آذربایجان‌شرقی پیشگام اقتصاد دانش‌بنیان در کشور/ تمهیدات دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
آذربایجان‌شرقی پیشگام اقتصاد دانش‌بنیان در کشور/ تمهیدات دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه فرهنگ کارآفرینی در آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت: اقتصاد اصلی این استان براساس کارآفرینی توسعه پیدا کرده و اقتصاد دانش بنیان یکی از پایه های فرهنگ کارآفرینی است.

به گزارش شمس، سورنا ستاری در نشست ستاد اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین آذربایجان شرقی در تبریز، با اشاره به پیگیری های جدی مدیریت ارشد استان در حوزه اقتصاد دانش بنیان، ادامه داد: اتفاقات خوبی در آذربایجان شرقی در حوزه دانش بنیان رخ داده و با توجه به فرهنگ کارآفرینی قوی که در این استان وجود دارد مشکلات شرکت های دانش بنیان به نسبت سایر استان ها کمتر است.

وی گفت: با توجه به ضعف های قانونی که در این حوزه وجود داشت، از سه سال گذشته با همکاری مجلس شورای اسلامی بحث توسعه قانون جهش تولید دانش بنیان پیگیری و بعد از تصویب در مجلس و شورای نگهبان، خرداد ماه سال جاری توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در این قانون شرکت های خلاق و خانه های خلاق و همچنین توسعه علوم انسانی در حوزه شرکت های دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته است و اختیارات لازم به صندوق های پژوهش و فناوری ارایه شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: از جمله روش های تامین مالی شرکت های دانش بنیان برای تسهیلات های بالای ۲۰۰ میلیارد تومان در این قانون توسعه پیدا کرده و بر اساس آن بورس به عنوان منبع تامین مالی بزرگ مورد توجه قرار گرفته و صندوق های پژوهش و نوآوری و صندوق های نوآوری و شکوفایی در ارایه ضمانت نامه نقش ایفا می کنند.

وی با اشاره به اینکه در بحث ضمانت نامه اختیارات کامل به صندوق های پژوهش و نوآوری ارایه شده، گفت: یکی از نقطه ضعف های آذربایجان شرقی نبود صندوق پژوهش و نوآوری قوی است و با توجه به پای کار بودن بخش خصوصی در این استان لازم است صندوق چند صد میلیاردی ایجاد شود.

ستاری گفت: مکان، یکی از بزرگترین مشکلات شرکت های دانش بنیان است و از این رو استقرار این شرکت ها در مکان های شهری همانند پزشکان و وکلا به طور کامل تابع ضوابط مسکونی شد.

وی با تاکید بر اینکه باید صنایع بزرگ را به حوزه های نوآوری وصل کرد، گفت: دانش آموختگان دانشگاهی باید به سمت صنایعی که محور توسعه آنها دانشگاه است و از صفر تا صد با استفاده از توان داخلی فعالیت می کند جذب شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: طبق قانون بانک ها نمی توانند در شرکت ها سرمایه گذاری کنند ولی در قانون جدید با تایید صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان امکان پذیر شده است.

وی ادامه داد: در این قانون معافیت مالیاتی حقوق افرادی که در پارک های علم و فناوری فعالیت می کنند و همچنین اراضی پارک های علم و فناوری قابل واگذاری به شرکت های دانش بنیان انجام شده است.

آذربایجان شرقی تا پایان دولت سیزدهم رتبه دوم کشور در حوزه دانش‌بنیان می‌شود

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این گفت افزود: سال گذشته با به دست گرفتن سکان مدیریت استان، برای برون رفت از وضع موجود با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های استان در راستای بهره مندی از استعدادها، خلاقیت ها و ابتکارات شرکت های دانش بنیان، ستاد اقتصاد دانش بنیان در آذربایجان شرقی تشکیل شد.

عابدین خرّم افزود: طرح اقدام برای سند قبلی اقتصاد دانش بنیان استان نوشته شد و بعد از شکل گیری حوزه های نوآوری دانش بنیان با رسته های فعال، برنامه ریزی مناسب ارتباط بین حوزه نوآوری و صنعت انجام شد.

وی ادامه داد: برای ارتقای جایگاه آذربایجان شرقی در اقتصاد دانش بنیان، نوآوری و اشتغال آفرینی براساس اسناد بالادستی و چشم انداز استان، اقدامات لازم انجام شده است.

خرّم گفت: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای رشد و توسعه اقتصادی، حل مشکلات توسعه استان از طریق استفاده از ظرفیت های فناوری، نوآوری و دانش بنیان، ایجاد اشتغال برای دانشجویان و متقاضیان با حمایت از خدمات دانش بنیان مورد توجه است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه توسعه صادرات فناوری برای کشورهای منطقه و سایر کشورها با ایجاد هاب صادراتی، ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده پیش بینی می کنیم تا پایان دولت سیزدهم، آذربایجان شرقی به رتبه دوم کشوری در حوزه دانش بنیان ارتقا پیدا کند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: تمامی مجموعه های دولتی، بخش خصوصی و مراکز رشد در آذربایجان شرقی با هماهنگی و هم افزایی بیشتر در حوزه اقتصاد دانش بنیان تلاش می کنند با خلق ثروت استان را به جایگاه اصلی خود در این حوزه برسانند.

۲۲۹ شرکت دانش‌بنیان در آذربایجان شرقی فعال است

مشاور و نماینده تام‌الاختیار استاندار آذربایجان شرقی در حوزه نوآوری، فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۲۲۹ شرکت دانش بنیان در استان فعال است، گفت: در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع چالش‌های موجود ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین با ۴ کمیته تخصصی در استان تشکیل شده است.

عبدالرضا فلاح افزود: توسعه فضای پارک علم و فناوری، اختصاص ۶۰ هکتار از اراضی شهرک شهید سلیمانی برای شرکت های دانش بنیان، راه اندازی پردیس علم و فناوری کشاورزی، ایجاد ناحیه نوآوری دانشگاه تبریز، کارخانه نوآوری تبریز، مجتمع نوآوری مهارت و خانه های خلاق هریس، دانش آموزی تبریز و خلاق مسجد از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه صادرات نوآوری در استان، ایجاد هاب صادراتی و تبادل فناوری، برگزاری رویدادهای صادراتی و راه اندازی شتاب دهنده صادراتی، ایجاد خانه نوآوری آذربایجان و ارمنستان، ایجاد پارک علم و فناوری بین المللی ارمنستان، کاهش فرایند تجاری سازی و استفاده از ظرفیت صادراتی اتاق بازرگانی انجام شده است.

فلاح گفت: افزایش سرمایه صندوق پژوهش و نوآوری استان، افزایش سرمایه صندوق پژوهش و نوآوری ارس و تبدیل به صندوق مناطق آزاد، تسهیل ارزش گذاری برای محصولات و خدمات شرکت ها  و راه اندازی صندوق با سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومان در جهت توسعه نهادهای مالی انجام شده است.

وی، حمایت از تخصصی کردن مراکز نوآوری و تکمیل زنجیره ارزش، حمایت مادی و معنوی از نمایشگاه رینوتکس به عنوان دومین رویداد نوآوری ملی، تکمیل فضاهای نوآوری و حمایت از شکل‌گیری پروژه‌های پیشران را از جمله نیازهای استان در حوزه اقتصاد دانش بنیان ذکر کرد.

در این جلسه مرکز تحققیات کربن سبز و مرکز گوگرد زدایی از سوخت های سنگین در مرکز رشد جامع دانشگاه صنعتی سهند و همچنین خانه خلاق ماندگار شهرستان مرند از طریق ارتباط تصویری افتتاح شد.

پیش از این نشست معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با جمعی از نخبگان استان در حوزه فناوری و دانش بنیان دیدار و در خصوص مسایل و مشکلات این حوزه با انها بحث و تبادل نظر کرد.

انتهای پیام /