پیچ خودرو سمند هم در تبریز تولید نمی‌شود!/ بدهی کلان سایپا به قطعه‌سازان
پیچ خودرو سمند هم در تبریز تولید نمی‌شود!/ بدهی کلان سایپا به قطعه‌سازان

پاشایی گفت: خودروی سمند سال‌هاست در تبریز تولید می‌شود اما حتی پیچ این خودرو هم در این شهر ساخته نمی‌شود.

به گزارش شمس، «رضا پاشایی» امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تنزل جایگاه تبریز در صنعت به خاطر سوءمدیریت مسئولان، اظهار داشت: در طول چند سال اخیر نه‌تنها کارخانه‌ای بزرگ در آذربایجان‌شرقی تاسیس نشده بلکه واحدهای تولیدی موجود نیز راکد شده‌اند.

وی افزود: خودروی سمند سال‌هاست در تبریز تولید می‌شود اما حتی پیچ این خودرو هم در این شهر ساخته نمی‌شود، این در حالیست که باید قطعات ایمنی و فوق ایمنی در کنار تولید خودرو تولید شود.

رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعات خودرو کشور با بیان اینکه تا امروز علی‌رغم پیگیری‌های متعدد قدمی برای تولید قطعات ایمنی و فوق ایمنی در تبریز برداشته نشده است، خاطرنشان کرد: در مشهد در کنار کارخانه، قطعات ایمنی و فوق ایمنی تولید می‌شود و باید این اتفاق در تبریز هم محقق شود.

وی با بیان اینکه مافیای واردات مانع تولید قطعات سمند در تبریز است، متذکر شد: با ورود دستگاه قضایی گام اول برای راه‌اندازی جوشکاری بدنه و رنگ سمند در تبریز آغاز شده و امیدوارم با حضور سرمایه‌گذار، این روند سرعت یابد.

این فعال حوزه صنعت ابراز داشت: بر‌اساس تفاهم‌هایی که با برخی از خودروسازان صورت گرفت، موتورهای ۴۷۵ دیزلی برای کامیون‌ها و تریلی‌ها با تیراژ ۳۰ هزار دستگاه در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود که اشتغال و ارزش افزوده فراوانی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: هر موتور از ۲۰۰ قطعه تشکیل یافته و اگر در این استان این موتور تولید شود، اشتغال قابل توجهی در آذربایجان شرقی و تبریز ایجاد می‌شود.

پاشایی با اعلام اینکه دنیا به خودروهای هیبریدی و برقی روی آورده و باید با آینده‌نگری به سمت این خودروها برویم، تصریح کرد: بخش خصوصی توان واردات تکنولوژی به کشور را ندارد و باید با ورود تکنولوژی توسط دولت، درب‌های تولید باز شود.

وی با اشاره به عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی شرکت سایپا، توضیح داد: قرار بود مطالبات قطعه‌سازان از سایپا را با LC تامین کنیم ولی مدیرعامل دو ماه بعد برکنار شد که مدیر بعدی زیر توافق زد؛ اگر مطالبات به موقع پرداخت شود، بیش از ۵۰ درصد مشکلات قطعه‌سازان حل می‌شود.

رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعات خودرو کشور تعداد شاغلین زنجیره خودرو را ۵۵۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: ۱۵ میلیارد تومان حجم مطالبات و ۱۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق زنجیره تامین قطعه از خودروسازان است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ قطعه‌ساز ریز و درشت در تبریز فعالند که تعدادی از آنها آسیب دیده و به ۱۳۰ واحد رسیده است، متذکر شد: باید موانع فعالیت و صادرات قطعه‌سازان برداشته شود تا بتوانند به رونق تولید و اشتغال برسند.

انتهای پیام/