۱۰۰۰ تن صرفه جویی در توزیع آرد سهمیه‌ای نانوایی‌های آذربایجان شرقی
۱۰۰۰ تن صرفه جویی در توزیع آرد سهمیه‌ای نانوایی‌های آذربایجان شرقی
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: با هدف جلوگیری از اتلاف منابع و بهینه سازی ساختار توزیع، یک هزار تن در سهمیه نانوایی‌های استان صرفه جویی شد.

به گزارش شمس، اسماعیل عطاپور در جلسه کارگروه گندم آرد و نان استان، افزود: طی سه ماه گذشته در قالب طرح پایش نانوایی‌های استان و با همکاری ادارات غله، بهداشت و اتحادیه نانوایان، حدود ۵۷۰۰ واحد در قالب گشت های مشترک مورد رصد و پایش قرار گرفتند .

وی ادامه داد: از این تعداد ۵۵۰۰ واحد نانوایی از طریق سامانه اداره غله آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای دریافت می‌کردند و در نهایت ۲۵۹ واحد غیر فعال در سطح استان شناسایی و حدود ۱۴۵تن آرد سهمیه ای واحدهای یادشده قطع شد .

عطاپور در ادامه ضمن تشریح دیگر اقدامات صورت گرفته در قالب طرح پایش واحدهای صنفی نانوایی استان، اضافه کرد: در این مدت ۲۹۲ پرونده تخلف گران فروشی، ۶۴ فقره پرونده عرضه خارج از شبکه و ۹۷ فقره تخلف عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی احراز و به تعزیرات حکومتی معرفی شد .

وی افزود: طی اجرای طرح پایش برخی مشکلات از جمله عدم حمل به موقع آرد توسط شرکت‌های حمل و نقل، عدم آگاهی نانوایان در خصوص عرضه خارج از شبکه آرد خریداری شده از طریق کد اختصاصی ایشان در سامانه، تسهیل صدور پروانه کسب برای واحدهای غیرمجاز نیز احصا شد .

ضرورت آموزش نانوایان، اصلاح نحوه توزیع آرد در مناطق عشایری و بحث دو نرخی بودن قیمت گندم و آرد از دیگر نتایج بدست آمده در طرح پایش بود که از سوی عطاپور عنوان شد .

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی واحدهای نانوایی در حال تدوین است، گفت: با ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی، تمامی مستندات مربوط به سهمیه، عملکرد، تخلفات و حتی کدهای اشتراک برق، آب و گاز واحدهای صنفی نانوایی استان به منظور انجام برنامه‌ریزی های گردآوری می‌شود .

عطاپور در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به اجرای درجه بندی واحدهای نانوایی شهر تبریز همزمان با اجرای طرح پایش، اظهار کرد: در این مدت ۴۷۰ واحد نانوایی در سطح شهر تبریز درجه بندی شد که از این تعداد ۲۲ واحد درجه یک، ۴۸ واحد درجه دو، ۳۰۷ واحد درجه سه و ۹۳ واحد نیز در انتظار ثبت در سامانه درجه بندی هستند .