آذربایجان شرقی در ابعاد مختلف نباید رتبه‌ای پایین‌تر از سومی داشته باشد/ به تهران و اعتبارات محدودش دل نبندید!
آذربایجان شرقی در ابعاد مختلف نباید رتبه‌ای پایین‌تر از سومی داشته باشد/ به تهران و اعتبارات محدودش دل نبندید!
وزیر کشور با اشاره به ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی آذربایجان شرقی، گفت: این منطقه در ابعاد مختلف نباید رتبه ای پایین تر از سومی در میان استان ها داشته باشد.

به گزارش شمس، احمد وحیدی یکشنبه شب در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان شرقی، اظهار داشت: با توجه به قابلیت های آذربایجان و موقعیت خاص آن در منطقه، مدیران و مسئولان دستگاه های مختلف اجرایی باید نهایت تلاش خود را انجام دهند تا اگر رتبه های پایینی برای این استان ثبت شده است، به سرعت ارتقا یافته و جایگاه واقعی خود را بازیابد.

وی از آذربایجان و تبریز به عنوان نقطه آرمانی برای کشورهای منطقه از جمله ترکیه و جمهوری آذربایجان یاد کرد و اظهار داشت: این منطقه باید محور صادرات، صنعت، معنویت و فرهنگ برای کشورهای همسایه باشد و برای رسیدن به این هدف باید مدیران بر همین مبنا حرکت کنند؛ خوشبختانه استانداری آذربایجان شرقی حرکت های بسیار مفید و تاثیرگذاری در این راستا آغاز کرده است که باید تداوم داشته و تقویت شود تا همواره آذربایجان را در اوج مشاهده کنیم.

وحیدی از مدیران دستگاه های اجرایی استان آذربایجان شرقی خواست تا با خلاقیت و ابتکار عمل خود زمینه های رشد و توسعه را فراهم کرده و از دل بستن به تهران و اعتبارات محدود مالی آن اجتناب کنند، چون با توجه به ظرفیت های بخش خصوصی استان توان توسعه در منطقه بسیار وسیع است.

وی جلب و جذب سرمایه های بخش خصوصی و خارجی را لازمه توسعه آذربایجان برشمرد و با تاکید بر اینکه امکانات و منابع مالی دولت بسیار محدود بوده و به هیچ عنوان کفاف توسعه شتابان را نمی کند، یادآور شد: بر همین اساس جلب این سرمایه ها و نیز همکاری و جذب منابع مالی بانکی باید در اولویت دستگاه های اجرایی استان باشد.

وحیدی با بیان اینکه دولت سیزدهم و وزارت کشور هر آنچه در توان دارد برای توسعه استان ها به کار می بندد و در این جهت بسیاری از اختیارات مرکز به استانداری ها و دستگاه های استانی تفویض شده است، گفت: دستگاه های استانی اگر کمبود و یا ایراداتی در این حوزه دارند، باید جمع بندی کرده و به وزارت کشور ارسال کنند تا زمینه های رفع مشکلات از مرکز فراهم شود و ما در این زمینه به سرعت وارد عمل خواهیم شد.

وزیر کشور با استناد به گزارش های تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی، رفع مشکلات مربوط به پروژه های عمرانی، وضعیت نامناسب جاده های مواصلاتی و نیز تامین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی منطقه را مورد تاکید قرار داد و افزود: در تمامی این مشکلات نقش اصلی و اولیه را باید خود مدیران دستگاه های اجرایی داشته و با بهره مندی از خلاقیت و نیز جذب سرمایه های بخش خصوصی و خارجی آنها را حل و فصل کنند و البته دولت و وزارت کشور در این رابطه تسهیل گر خواهد بود.

وحیدی یکی از مهمترین ماموریت های دولت را تضمین و حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیان و اضافه کرد: ما در تلاش هستیم تا هیچ مانع و مشکلی برای فعالیت سرمایه گذاران و بخش خصوصی در استان ها وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به تلفات سنگین تصادفات جاده ای در آذربایجان شرقی که رتبه های اول به لحاظ خسارات مالی، مصدومیت و مرگ و میر را در سطح کشور دارد، اظهار داشت: در این زمینه و با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروزی باید تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شود که در این راستا استاندار می تواند تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

وزیر کشور اعلام کرد: به همین منظور در ایام تعطیلات نوروزی که حجم ورودی مسافران به آذربایجان شرقی بیشتر می شود، ایجاد محدودیت های ترافیکی ضروری است و با توجه به اینکه بیشتر تصادفات جاده ای بین ساعات ۱۸ تا ۲۲ روی می دهد، هماهنگی های لازم بین دستگاهی برای محدودیت های ترافیکی در این ساعات باید اجرایی شود.

وحیدی همچنین دستور اختصاص بودجه ویژه برای خط کشی ۵۰۰ کیلومتر از جاده های اصلی مواصلاتی آذربایجان شرقی را صادر کرد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، گفت: طی حدود ۵ ماه اخیر مطالعات عمیقی در حوزه آسیب شناسی استان در حوزه های گوناگون به انجام رسید تا شناخت کاملی از شرایط اقتصادی، امنیتی و سرمایه گذاری و تحلیل وضع موجود حاصل شود تا بر اساس آن نقشه راه توسعه استان ترسیم و توسط دستگاه های اجرایی پیگیری شود.

عابدین خرم، فعال کردن بخش خصوصی و نشست با تعداد ۳۰۰ نفر از سرمایه گذاران بخش خصوصی آذربایجانی در تهران و خارج از کشور، جذب سرمایه گذاران جدید، تلاش برای کاهش فاصله بین صنعت و دانشگاه ها و ارتباط دادن بخش تولید و صنعت با شرکت های دانش بنیان، فعال سازی سیستم نوآوری استان، خارج کردن تعداد ۳۰۰ واحد تولیدی از رکود و تعطیلی و تلاش برای رفع مشکلات مربوط به حوزه زیرساختی از جمله برق، گاز و آب را از نتایج بررسی های وضعیت آذربایجان شرقی طی ماه های اخیر برشمرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی و مهم آذربایجان شرقی مربوط به جاده ها است، افزود: در این حوزه مشکلات وجود دارد و بدون استثنا تمامی جاده های استان دچار مشکل هستند، به طوری که تاکنون تعداد ۷۰ نقطه حادثه خیز شناسایی شده است که برای برون رفت از حجم سنگین تصادفات جاده ای باید در این رابطه اقدامات فوری به انجام برسید.

خرم به وجود ذخایر معدنی غنی در آذربایجان شرقی که مقام اول کشور را دارد، اشاره و اضافه کرد: ۸.۵ میلیارد تن انواع ذخایر معدنی در این استان موجود و نیازمند ایجاد صنایع پایین دستی است و اگر مشکلات مربوط به منابع طبیعی برای اکتشاف حل شود، بدون تردید انقلاب صنعتی و اقتصادی بزرگی در این خطه اتفاق خواهد افتاد.

به گفته وی ۴۰ درصد از ذخایر معدنی آذربایجان شرقی به دلیل مشکلات مربوط به منابع طبیعی راکد مانده است.

انتهای پیام/