عبور از خط قرمز مسئولین با نمایش جاسوسی آقازادگان!
عبور از خط قرمز مسئولین با نمایش جاسوسی آقازادگان!
نکته جالب جدیدترین فیلم جواد افشار نشان دادن جوانگرایی است؛ قریب به اتفاق بازیگران این سریال که متشکل از نیروهای امنیتی و پلیسی هستند جوانانی هستند که شاید سنشان حتی به 30 سال نیز نرسد.

فرهنگی شمس: سریال گاندو این روزها ستاره بی‌رقیب قاب تلویزیون است که بینندگان را از حوالی ساعت ۹ تا ۱۰ پای سریال می‌نشاند. پایه اصلی این فیلم اگرچه بر اساس ماجراهای واقعی جاسوسی به نام جیسون رضائیان است اما در کنار این پایه اصلی به مباحثی مانند آقازادگی، نفوذ دستگاه‌های جاسوسی در بین بستگان درجه یک مسئولین و حتی جوانگرایی نیز می‌پردازد.

این سریال با فراز و نشیب‌های خود، طعنه‌های صریح و عبور از خط قرمزی به نام مسئولین توانست خیلی زود در میان مخاطبان جا باز کند تا نگاه هنری به یکی از سیاسی‌ترین اتفاقات چند سال گذشته کشورمان داشته باشد. فیلم حول محوریت جیسون رضائیان یا همان مایکل هاشمیانِ گاندو می‌چرخد اما در این میان پای جاسوسی برخی وابستگان مقامات بلند پایه و شبکه‌های پیچیده جاسوسی نیز به این سریال باز شده است. نویسنده فیلمنامه در بسیاری از صحنه‌ها با هوشمندی گریزی به برخی از دسیسه‌های پشت پرده دشمنان برای ضربه زدن به اقتصاد ملی و تولید داخل نیز می‌زند که همین موضوع به جذابیت‌های فیلم اضافه کرده است.

نکته جالب جدیدترین فیلم جواد افشار نشان دادن جوانگرایی است؛ قریب به اتفاق بازیگران این سریال که متشکل از نیروهای امنیتی و پلیسی هستند جوانانی هستند که شاید سنشان حتی به ۳۰ سال نیز نرسد و همین موضوع باز هم شاید طعنه‌ای به دستگاه‌ها و ارگان‌هاست تا گام دوم انقلاب را که یکی از اصلی‌ترین پایه‌هایش جوانگرایی است اجرا کنند. گاندو نشان می‌دهد که انرژی و اعتقاد جوانی در کنار تجربه‌ می‌تواند بسیاری از کارهای سخت امنیتی را پیش ببرد.

نقطه قوت دیگر سریال گاندو دوری از شعارزدگی است هرچند که گاهی در برخی دیالوگ‌ها این اتفاق رخ می‌دهد اما غالب دیالوگ‌های این فیلم آنچنان نوشته شده که مخاطب را پس نمی‌زند و رنگ شعارزدگی به خود نمی‌گیرد؛ حتی اشاره به برخی مفاسد نزدیکان مسئولین و آقازادگی نیز از قالب شعارزدگی درآمده و به خوبی نشان داده می‌شود.

حضور زنان نیز یکی دیگر از نقاط قوت گاندو است؛ چه همانجا که نقش زنان در سرویس‌های جاسوسی و به دام انداختن برخی افراد به تصویر کشیده می‌شود و چه آنجا که زنان پلیس در کنار مردان به خوبی از عهده کارهای عملیاتی بر می‌آیند اگرچه در چند قسمت گذشته نقش زنان در این سریال کمرنگ‌تر شده و سریال بیشتر چهره‌ای مردانه به خود گرفته است.

اگرچه حواشی برخی سکانسها و واکنش‌ها به این سریال به نوعی خود برگ برنده جواد افشار در گاندو شد اما بدون شک می‌توان گفت گاندوی شبکه سه این روزها شاید بهترین سریال صدا و سیما برای تماشا باشد به ویژه برای آنانی که خبر از نقشه‌های پیچیده و خطرناک دشمن ندارند و اتفاقات رخ داده در کشور توسط سرویس‌های امنیتی و جاسوسی بیگانه را ساده می‌پندارند در حالیکه در پس این جاسوسی‌ها ضریه‌های سنگین به اقتصاد و فرهنگ کشورمان وجود دارد.

  • نویسنده : فرناز پورعباس