۴ کاندیدا از تبریز برای یک صندلی/ حضور چهره‌های شاخص انتخاب را سخت کرد
۴ کاندیدا از تبریز برای یک صندلی/ حضور چهره‌های شاخص انتخاب را سخت کرد
آقایان پزشکیان، منادی، فرهنگی و میرتاج‌الدینی برای تصاحب صندلی نایب‌رئیسی مجلس یازدهم کاندیدا هستند اما نهایتاً بایستی روی یک تن به اجماع برسند.

سیاسی شمس: با اینکه ابتدا از حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی به‌عنوان گزینه‌ی جدی نایب‌رئیسی مجلس یازدهم از شمالغرب یاد می‌شد اما با مرور زمان بر مدعیان تصاحب این صندلی افزوده شد و حال برای نایب‌رئیسی مجلس آینده تنها ۴ تن از حوزه انتخابیه‌ی تبریز، آذرشهر و اسکو مطرح هستند.

روح‌الله متفکرآزاد منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار شمس می‌گوید: «آقایان میرتاج‌الدینی، پزشکیان، منادی و فرهنگی از سوی خود و یا دیگران برای نایب‌رئیسی مجلس مطرح شده‌اند اما نهایتاً باید یک نفر از میان آنان کاندیدا شود و مابقی نیز حمایت کنند تا با تقسیم آراء شانس تصاحب این صندلی از دست نرود.»

نگاهی به ترکیب مجلس یازدهم نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان در اقلیت به سر می‌برند و باتوجه به تعدد اصولگرایان عملاً شانس حضور آنان در هیئت رئیسه‌ی مجلس نزدیک به صفر است، بنابراین مسعود پزشکیان حتی در صورت کاندیداتوری شکست سنگینی از رقیب اصولگرای خود متحمل خواهد شد و بعید به نظر می‌رسد نایب‌رئیس مجلس دهم با اطلاع از نتیجه‌ی احتمالی ریسک کند.

محمدحسین فرهنگی، دیگر منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم سابقه‌ی ۱۶ سال نمایندگی دارد و تنها نماینده‌‌ی مجرب مجلس آتی محسوب می‌شود، او پیش‌تر کاندیدای نایب‌رئیسی مجلس بود اما از پزشکیان و عبدالرضا مصری شکست خورد و حال که مجلس یازدهم یک‌رنگ شده است، شانس خود را برای تصاحب صندلی نایب‌رئیسی زیاد می‌بیند.

علیرضا منادی همانند فرهنگی سابقه‌ی حضور در هیئت رئیسه‌ی مجلس نهم را دارد و این‌بار سودای نایب‌رئیسی را در سر می‌پروراند. منتخب ششم مردم تبریز، آذرشهر و اسکو از قدرت مذاکره‌ی بالایی برای جلب آراء برخوردار است و نباید او را به‌عنوان رقیب تصاحب صندلی ریاست دست کم گرفت.

اما یکی از جدی‌ترین گزینه‌های نایب‌رئیسی مجلس یازدهم سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی است که زمزمه‌ی حضور او در هیئت رئیسه پیش از انتخابات نیز به گوش می‌رسد. میرتاج‌الدینی پرنفوذترین منتخب تبریز محسوب می‌شود که از زمان حضور در دولت دهم تاکنون ارتباطات خود را با شخصیت‌های مطرح حفظ کرده است و به‌عنوان گزینه‌ای مرضی‌الطرفین مورد قبول تمامی جناح‌های سیاسی و گرایش‌های درون حزبی است.

هرچند تمامی این ۴ تن به‌نوبه‌ی خود چهره‌هایی شاخص هستند اما نگاهی به دوره‌های مختلف مجلس و سهم‌خواهی جریانات و قومیت‌ها نشان می‌دهد نهایتاً یک تن به‌عنوان نایب‌رئیس از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به هیئت رئیسه راه خواهد یافت و یا آنکه آذربایجانی‌ها با واگذاری صندلی نایب‌رئیسی، دو کرسی از هیئت‌رئیسه به‌عنوان دبیر، منشی و یا ناظر را کسب خواهند کرد.

تعداد کاندیداهای نایب‌رئیسی مجلس یازدهم در این ۴ تن خلاصه نمی‌شود و نه‌تنها ۵ تن دیگر نیز برای تصدی این صندلی از سایر حوزه‌های انتخابیه کاندیداها هستند، این احتمال نیز وجود دارد برخی از کاندیداهای ریاست مجلس به‌نفع قالیباف کنار بکشند و چشم به صندلی نایب‌رئیسی بدوزند.

بی‌شک اگر دو تن از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو برای حضور در هیئت رئیسه کاندیدا شوند با تقسیم آرا ترک زبانان میان آنان صندلی نایب‌رئیسی مجلس یازدهم که در مجلس گذشته در اختیار مسعود پزشکیان بود به آسانی از دست می‌رود.

انتهای پیام/