احداث ۱۰ شهرک کشاورزی در آذربایجان شرقی
احداث ۱۰ شهرک کشاورزی در آذربایجان شرقی
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان شرقی از احداث 10 شهرک کشاورزی (گلخانه‌ای و دامپروری) در استان، خبر داد.

به گزارش شمس، میرمحسن موسوی اظهارداشت : در تشریح آخرین وضعیت این شهرک‌ها، گفت: شهرک گلخانه‌ای با مساحت کلی ۶۱.۳ هکتار در شهرستان ملکان احداث شده و تاکنون کلیه امکانات زیرساختی‌ برای ۴۱ هکتار آن شامل خطوط انتقال و شبکه توزیع برق، گاز و آب هم‌چنین استخر ذخیره آب، ایستگاه پمپاژ و حصارکشی کل مجتمع خاتمه یافته است.

وی ادامه داد: ۳۴ هکتار از این شهرک به یک شرکت خصوصی واگذار شده و اکنون این قسمت از شهرک در مرحله ساخت و نصب سازه گلخانه قرار دارد، هفت هکتار دیگر نیز تحت مالکیت شرکت خصوصی دیگری بوده ولی به دلیل تاخیر در اجرا، فسخ قرارداد شده است.

وی با اشاره به ساخت شهرک گلخانه‌ای ۳۹.۱ هکتاری در شهرستان عجب شیر، گفت: کلیه زیرساخت‌های این شهرک به طور کامل انجام گرفته و تکمیل شده است؛ ۱۹ هکتار از این شهرک طی قراردادی به یک شرکت خصوص اجاره داده شده و اکنون عملیات احداث سازه گلخانه یکپارچه شیشه‌ای به مساحت ۱۲.۳ هکتار آغاز شده است.

موسوی ادامه داد: از مابقی شهرک به میزان ۴.۵ هکتار به یک شرکت خصوصی با ۱۳ سرمایه گذار حقیقی واگذار شده و اکنون در مرحله ساخت سازه گلخانه قرار دارد.

وی در خصوص سایر شهرک‌های کشاورزی استان نیز اظهار کرد: شهرک گلخانه‌ای کلیبر با مساحت ۳۰.۴ هکتار، نیز پس از واگذاری در مرحله ساخت سازه قرار دارد؛ شهرک گلخانه‌ای هوراند به مساحت ۱۷.۹ هکتار در حال تکمیل زیرساخت‌ها بوده و برای جذب شرکت‌ها فراخوان داده است.

وی ادامه داد: شهرک گلخانهای سراب با مساحت و هدف گذاری اولیه ۲۰۰ هکتار برای ساخت شهرک دامپروری اختصاص یافته بود که اکنون اغلب مراحل زیرساختی طی شده است؛ در ابتدا مالک مدرن ترین گلخانه خاور میانه، تقاضای خود برای واگذاری ۱۴۰ هکتار از این شهرک را اعلام کرده بود اما پس از انعقاد قرارداد، با مخالفت نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فسخ شد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص شهرک گلخانه‌ای بناب نیز گفت: این شهرک به مساحت ۳۰ هکتار که بخشی از زیرساخت‌های آن به منظور دامپروری ( به دلیل مشکلات زیست محیطی و واقع شدن در پارک ملی دریاچه ارومیه به گلخانه تبدیل شد) طی سال‌های‌ گذشته توسط سازمان جهاد کشاورزی استان احداث شده است و پس از مطالعات برای تبدیل بخش دامپروری به گلخانه توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی استان، از محل خود اعتباری حدود ۲۳ میلیارد ریال تخصیص یافته و اکنون در حال اتمام است.

وی افزود: از میان ۲۳ متقاضی سرمایه گذاری حقیقی و حقوقی تا کنون شش نفر واریز وجه جهت اجاره زمین را انجام داده‌اند.

وی متذکر شد: شهرک گلخانه‌ای اهر نیز با مساحت ۲۴ هکتار در مراحل تکمیل زیرساخت‌ها و اختصاص حق‌آبه لازم جهت اجرای فعالیت‌های گلخانه‌ای قرار دارد.

موسوی با اشاره به اختصاص ۴۹.۵ هکتار برای احداث شهرک دامپروری در شهرستان بناب، اظهار کرد: تاکنون تخصیص اراضی از سوی منابع طبیعی اخذ شده و حق‌آبه مشخصی برای این شهرک در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به احداث شهرک دامپروری به مساحت و هدف گذاری اولیه ۵۰۰ هکتار در تبریز، بیان کرد: زیرساخت‌های ۱۱۳.۷ هکتار آن احداث شده و پس از فراخوان عمومی به یکی از شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری وابسته به بنیاد مستضعفان واگذار شده است.

وی ادامه داد: شهرک دامپروری مرند نیز با مساحت ۱۵۸.۶ هکتار در حال تکمیل زیرساخت بوده و پس از فراخوان شهرک جهت احداث مجتمع دامپروری گوسفند نژاد وارداتی چندقلوزا با ظرفیت ۲۱ هزار راسی، واگذار شده بود که به دلیل تاخیر سرمایه گذار خلع ید شد؛ اکنون درخواست‌ها جهت واگذاری این شهرک نیز در حال بررسی و انعقاد قرارداد است.

  • منبع خبر : ایسنا