آغاز کنگره شعر ترکی غدیر از فردا/ ارسال ۸۵۰ اثر داخلی و خارجی
آغاز کنگره شعر ترکی غدیر از فردا/ ارسال ۸۵۰ اثر داخلی و خارجی
بلاغی گفت: کنگره شعر غدیر از فردا آغاز خواهد شد و تا ۱۵ تیر آثار جمع آوری شد که ۶۵۰‌ اثر داخلی و ۲۰۰ اثر خارجی از ترکیه، آذربایجان، آلمان و روسیه آمده که نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است.

به گزارش شمس، محمدحسین بلاغی در نشست خبری کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر اظهار داشت: شعر و ادب ترکی در منطقه آذربایجان و دنیا جایگاه خاصی دارد و همیشه مفاهیم و اندیشه‌ها از طریق شعر منتقل می‌شود و اصلی‌ترین و اولین وجهه فرهنگ شعر است.

وی ادامه داد: شعر ترکی دینی از شاخه‌های ادبیات اسلام است؛ پویایی تشیع از یک سو و نفوذ شعر ترکی از سوی دیگر منجر به رشد فرهنگ و ادبیات شده و اگر گسترده‌تر بخواهییم بگوییم شعر ترکی همواره در خدمت تقویت تدین و غیرت و شجاعت مردم آذربایجان و همیشه جریان‌ساز بوده است.

رئیس حوزه هنری استان با بیان اینکه سال گذشته اولین دوره کنگره بین المللی شعر عدیر برگزار شد،گفت: امسال قبل از عید نوروز ستاد برگزاری کنگره تشکیل پیدا کرد و تا ۱۵ تیر آثار جمع آوری شد که ۶۵۰‌ اثر داخلی و ۲۰۰ اثر خارجی از ترکیه، آذربایجان، آلمان و روسیه آمده که نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: داوری طی روزهای گذشته انجام و نفرات برتر انتخاب شده که در بخش ویژه یک جایزه ویژه برای اثری درباره فضیلت حضرت علی (ع) در مباهله در نظر گرفته شده است.

بلاغی در خصوص زمان و سین برنامه‌ها توضیح داد: کنگره از فردا تا ۲۵ تیر در تبریز برگزار می‌شود و البته بخشی از کنگره در سه استان تحت عنوان شب شعر غدیر برگزار خواهد شد؛ مهمانان داخلی و خارجی در دو نشست حواهیم داشت که ابعاد شعر ترکی غدیر بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: ۳۰ نفر مهمان خارجی و داخلی خواهیم داشت و علاوه بر شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی داخلی بیش از ده شبکه تلویزیونی و رادیویی خارجی این کنگره را به صورت کامل پوشش خواهند داد و بخشی از برنامه رویکرد تولیدات فضای مجازی است.

رئیس حوزه هنری استان تصریح کرد: محل برگزاری این کنگره را اماکن تاریخی تبریز را در نظر گرفته‌ایم زیرا تبریز به عنوان اولین پایتخت تشیع اسلام است که اگر امروز از شعر ترکی حرف می‌زنیم دارای پیشینه و تاثیر تاریخی است.

وی با اشاره به برگزیدگان این کنگره ابراز داشت: در هر بخش سی درصد آثار به بخش دوم رفته که سه اثر برگزیده داخلی و سه اثر برگزیده خارجی وجود دارد که جوایز این کنگره به ترتیب برای آثار داخای هفت، پنج، سه میلیون تومان است و برای آثار تاریخی ۳۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ دلار است.

انتهای پیام/