۲ میلیارد ریال برای بازسازی نقش و نگارهای کلیسای سنت استپانوس هزینه شد
۲ میلیارد ریال برای بازسازی نقش و نگارهای کلیسای سنت استپانوس هزینه شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: ۲ میلیارد ریال برای بازسازی و مرمت نقش و نگارهای کلیسای سنت استپانوس در جلفا هزینه شده است .

به گزارش شمس، مرتضی آبدار، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بازسازی نقش و نگارهای این کلیسا از تیر ماه سال ۹۷ آغاز شده و مرمت آن در سال جاری به‌ صورت کامل به اتمام رسیده است.

وی اظهار داشت: در اجرای طرح مرمتی این کلیسا  استحکام‌ بخشی و تثبیت بتونه زنی و بوم سازی، غبارزدایی و پاک‌سازی، فن شناسی و بررسی آزمایشگاهی رنگ‌دانه‌ها، موزون‌سازی رنگی و تثبیت نهایی آن اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی  گفت: کلیسای سنت استپانوس در قلب کوه‌های منطقه بین مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان و در کناره رودخانه ارس قرار دارد که مطابق با اسناد تاریخی موجود، دومین کلیسای مهم ارامنه بعد از قره کلیسا در آذربایجان غربی، در ایران محسوب می‌شود.

آبدار، با اشاره به اهمیت حفظ و صیانت از چنین اثر تاریخی مهمی که سالانه پذیرای گردشگران بسیار از ادیان مختلف است، ادامه داد: بازسازی آثاری که در سده‌های تاریخی تحت تاثیر بلاهای طبیعی دچار آسیب شده‌اند باید به‌صورت متداول انجام شود.

وی یادآوری کرد: به منظور حفظ و صیانت از کلیسای سنت استپانوس مرمت و بازسازی این کلیسا همواره توسط کارشناسان زبده میراث فرهنگی در حال انجام بوده است.

آبدار، با اشاره به احداث یک مجتمع بین‌راهی در مسیر گردشگری این کلیسا، ادامه داد: این مجتمع برای ارتقا زیرساخت‌های گردشگری و رفاه گردشگران بازدیدکننده از کلیسا با اعتباری بیش از ۹۹۰ میلیون ریال احداث‌ شده است.

کلیسای سن استپانوس یا کلیسای استفانوس مقدس، دومین کلیسای مهم ارمنی‌های ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد.

این بنا در استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله ۳ کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده ‌است.

این کلیسا در سده نهم میلادی ساخته شده‌، ولی به علت زلزله دچار آسیب‌های جدی شده بود که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.
این اثر در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۴۱ با شمارهٔ ثبت ۴۲۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

کلیه محوطه کلیسا در قلب کوه‌ها و در میان طبیعت سبز منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌ است.

این کلیسا مورد احترام تمام مسیحیان و کم و بیش تمامی ادیان است اما در واقع به کلیسای حواری ارمنی تعلق دارد و در یک روز از سال هزاران نفر از ارمنیان در این نقطه گردهم می‌آیند تا ضمن زیارت، مراسم و مناسک خاص خود را به‌جای آورند.