آذربایجان‌شرقی ششمین استان گران کشور!
آذربایجان‌شرقی ششمین استان گران کشور!
بر اساس آخرین آمار نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای طی اردیبهشت ماه در آذربایجان شرقی 54.8 درصد به ثبت رسیده است.

به گزارش شمس، بر اساس آخرین آمار نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای طی اردیبهشت ماه در آذربایجان‌شرقی ۵۴.۸ درصد به ثبت رسیده است.

بر اساس این گزارش نرخ تورم برای همین بخش در میانگین کشوری ۴۹.۱ درصد بوده که به عبارتی آذربایجان‌شرقی با ۵.۷ درصد بالاتر از میانگین کشوری، ششمین استان گران کشور در نرخ تورم اردیبهشت است.

همچنین کمترین نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای در دومین ماه از امسال مربوط به استان‌های تهران با ۴۴.۴، بوشهر با ۴۵.۷ و فارس با ۴۶.۱ است.

آذربایجان‌شرقی استان‌ گران است!

عابدین خرم استاندار آذربایجان‌شرقی از قرار گرفتن آذربایجان شرقی در ردیف استان‌های گران ابراز تاسف کرد و گفت: این موضوع باید ریشه یابی شود چرا که با تورم زیاد، قدرت هم استانی ها کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بحث تورم موضوعی ملی است و تابع تغییرات ملی بوده و استان نمی‌تواند زیاد در این زمینه تاثیرگذار باشد، افزود: برخلاف تورم،در بخش تولید می‌توانیم در زمینه عرضه و تقاضا با رشد تولید تعادل ایجاد کنیم تا قیمت‌ها نیز متعادل شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی از قرارگرفتن استان در ردیف استان‌های گران ابراز تاسف کرد و گفت: این موضوع باید ریشه یابی شود چرا که با تورم زیاد، قدرت هم استانی ها کاهش می‌یابد و مشکل اجتماعی و روانی در جامعه ایجاد می‌شود و دولت و اتاق و صاحبان صنایع باید فکری در این زمینه کنند.

خرّم تاکید کرد: وضعیت تولید، زنجیره تولید و زنجیره پشتیبانی در استان خوب است از این رو باید بهره وری را افزایش دهیم تا قیمت محصولات تولید شده در استان کمتر و یا در حد استان‌های دیگر باشد.

 وی با اشاره به اینکه مشکل تورم یک مشکل ملی است و به سیاست‌های دولت مربوط می‌شود، افزود: در این زمینه شاید کاری در استان‌ها نتوان انجام داد، اما می‌توانیم با فراهم کردن زمینه‌ رشد تولید و مدیریت تقاضا و عرضه در بازار به نوعی به ایجاد تعادل در قیمت‌ها کمک کنیم.

 خرّم یادآور شد: چرا باید استان ما جزو استان‌های گران باشد، در حالی که از ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌ی تولید برخوردار است.

صمد حسن‌زاده عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز نیز  با اشاره به وجود تورم در جامعه گفت: در کنار این چالش ما با مشکل شبکه‌ توزیع نیز در استان مواجه هستیم و‌ باید در این حوزه کنترل و نظارت بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام /

  • نویسنده : میلاد نوروزی