منطقه آزاد ارس باید از بن بست ترانزیتی خارج شود
منطقه آزاد ارس باید از بن بست ترانزیتی خارج شود
رئیس اتاق بازرگانی تبریز بر لزوم خروج منطقه آزاد ارس و جلفا از بن بست ترانزیتی و لجستیکی تاکید کرد.

به گزارش شمس، یونس ژائله در دیدار جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تبریز با مدیرعامل و برخی مسؤولان منطقه آزاد ارس در محل اتاق تبریز با اشاره به اینکه مناطق آزاد کشور باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: همانطور که از نام این مناطق نیز برمی‌آید، باید شاهد آزادی عمل بیشتری در این مناطق باشیم همانطور که در سراسر جهان نیز این نوع مناطق، تعریف ویژه‌ای دارند.

وی با تاکید بر وجود و تعریف نقشه راه برای فعالیت منطقه آزاد ارس گفت: ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی زیادی در این منطقه مورد غفلت واقع شده است که باید شاهد ایجاد نقشه راه تجارت و صنعت در این منطقه باشیم.

ژائله در ادامه با بیان اینکه منطقه آزاد ارس و به دنبال آن استان باید از بن‌بستی ترانزیتی بیرون آمده و به ترانزیت بین‌المللی متصل شود، افزود: اتصال خط جلفا به خداآفرین و به دنبال آن جمهوری آذربایجان یکی از مواردی است که می‌تواند مزیت ترانزیتی برای منطقه به وجود آورد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: ایجاد لجستیک و حمل و نقل بین‌المللی در این منطقه نیز یکی از دغدغه‌های تجّار است که در صورت عزم مسؤولان منطقه می‌تواند محقق شود که در این راستا فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تبریز نیز آماده همکاری‌های لازم برای سرمایه‌گذاری هستند.

وی همچنین با تاکید بر ایجاد بسترهای مناسب برای ورود به بازار نخجوان نیز تصریح کرد: در این راستا آماده اعزام هیات تجاری به نخجوان هستیم تا زمینه‌های ارتباط تجاری با این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

تاکید بر احیای خط ریلی جلفا- نخجوان

مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های بالای منطقه در حوزه‌های مختلف متذکر شد: این منطقه آماده به‌کارگیری تمامی ظرفیت های خود برای افزایش تجارت و تعامل با کشورهای همسایه است و تجارت بخش مهمی از فعالیت‌های منطقه آزاد ارس را در برمی‌گیرد.

مجید کیانی همچنین با تاکید بر اولویت منطقه مبنی بر فعال‌سازی پل خداآفرین و احیای قطار جلفا-نخجوان برای احیای ترانزیت بین‌المللی بیان داشت: در حوزه ریلی تاکید بر باز شدن خط ریلی جلفا- نخجوان- ارمنستان- گرجستان و روسیه داریم که قطعا مزایای بالایی را به دنبال خواهد داشت. همچنین از سوی دیگر تقویت محور نوردوز نیز مورد توجه است.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد کارگو و مزایای آن ابراز کرد: در صورتی که شاهد تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا در منطقه باشیم، محصولات می‌تواند از طریق کارگو صادر شود.

کیانی همچنین با استقبال از پیشنهاد بخش خصوصی برای ایجاد زمینه‌های لازم نسبت به ورود به بازار نخجوان، آمادگی منطقه برای این موضوع را اعلام کرد.

منطقه آزاد ارس در بن‌بست ترانزیتی قرار گرفته است

رضا کامی، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گمرک، حمل و نقل و ترانزیت اتاق تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه جلفا همواره دارای مزیت ترانزیت و حمل و نقل بوده و بر این اساس ساختار آن تعریف شده است، گفت: اما متاسفانه هم اکنون منطقه آزاد ارس در بن‌بست ترانزیت و لجستیکی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این منطقه باید به هر شکل به جاده‌های بین‌المللی وصل شود، خاطرنشان کرد: در چندین سال گذشته متاسفانه در حوزه حمل و نقل، توجیه سرمایه‌گذاران برای فعالیت در منطقه از بین رفته است که باید فکری برای بهبود این شرایط شود.

سید یوسف حسینی، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز نیز در این جلسه بر لزوم حل مشکلات بخش تزانزیت همچنین گمرک جلفا تاکید کرده و رفع این مشکلات را گام مناسبی برای ورود تجّار و سرمایه‌گذاران به منطقه دانست.

سونیا اندیش، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کارآفرینی، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان اتاق تبریز نیز با تاکید بر حل مشکل تردد خودروهای پلاک ارس اذعان داشت: در این راستا می‌توان شاهد تردد کامیون‌های با پلاک ارس در داخل کشور همچنین حمل و نقل کالا به خارج از کشور برای حل مشکلات حمل و نقل و ترانزیتی تجّار باشیم.

انتهای پیام/س