۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه/ فعالیت ۵۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و صادرات به ۸۰ کشورجهان
۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه/ فعالیت ۵۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و صادرات به ۸۰ کشورجهان
استاندار آذربایجان شرقی گفت: هیچ گاه، شتاب علمی کشور، کند نشده و از این پس نیز این موضوع بسیار مهم با سرعت هرچه بیشتر به مسیر خود ادامه خواهد داد.

به گزارش شمس،محمدرضا پورمحمدی در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با تبریک هفته پژوهش به جامعه علمی استان و کشور گفت: دانشمندان کشور ما، خاری در چشم دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران و تهدیدی برای استکبار جهانی هستند و بر این اساس به سیاست های ذلیلانه ای همچون ترور روی آروده اند.

وی ادامه داد: دانشمندان، نقش بسیار موثری در شتاب علمی کشور دارند و باید بیش از پیش به این قشر بها داده و قدردان زحمات و تلاش های شبانه روزی این عزیزان باشیم.

پورمحمدی با بیان اینکه دانشگاه تبریز، مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور است عنوان کرد: این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های بسیار مطرح کشور است که با داشتن اساتید و دانشمندان متعهد و متخصص، توانسته بخشی از دانش مورد نیاز کشور را تولید کرده و برای حل مشکلات در بخش‌های مختلف، نسخه پیچی کند.

استاندار آذربایجان شرقی به نقش استان در برهه های حساس کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: خظه آذربایجان در موقعیت های مختلفی همچون مشروطه، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، نقش بسیار مهمی در دفاع از کیان کشور داشته که به جرات می توان گفت ایران، مدیون آذربایجان است.

پورمحمدی در ادامه افزود: استان آذربایجان شرقی با داشتن بیش از ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان و همچنین ارمنستان، مرز مشترک داشته، دروازه ورود آسیا به اروپا و همچنین بازار ۳۵۰ میلیون نفری اوراسیا محسوب می شود.

وی همچنین به ظرفیت های صنعتی و تولیدی استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: آذربایجان شرقی با داشتن بیش از پنج هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و همچنین بیش از ۱۳ واحد خودروسازی از جمله استان های مطرح کشور محسوب می شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور در آذربایجان شرقی تولید شده و این استان با صادرات شیرینی و شکلات به بیش از ۸۰ کشور جهان،توانسته عنوان پایتخت شیرینی و شکلات ایران اسلامی را ازآن خود کند.

استاندار آذربایجان شرقی به ظرفیت های معدنی استان نیز اشاره کرد و ادامه داد: وجود معادن غنی در استان نیز از دیگر امتیازات خاص آذربایجان شرقی محسوب می شود. در حال حاضر و با توجه به وسعت و میزان اکتشافات مس در معادن استان، رتبه نخست کشوری در حجم و خلوص اکتشافات را به خود اختصاص داده ایم.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت ماموریت گرا کردن دانشگاه های کشور تاکید کرد و افزود: هر دانشگاهی باید بتواند به رسالت های اصلی خود عمل کند وگرنه آموزش محض توسط تمام دانشگاه ها و بی توجهی به کاربردی کردن علم و خلق ثروت در جامعه، راه به جایی نخواهد برد.

جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با حضور معاون پژوهش وزیر علوم برگزار شد که در این آیین ۳۰ نفر از اساتید این دانشگاه مورد تجلیل قرار گرفتند.