کشاورزان از نرخ پایین قیمت تضمینی خرید گندم ناراضی‌اند/ توطئه دلالان برای پایان خودکفایی و آغاز واردات گندم
کشاورزان از نرخ پایین قیمت تضمینی خرید گندم ناراضی‌اند/ توطئه دلالان برای پایان خودکفایی و آغاز واردات گندم
رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی کفاف هزینه های تولید گندم را نمی دهد و کشاورزان از این قیمت رضایت ندارند.

«عطاالله هاشمی» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس در خصوص تعیین قیمت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی گندم بر اساس قانون در شورای اقتصاد زیر نظر وزارت جهادکشاورزی و شورای اقتصاد و نمایندگانی از مجلس نرخ گذاری می‌شود.

وی افزود: متاسفانه نماینده تولیدکنندگان بنیاد ملی گندمکاران در امر تعیین قیمت خرید تضمینی گندم دخالت ندارد و این امر یکی از نقاط ضعف تعیین قیمت گندم است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه‌های تولید کشاورزان است، تاکید کرد: به هیچ وجه، کشاورزان از قیمت تعیین شده برای سال زراعی ۹۹-۹۸ ناراضی‌اند و در سال‌های قبل هم از پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم گله مند بودند و این مسئله نیز ناشی از عدم حضور نماینده بنیاد ملی تولیدکنندگان گندم در جلسات تعیین قیمت خرید تضمینی گندم است چراکه اگر گندمکاران نماینده‌ای داشته باشند به راحتی از حق و حقوق آنها دفاع می‌کند.

وی تصریح کرد: هزینه‌های تولید گندم در یک‌سال گذشته افزایش یافته و قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی کفاف هزینه‌های تولید گندم را نمی دهد و کشاورزان از این قیمت رضایت ندارند.

هاشمی با بیان اینکه در سال زراعی ۹۸-۹۷ برای تامین و تولید گندم در کشور با هیچ گونه مشکلی مواجه نبودیم، اذعان داشت: امسال نیز نسبت به سال گذشته، در تولید گندم مورد نیاز کشور شاهد افزایش‌هایی بودیم.

وی ادامه داد: بخشی از گندم تولیدی صرف نهاده‌های دامی می‌شود و بخشی هم به دست دلالان می‌افتد؛ مقداری هم توسط کشاورزان به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی ذخیره می‌شود، لذا این موضع باعث به خطر افتادن امنیت غذایی کشور شده و تاثیر منفی بر خودکفایی در تولید گندم می‌گذارد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در ادامه گفت‌وگوی با شمس با بیان اینکه چند سالی است که در تولید گندم به خودکفایی پایدار دست یافته‌ایم و از واردات گندم بی‌نیازیم، توضیح داد: البته بنده معتقدم که ورود دلالان و واسطه‌ها به موضوع فروش گندم، سازمان دهی شده است تا تولید گندم در کشور را به صورت ناکافی جلوه دهند و مملکت را به سمت واردات گندم سوق دهند.

وی در پایان متذکر شد: با کاهش تولید گندم مواجه نیستیم بلکه شاهد افزایش تولید گندم در کشور هستیم و می‌توانیم با تکیه بر تکنولوژی روز دنیا و کشاورزی مدرن، با افزایش راندمان تولید، میزان تولید گندم کشور را بیش از پیش افزایش داده و به کشورهای دیگر نیز صادارت گندم داشته باشیم.

انتهای پیام/

  • نویسنده : المیرا جلیلی