کاشت ۳۳۰۰ نهال درخت سیب در فاز اول/ گندم، کلزا و سیب‌زمینی در سعیدآباد کاشته می‌شود
کاشت ۳۳۰۰ نهال درخت سیب در فاز اول/ گندم، کلزا و سیب‌زمینی در سعیدآباد کاشته می‌شود
عملیات احداث اولین مزرعه های تک و باغ مدرن کشور در پردیس سعید آباد با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و در حاشیه حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پردیس سعیدآباد آغاز شد.

به گزارش شمس، اکبر فتحی در حاشیه عملیات احداث اولین مزرعه و باغ مدرن کشور در مرکز تحقیقات کشاورزی منطقه سعید آباد با بیان اینکه این مزرعه در ۱۰ هکتار زمین احداث می‌شود، افزود: در این مزرعه تمام تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه کشاورزی جمع آوری خواهد شد.

وی گفت: در این مزرعه، آبیاری و سمپاشی هوشمند، مبارزه با سرمازدگی و علف‌های هرز و لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی به صورت عملی و نمایش آنها برای بهره برداران استفاده خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تلاش می‌شود کشاورزی را از سنتی به سمت صنعتی شدن پیش ببریم و از ظرفیت‌هایی که در این حوزه برای ارز آوری وجود دارد، استفاده کنیم، ادامه داد: آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی دارد و می‌تواند زمینه های توسعه اقتصادی در منطقه را بوجود آورد.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات زراعی- باغی مرکز و مسئول راه اندازی مرکز رشد نیز با بیان اینکه به منظور استفاده از آخرین تکنولوژی مورد استفاده در بخش کشاورزی در نظر می باشد یک قطعه مزرعه مدرن (هایتک) شامل باغ به مساحت و مزرعه در مجاورت مرکز رشد کشاورزی واقع در پردیس سعیدآباد وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی احداث شود، گفت: فاز اول این پروژه که احداث باغ سیب می باشد از سیستم کاشت متراکم (۱۷۰۰ تا ۳۳۰۰ اصله نهال در هکتار) و از پایه های پاکوتاه کننده و ارقام جدید ایرانی و خارجی سیب استفاده می گردد.

محمد زرین بال با بیان اینکه سیستم آبیاری هوشمند از داده‌های بهنگام (لحظه ای) رطوبت و دمای خاک و هوا برای آغاز و پایان آبیاری بهره برده و از مدیریت تلفیقی آفات در این باغ استفاده خواهد شد افزود: استفاده از تکنولوژی روز اروپا برای مقابله با شرایط نامساعد جوی (سرما، تگرگ، …) مد نظر بوده و توجه به کیفیت و کمیت میوه با سنجش مداوم ویژگیهای فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی میوه انجام خواهد شد و تغذیه گیاهی نیز با روشهای جدید و با سنجش دائمی عناصر غذایی در خاک و گیاه انجام خواهند شد. برای برداشت از ماشینهای برداشت سیب استفاده شده و سورتینگ و بسته بندی بصورت تمام اتوماتیک خواهد بود.

وی افزود: فاز دوم این پروژه یک قطعه ۳ هکتاری مزرعه سیب زمینی، گندم، کلزا در نظر می‌باشد که استفاده از فناوریهای نوین کشاورزی در این مزرعه مد نظر می‌باشد.

زرین بال ادامه داد: هدف اصلی از اجرای این طرح، استفاده از توان شرکتهای دانش بنیان بخش کشاورزی برای احداث و مدیریت مزرعه هایتک و در واقع ایجاد یک کارگاه و نمایشگاه دائمی از محصولات دانش بنیان مرتبط با بخش کشاورزی در مجاورت مرکز رشد کشاورزی می باشد.

گفتنی است قرار بود مزرعه و باغ مدرن (hi-teck) مرکز تحقیقات کشاورزی سعید آباد با حضور معاون ریس جمهور احداث شود که این کار بعلت ذیق وقت توسط مسئولان استانی و شهرستانی انجام شد.