آزادراه مراغه – هشترود در نیمه راه
آزادراه مراغه – هشترود در نیمه راه
آزادراه مراغه - هشترود به عنوان کریدور و شاهراه ارتباطی شمال‌غرب کشور با وجود فراز و نشیب های بسیار از آغاز عملیات اجرایی آن، هم اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال نزدیک شدن به نیمه راه است.

به گزارش شمس، جاده فعلی مراغه – هشترود در میان مردم منطقه به «جاده مرگ» مشهور است؛ برای اثبات این ادعا، کافی است تا نام این راه ارتباطی را در اینترنت جستجو کنید و با انبوه خبرهایی مواجه شوید که همه بوی غمبار مرگ و سقوط از هستی دارند؛ تنها در سال ۱۳۹۶ شمسی ۵۳۳ فقره تصادف در این جاده روی داد که در آن ۳۱ نفر جان باختند و ۴۳۴ نفر مجروح و معلول شدند.

با درک اهمیت همین مساله بود که دولت تدبیر و امید یک سال پس از آغاز به کارش، کلنگ احداث آزادراه مراغه – هشترود را با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی زمین زد تا ضمن تامین امنیت و جان مردم، از هدر رفت سالانه میلیون ها لیتر بنزین و گازوئیل و نیز وقت مردم در این جاده مرگبار که به مانند رنگ ارتباطی استان های شمال غرب عمل می کند، جلوگیری کند.

آزادراه مراغه = هشترود در قالب پنج قطعه به طول ۱۱۰ کیلومتر و یک هزار میلیارد تومان اعتبار از شهرهای ملکان، مراغه و هشترود گذر کرده و با اتصال به آزادراه تبریز – زنجان، کریدور ترانزیتی از غرب و استان های غربی کشور به سوی مرکز کشور ایجاد می کند.

اهمیت ترانزیتی این آزادراه، کاهش بار ترافیکی سایر مسیرهای موجود از غرب به مرکز کشور و کاهش زمان تردد در آن بوده و زمینه ساز کاهش مصرف سوخت و حوادث ترافیکی در منطقه می شود.

اجرای این طرح، همچنین موجب کاهش ۹ کیلومتری طول مسیر از طریق جاده فعلی مراغه – هشترود و کاهش ۵۰ دقیقه ای در زمان حمل و نقل از این مسیر ترانزیتی خواهد شد.

همچنین با احداث آزادراه مراغه – هشترود، ترافیک شهرهای جنوب آذربایجان شرقی و استان های آذربایجان غربی و کردستان جذب این آزادراه شده و از طریق کریدور آزادراه تبریز- زنجان وارد شبکه حمل و نقل مرکزی کشور می شود.

جاده فعلی مراغه – هشترود به عنوان راه ارتباطی موجود در جنوب آذربایجان شرقی به سوی مرکز کشور، با قدمتی چند دهه ای، به دلیل وجود پیچ های تند، عرض کم و نیز از بین رفتن آسفالت آن، در سال های اخیر شاهد حوادث ناگوار و جان باختن شهروندان شده و خسارات های مادی و معنوی بسیاری را تحمیل کرده است.

هرچند در سال جاری با رایزنی های انجام شده توسط مسئولان شهرستانی، بودجه ای برای شانه سازی و روکش آسفالت جاده فعلی مراغه- هشترود اختصاص یافت، لیکن وجود آزادراهی با استانداردهای جاده ای ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه حمل و نقل جاده است.

امری که با بهره برداری از آزادراه مراغه- هشترود در سال های نه چندان دور در آینده، از آرزویی دست نیافتنی به زیرساختی موثر در توسعه منطقه و ترانزیت داخلی و بین المللی تبدیل خواهد شد.

طرح آزادراه مراغه – هشترود با وجود اینکه براساس برنامه ریزی های انجام شده، باید در سه سال به بهره برداری می رسید، اما به دلیل تغییر در برخی نقشه ها، اضافه شدن قطعه ها و نیز محدودیت بودجه ای و خلاء نماینده مجلس در برهه ای از زمان سرعت نازلی یافته بود.

تغییر در ترکیب سرمایه گذاران این طرح ملی که هم اکنون شامل وزارت راه و شهرسازی، بانک سپه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بوده، نیز روند اجرایی این طرح بزرگ را با تحولات و تغییرات بسیاری همراه کرده که نتیجه آن تسریع در روند آن بوده است.

هم اکنون میزان مشارکت بانک سپه ۲۰ درصد و سهم وزارت راه و شهرسازی از طرف دولت ۶۰ و سهم قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز به عنوان سرمایه گذار ۲۰ درصد در این طرح است.

تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای آزادراه مراغه- هشترود

معاون زیرساخت و توسعه آزادراه های کشور، اردیبهشت امسال از تخصیص ۱۳۰ میلیارد تومان به طرح آزاد راه مراغه – هشترود در سالجاری خبر داد و گفت: ۳۰ میلیارد تومان از این اعتبار به عنوان سهم دولتی است.

سیدحسن میرشفیع افزود: بانک سپه و قرارگاه خاتم الانبیا نیز به عنوان طرفین مشارکت کننده در این طرح، هر کدام حداقل ۵۰ میلیارد تومان تزریق خواهند کرد.

وی افزود: با تامین قیر این طرح از سوی دولت، امسال مشکل قیر در آسفالت ریزی بخش های آماده آزادراه نخواهیم داشت.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز گفت: سال گذشته به دلیل مشکلات مالی، اجرای این آزاد راه نیمه راکد بود که با پیگیری ها و برگزاری جلسات مختلف از سوی مسئولان شهرستانی خوشبختانه امسال مشکل اعتبار حل شده است.

حمید شکری گفت: امسال در مرحله نخست ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه این پروژه تخصیص یافته است و تا پایان سال ۵۰ کیلومتر از این پروژه آسفالت ریزی خواهد شد.

پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی آزادراه مراغه- هشترود

معاون عمرانی فرماندار مراغه نیز در بازدید از عملیات اجرایی آزادراه مراغه- هشترود گفت: هم اکنون این طرح از پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصدی برخوردار است.

نقی مسکینی افزود: بیشترین میزان پیشرفت فیزیکی در قطعات دوم و سوم این طرح ملی بوده و امید است با تخصیص اعتبارات جدید، عملیات اجرایی این طرح سرعت بیشتری به خود گیرد.

وی ادامه داد: قطعه های دوم با ۲۶ کیلومتر طول از ۵۲ درصد و نیز قطعه سوم با ۱۹ کیلومتر طول از ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند.

وی اضافه کرد: هم اکنون براساس برآوردهای کارشناسی توسط معاونت ساخت و توسعه آزادراه های کشور، قطعه اول (الف) و (ب) آزادراه مراغه – هشترود به ترتیب با ۱۶ و ۲۱ کیلومتر دارای ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی هستند.

وی افزود: همچنین قطعات چهارم و پنجم آزادراه که در شهرستان هشترود قرار دارند، به ترتیب با ۲۲.۵ کیلومتر و ۶ کیلومتر طول از ۱۹.۳ و ۱۰ درصد پیشرفت فیزکی برخوردارند.

به گزارش ایرنا، با وجود فراز و نشیب های پیش روی طرح آزادراه مراغه- هشترود و نیز با توجه به تغییرات مدیریتی و سیاست های دولت تدبیر و امید و نیز تلاش های موثر مسئولان شهرستانی و استانی در یک سال اخیر، جان تازه ای در این طرح بزرگ ملی دمیده است.

آزاد راه مراغه – هشترود، ۳۲ دهنه پل بزرگتر از هشت متر و ۱۰۴ دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض ۲۸.۶ متر، سرعت رفت و آمد متوسط ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در دست ساخت است.

عملیات این طرح شامل ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، ۷۵۰ متر مکعب زیرساخت و ۷۵۰ هزار تن آسفالت ریزی است.

با اجرای آزاد راه مراغه – هشترود، مسافت ۱۰۱ کیلومتری بین دو این شهر ۹ کیلومتر کوتاه تر می شود و در طول بهره برداری ۲۰ ساله این آزاد راه، حدود ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹۴ میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت ۵۰ دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.

جاده فعلی مراغه – هشترود به طول ۱۰۱ کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از دو شهر خراجو مراغه و نظرکهریزی هشترود می گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.