۱۶۰ هزار طلبه سال تحصیلی جدید را در حوزه‌های علمیه کشور آغاز کردند
۱۶۰ هزار طلبه سال تحصیلی جدید را در حوزه‌های علمیه کشور آغاز کردند
رئیس حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه حدود ۱۶۰ هزار طلبه از امروز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را آغاز می‌کنند گفت: از این تعداد حدود ۸۰ هزار طلبه برادر با ۱۰ هزار استاد و معادل آن در حوزه‌های علمیه خواهران سال تحصیلی جدید را شروع می‌کنند.
به گزارش شمس، آیت‌الله علیرضا اعرافی در آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی که در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) برگزار شد، تبریز و آذربایجان را سرچشمه جوشان حوزه‌های علمیه برای جهان تشیع دانست و اظهار داشت: این استان در گذشته تاریخی خود ده‌ها نام برجسته و چهره‌های اثرگذار حوزوی دارد. نام‌های پرفروغی مانند سیدعلی قاضی، علامه جعفری، علامه طباطبایی، علامه امینی و ده‌ها نام بزرگ دیگر به عنوان نام‌آوران عرصه دانش و نقش آفرینان حوزه‌های علمیه است که همه اینها مفاخر و پدران معنوی ما از آذربایجان شرقی هستند که باید تبریز به این مجد و پیشینه تاریخی بازگردد.
وی با اشاره به اینکه امروز در آغاز سال تحصیلی با حضرت ولیعصر(عج) پیمان می‌بندیم که با گام‌های بلند در اعتلای دینی و علمی تلاش کنیم افزود: عزم استاد و طلبه و مدیران باید بر تعالی حوزه باشد چرا که این استانِ نام آور و بزرگ، رسالت سخت‌تری دارد که باید به نقطه‌ای برسیم که عالمان بزرگ تربیت شود و به وضع امروز قانع نباشیم.
عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه حضور جامعه المصطفی در این شهر بار بین‌المللی به حوزه‌های علمیه این استان داده است، گفت: برنامه‌های زبانی عربی و انگلیسی، رویکرد و فهم جهانی تبلیغ را در آذربایجان شرقی نشان می‌دهد.
رئیس حوزه‌های علمیه کشور سیاست خود را اعتماد به استان‌ها و واگذاری اختیارات بیشتر جهت رشد و شکوفایی آنها دانست و گفت: تبریز که زمانی ده‌ها درس خارج فقه، ده‌ها مجتهد برازنده و ثمرات و برکات فراوانی داشت، باید قله را هدف خود بگیرد و کارهای ارزشمند را افزایش دهد تا به اوج خود بازگردد.
اعرافی از تدوین چشم‌انداز ۱۴۱۴ حوزه‌های علمیه کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: این چشم‌انداز در برنامه‌های ۵ ساله به هدف مورد نظر می‌رسد که امسال سال اول خود را سپری می‌کند.
وی با بیان اینکه در این سند، ۳۰ برنامه جامع ۵ ساله برای حوزه های علمیه طراحی شده است، ابراز داشت: این ۳۰ برنامه، بیش از ۹۰۰ عنوان شاخص و ردیف در قلمروهای علمی مختلف با عدد و رقم و به صورت عملیاتی دارد تا حساب شده به اهداف خود برسیم. بر روی این سند راهبردی حوزه، هزاران ساعت در طول سال‌های متمادی کار کارشناسی صورت گرفته است و چندین استان مهم باید برش استانی آن را اجرا کنند.
رئیس حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ رشته و گرایش در حوزه‌های علمیه کشور طراحی شده و نیازهای ۲۰ سال آینده در آن پیش‌بینی شده است اضافه کرد: سرفصل نویسی و نقشه اجرایی آن تدوین شده است و نیازهای روز جامعه را پاسخگو خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه حدود ۱۶۰ هزار طلبه از امروز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را آغاز می‌کنند، افزود: از این تعداد حدود ۸۰ هزار طلبه برادر با ۱۰ هزار استاد و معادل آن در حوزه ‌های علمیه خواهران سال تحصیلی جدید را شروع می‌کنند.
  • منبع خبر : تسنیم