آرشیو اسناد بخش مهمی از فرهنگ و هویت کشوری را بیان می‌کند
آرشیو اسناد بخش مهمی از فرهنگ و هویت کشوری را بیان می‌کند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه باید تاریخ شفاهی کتابت شود تا برای نسل‌های آینده بماند، گفت: آرشیو اسناد بخش مهمی از فرهنگ و هویت کشوری را بیان می‌کند.

به گزارش شمس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب در بازدید از مرکز اسناد ملی شمالغرب کشور با بیان اینکه اسنادی که در دست مردم و در پستوی خانه‌ها است باید به مرکز اسناد ملی اهدا شود، گفت: اسناد ملی حکم حافظه تاریخی ملت‌ها را دارند و تلاش دارند بخش مهمی از فرهنگ و هویت کشور را بیان می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ اسناد ملی حفظ داشته‌های ملی یک کشور است، اضافه کرد: کاروان تاریخی ملت‌ها در مسیر خود با حوادث و رویدادهایی دست به گریبانند که زشتی‌ها و زیبایی‌هایی را در تاریخ ثبت می‌کنند و همچنین غم یا شادی را از یک واقعه بیان می‌کنند.

وی بیان کرد: بدون شک اگر بخواهیم قضاوت بی‌طرف داشته باشیم هیچ چیزی مانند اسناد ملی مفید نخواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان اسناد را دارای دو ارزش اداری و پژوهشی و تحقیقاتی دانست و گفت: اسناد ملی و میراث مکتوب تا زمانی که اطلاعات به ارزش روز جاری اسناد اداری هستند و زمانی که ارزش روزمره خود را از دست بدهند ارزش پژوهشی پیدا می‌کنند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر کتابت تاریخ شفاهی گفت: زنده بودن فرهنگ‌ها و وقایع برای اثبات افزون بر فرهنگ شفاهی نیازمند کتابت و نوشتاری است تا برای آیندگان به یادگار بماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به جایگاه و ارزش اسناد ملی گفت: در میان دارایی ها اسناد ملی با ارزش ترین دارایی محسوب می‌شوند و میزان مراقبت از آنها شاخص فرهیختگی ملت‌ها را بیان میکند.

وی با تاکید بر اینکه افراد مختلف و سازمان ها و ارگان‌ها باید متوجه اهمیت نگهداری از اسناد شوند، خاطرنشان کرد: ایرانیان همواره و از دیرباز در نگهداری از اسناد ملی کوشا بوده‌اند و از دوران هخامنشی تا عصر زرین و عصر معاصر حفظ اسناد به شیوه‌های مختلف انجام شده است و بعد از انقلاب با درک اهمیت والای این کار در میان نخبگان و در جهت پاسداری از فرهنگ و هویت کشور مرکز اسناد ملی در کتابخانه ملی ایجاد شد.

انتهای پیام /