آثار تمدنی مشترک در آذربایجان‌شرقی و ترکیه زمینه تعاملات را بیشتر می‌کند
آثار تمدنی مشترک در آذربایجان‌شرقی و ترکیه زمینه تعاملات را بیشتر می‌کند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: وجود قرابت فرهنگی، تاریخی، طبیعی و آثار تمدنی مشترک در این استان و جمهوری ترکیه زمینه مناسبی را برای تعاملات و استفاده از ظرفیت‌های مشترک فراهم کرده است.

مرتضی آبدار روز دوشنبه در دیدار با حسین گونگور سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز برای بررسی راهکارهای همکاری مشترک در خصوص بازار تاریخی این شهر و روستای کندوان که در خانه حیدرزاده برگزار شد با تاکید بر اهمیت تعامل در زمینه تجارب مشترک در حوزه میراث فرهنگی افزود: با توجه به وجود آثار تاریخی شاخص با بافت مشابه همچون بازارهای تاریخی تبریز و استانبول و نیز روستاهای تاریخی کندوان و کاپادوکیه، این امکان وجود دارد که در مدیریت این جاذبه‌ها از تجربیات مشترک استفاده شود.

وی اظهار داشت: با تعریف سرفصل‌های عملیاتی در زمینه صیانت از این آثار با ارزش و مدیریت آن‌ها باید اقدامات راهبردی مناسبی از سوی این استان و جمهوری ترکیه انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: آمادگی کامل داریم تا در تفاهم‌نامه‌های مشترک مابین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهرداری‌های استانبول و «اوچ حصار» ترکیه با مشارکت هیات‌ امنای بازار تاریخی تبریز و دهیاری روستای کندوان نسبت به عملیاتی شدن مفاد این جلسه اقدام کنیم.

آبدار ادامه داد: در سال‌های اخیر ارتباطات بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی و باستان‌شناسی با مؤسسات و دانشگاه‌های دیگر کشورها از جمله موسسه باستان‌شناسی آلمان و جایکا ژاپن ایجاد شده و نتایج ارزشمندی نیز به همراه داشته است.

بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود چنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی) به معنی بازار سرپوشیده یا (بویوک چارشی)  به معنی بازار بزرگ در استانبول یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده در جهان است این بازار دارای ۶۰ راه‌رو و بیش از ۳۰۰۰ مغازه بوده و روزانه حدود ۲۵۰هزار تا ۴۰۰هزار بازدیدکننده اعم از توریست‌ها یا ساکنین محلی برای خرید به این بازار مراجعت می‌کنند. بازار بزرگ در سال ۱۴۵۵ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و در قرن ۱۶ گسترش پیدا کرد.

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی در شهرستان اسکو است که پیشینه تاریخی آن به قرن هفتم هجری می رسد این روستای تاریخی و باستانی دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌ در ۱۸ کیلومتری شهر اسکو بهدلیل شکل خانه‌های آن که به‌ مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند مورد علاقه گردشگران است.

این اثر در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

کاپادوکیه نام سرزمین باستانی پهناوری در ترکیه است. نام کاپادوکیه پس از روزگار باستان در زمان چیرگی مسیحیت بر این بخش پایدار ماند و امروزه هم در زمینه گردش‌گری بدین بخش تاریخی کاپادوکیه گفته‌می‌شود.