گرانی در بازار لوازم خانگی با افزایش نرخ بنزین/دولت به وظیفه خود عمل نکرده است
گرانی در بازار لوازم خانگی با افزایش نرخ بنزین/دولت به وظیفه خود عمل نکرده است
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تبریز گفت: با افزایش نرخ بنزین و سه برابر شدن آن، مواد اولیه پتروشیمی که مواد اولیه تولیدکننده لوازم خانگی است،افزایش یافت.

محمد محمودی در گفت و گو با خبرنگار شمس اظهار کرد: قیمت ها در بازار لوازم خانگی نسبت به سال گذشته چندین برابر افزایش یافته است به طوری که در برخی لوازم قیمت ها دو برابر، در برخی سه برابر و در برخی حتی چهار برابر نیز شده است.با افزایش قیمت ها، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه لوازم خانگی نیز افزایش یافته است، اعلام کرد: با افزایش نرخ بنزین و سه برابر شدن آن، مواد اولیه پتروشیمی که مواد اولیه تولیدکننده لوازم خانگی است، افزایش یافت و تولیدکنندگان اکنون با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند و از آنجایی که قیمت مواد اولیه بالاست، قیمت تمام شده محصول نیز افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تبریز گفت: البته تولیدکنندگان لوازم خانگی با مشکلاتی دیگر چون فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات در واحدهای تولیدی و در دسترس نبودن دستگاه ها و فناوری های به روز دنیا و کمبود نیروی کار مواجه هستند.

وی اظهار کرد: البته برخی تولیدکنندگان نیز نسبت به مردم کم لطفی می کنند و به هر بهانه ای قیمت کالاها را افزایش می دهند، با این حال در برابر این افزایش ها، کیفیت کالای خود را نیز بالا نمی برند.

محمودی با بیان اینکه واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع است، گفت: با ممنوع شدن واردات لوازم خانگی، میدان برای تولیدکنندگان خالی می شود و فضای رقابتی برای آنها فراهم نیست در نتیجه تولیدکنندگان توجهی به افزایش کیفیت محصولات خود نمی کنند.

وی با اشاره به منویات رهبری در خصوص توجه به تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی اعلام کرد: دولت باید شایستگی داشته و از تولیدات داخلی حمایت کند و برای رونق صادرات و تولیدات، بروکراسی های اداری که سد راه تولیدکنندگان است را، کاهش دهد.با ارائه وام های بلند مدت و کم بهره از دست تولید کنندگان بگیرد و مواد اولیه را برای آنها فراهم کند، با این حال دولت در این زمینه به وظیفه خود عمل نکرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تبریز تاکید کرد: تولیدکنندگان نیز باید کیفیت کالاهای خود را بالا ببرند و با قیمت مناسب محصول خود را عرضه کنند و برای رقابت در بازارهای جهانی با افزایش کیفیت کالاهای خود، حضور پیدا کنند.

وی اعلام کرد: همچنین باید در جامعه و بین مردم برای استفاده و حمایت تولیدات داخلی فرهنگ سازی شود چرا که رونق تولیدات داخل، اشتغالزایی و در نتیجه ریشه کنی بیکاری را به همراه دارد.

محمودی افزود: فروشندگان و توزیع کنندگان لوازم خانگی و تولیدات داخلی باید از تولیدات داخلی حمایت کرده و در فروشگاه های خود محصولات ایرانی را عرضه کنند.

وی در خصوص صادرات لوازم خانگی گفت: تولیدات لوازم خانگی استان به کشورهای همسایه چون ارمنستان، آذربایجان و عراق و غیره صادر می شود.