی تحلیل های خوبی در این رابطه دارند.

کلانتری در خصوص نشریات اظهارداشت: نگاه به نشریات تهدیدآمیز نیست با علم به این که ممکن است نشریات خطا کنند ولی باید جوانب و حواشی را لحاظ کرده و کورس رادیکال نویسی نداشته باشند و معطوف به حل مسائل باشند، زخم زبان به هم نزده و فضای با متانت و وقار برای حل مسائل داشته باشند.

وی وجود خلل در اختصاص خوابگاه های متاهلی به دانشجویان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: واگذاری این خوابگاه ها به بخش خصوصی و برخی سوءمدیریت های دیگر باعث محدودیت در اختصاص این خوابگاه ها به زوج های دانشجو شده است که در صدد رفع آن هستیم.

انتهای پیام/