به گزارش شمس، جواد رحمتی امروز در کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب با بیان اینکه متأسفانه تمامی مسیلهای تبریز به خاطر دخالتهای غیر فنی و غیرمسئولانه مخاطره آمیز شدهاند، اظهار داشت: پلهایی که در گذشته برای عبور مسیل ساخته شده بودند طی زمان تبدیل به پل ترافیکی شدهاند.
وی با اشاره به احتمال وقوع سیل در تبریز با بارندگیهای بیشتر، خاطرنشان ساخت: تمامی پلهایی که برای تردد در کسایی استفاده میکنیم، مسیل بوده و به مرور تبدیل به پل ترافیکی شده و این موضوع در نقاط مختلف شهر تبریز بطور متعدد اتفاق افتاده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجانشرقی متذکر شد: تمامی تاریخ شهر تبریز در حاشیه رودخانه مهرانه رود شکل گرفته و اگر سیل طغیان کند تمام ابنیه تاریخی در این فضا آسیب خواهد دید.
وی با بیان اینکه تبریز شهر بیدفاعی در مقال سیل و زلزله است، افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربریها که در داخل این شهر انجام شده، اجازه آزادی حریم را نمیدهد.
این مقام مسئول با انتقاد از کف سازی و آب نماکاری در کف رودخانه مهرانه رود، تصریح کرد: شهر تبریز نسبت به پیرامون خود حالت گودی داشته و حوضه آبریز از شمال، شرق و جنوب به این شهر سرریز میشود و فقط از غرب آب به سمت دریاچه ارومیه خارج میشود.
وی آبخوانداری و آبخیزداری را از جمله روشهای مناسب برای جلوگیری از مخاطرات سیل عنوان کرد و بیان داشت: این موضوع اثری فراتر از احداث سد دارد که در شهر تبریز و به ویژه در حوضههای آبریز این شهر باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اگر مسیل رودخانهها آزاد باشد سیل مشکلی ایجاد نمیکند، گفت: از بین رفتن پوشش گیاهی حریم رودخانهها مخاطرات را تشدید میکند، از اینرو عملیات آبخوانداری و آبخیزداری در این خصوص اهمیت دارد.
وی همچنین پیشنهاد کرد: به موازات اتوبانهای کسایی و پاسداران تبریز کانالهایی احداث شود که در مواقع بحرانی، آب را قبل از ورود به شهر جمع کنیم.
رحمتی با بیان اینکه استان ما جزو استانهای حادثه خیز است، اذعان داشت: با اقدامات نادرست خود به ویژه در مدیریت شهرها و نقاط جمعیت پذیر، مخاطرات را تشدید کردهایم.
انتهای پیام/