آغاز عملیات اجرایی نفلین سینیت سراب با حضور رییس جمهوری
آغاز عملیات اجرایی نفلین سینیت سراب با حضور رییس جمهوری
 استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه همه زیرساخت‌ها برای تولید آلومینا از نفلین سینیت در شهرستان سراب آماده است، گفت: تلاش می‌کنیم با امضای قرارداد این پروژه، عملیات اجرایی آن در سفر رییس جمهوری به استان آغاز شود.

به گزارش شمس، محمدرضا پورمحمدی دوشنبه شب در جلسه شورای عالی معادن اظهار داشت: اجرایی شدن کارخانه تولید آلومینیا از نفلن سینیت در شهرستان سراب از جمله مطالبات جدی استان است و سال ها به دلایلی به مرحله استخراج و راه اندازی کارخانه منجر نشده بود که خوشبختانه موانع آن برطرف شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه این کار با توان کارشناسی داخلی انجام خواهد شد

وی با بیان اینکه بخش معدن یکی از ظرفیت های مغفول کشور است، اظهار داشت: نتوانسته ایم از معادن موجود در کشور استفاده درست داشته باشیم و اگر در جاهایی هم اکتشاف و بهره برداری انجام شده، به شکل خام فروشی بوده و موارد محدودی فرایندهای تبدیل به محصول نهایی انجام یافته است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه یک درصد معادن مس دنیا متعلق به آذربایجان شرقی است و رتبه برتر معادن مس کشور را دارایم، افزود: با تاکید وزیر صمت کمک شد تا فاز سوم کنسانتره مس سونگون و همچنین طرح مختلفی چون تغلیظ و ذوب به خوبی در استان پیش برود و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم تولید مس کاتدی را در استان انجام دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به قابلیت های موجود در استان آذربایجان شرقی درخواست می کنیم کمک شود از این ظرفیت برای توسعه استان و کشور بهره مند شویم.

از سال ۱۳۶۱ با کشف معادن نفلین در شمال غرب کشور، زمزمه احداث کارخانه فرآوری این ماده معدنی شنیده شد و در نهایت در سال ۷۹ مطالعات احداث این کارخانه در سراب به اتمام رسید و بر این اساس ۵۱۰ هکتار زمین در حوالی روستاهای سراب برای احداث این کارخانه در نظر گرفته شد و در سال ۸۳ کلنگ آن به زمین خورد. اما به‌رغم هزینه‌های چند میلیارد دلاری و چند صد میلیارد تومانی اعتبارات ملی و استانی این کارخانه به بهره‌برداری نرسیده و عقد قرارداد با کشورهایی چون آلمان، چین و ارمنستان هم نتوانست چرخ این کارخانه را راه بیندازد.

در حال حاضر به جز چند سوله فلزی بزرگ، که البته ناقص رها شده، خبری از این کارخانه نیست.

کارخانه نفلین سینیت سراب در حالی با رکود ساخت ۲۵ ساله روبه‌رو بوده است که به تاکید مسئولان در حال حاضر می‌تواند سالانه از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات پودر آلومینا جلوگیری کند.

آلومینیوم از جمله کالاهای در فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و تولید آلومینا از صنایع راهبردی به‌شمار می‌آید و تنها معدن نفلین سینیت کشور برای تولید آلومینا با ظرفیت ۳۰ میلیارد تن در شهرستان سرابدر ۱۳۰ کیلومتری شرق تبریز واقع شده، آن هم در حالی که منابع آلومینا در ایران و جهان محدود است و در آذربایجان و شهر سراب به وفور این ماده معدنی یافت می‌شود.