آمار کودک‌ همسری در آذربایجان‌شرقی بالاست/ ازدواج‌های سنین پایین منجر به طلاق می‌شود
آمار کودک‌ همسری در آذربایجان‌شرقی بالاست/ ازدواج‌های سنین پایین منجر به طلاق می‌شود
ارشدزاده می‌گوید آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد میزان کودک همسری در آذربایجان شرقی بالاست و کودکان در سنین پایین تن به ازدواج می‌دهند.

«محسن ارشدزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شمس در پاسخ به این سوال که کودک همسری در آذربایجان‌شرقی وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: طبق آمار اعلام شده در سال‌های ۹۶ و ۹۷، در استان ما نیز ازدواج در سنین پایین رخ می‌دهد و آمار کودک همسری بالاست.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از این معضل، بهزیستی آگاه‌سازی در خصوص عواقب کودک همسری را جزو برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قرار داده است و برای مقابله با ازدواج‌های زودهنگام و زیر ۱۵ سال، جلسات مشاوره‌ای آموزشی در جهت آگاه سازی خانواده‌ها برگزار می‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: همچنین جلسات مشترکی با روحانیون و طلاب برگزار کردیم تا در خصوص کودک همسری و آگاه سازی خانواده‌ها در بحث و گفت‌وگوهای خود مطرح کنند.

ارشدزاده با بیان اینکه باید برای پیشگیری از چنین مسائلی، فرهنگ سازی شود، اعلام کرد: کودکانی که راضی به ازدواج در سنین پایین نیستند و به اجبار پدر و مادر به ازدواج تن می‌دهند، می‌توانند موضوع را با مراجع قضایی و حتی اورژانس اجتماعی در میان بگذارند.

وی در خصوص عواقب ازدواج در سنین پایین گفت: کودکی که در سنین پایین ازدواج می‌کند، هیچ اطلاعی از ماهیت ازدواج ندارد و نمی‌تواند مسئولیت ازدواج را پذیرا باشد؛ فی‌الواقع از لحاظ جسمی و روحی، یک کودک نمی‌تواند در سن پایین بارداری و فرزندآوری را تحمل کند و برای بدن او عوارض زیادی به همرا خواهد داشت و اگر باردار هم شود، برای جسم و روح او عارضه‌هایی ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول متذکر شد: بسیاری از این ازدواج‌های سنین پایین به دلیل اینکه کودکان نمی‌توانند مسئولیت ازدواج و همسرداری را عهده دار شوند، منجر به طلاق خواهند شد.

انتهای پیام/

  • نویسنده : المیرا جلیلی