پارکبانی در تهران ممنوع در تبریز آزاد/ با ژان‌والژان‌های نارنجی پوش چه باید کرد؟
پارکبانی در تهران ممنوع در تبریز آزاد/ با ژان‌والژان‌های نارنجی پوش چه باید کرد؟
با وجود ممنوعین فعالیت پارکبان‌ها در تهران این شغل در تبریز رونق گرفته و حتی برخی از پارکبانان در ماه تا 3 میلیون تومان نیز درآمد دارند.

اجتماعی شمس: همه ما آنها را دیده‌ایم، کاوری نارنجی بر تن دارند و کنار خیابان ایستاده‌اند. مانند مامورین راهنمایی و رانندگی کاغذ و قلمی به دست دارند و در کنار برخی خودروها که کنار خیابان‌ها پارک شده‌اند، می‌ایستند و بر روی کاغذ چیزهایی می‌نویسند.

نامشان “پارکبان” است؛ شاید به معنای کسانی که کنار خیابان می‌ایستند تا در جایی که همگان اجازه ندارند خودروهایشان را پارک کنند با پرداخت پول به شما اجازه دهد خودرویتان را پارک کنید و تا برگشتتان چشمش نیز به ماشین شما باشد!

هرچه که هست این روزها فعالیت این قشر در تهران بعد از ۱۰ سال به دلیل نبود شفافیت مالی پیمانکاران ممنوع شده اما در تبریز گویا تازه پارکبانی رونق گرفته است. البته پارکبانی به معضل مردم نیز تبدیل شده و آنها نمی‌دانند که چرا باید برای پارک خودرو در کنار خیابان پول پرداخت کنند و اگر این طرح برای کاهش ترافیک بوده چرا اثری از این کاهش بار ترافیکی دیده نمی‌شود.

هفته‌ای ۵۰ هزار تومان سهم پیمانکاران از پارکبانی!

یکی از پارکبانان تبریز در گفت‌وگو با شمس در خصوص درآمد پارکبانی عنوان می‌کند:” هر پارکبان در تبریز باید هفته‌ای پنجاه هزار تومان به پیمانکار پرداخت کند و مابقی هرچه که ماند برای خودمان است.”

وی ادامه می‌دهد:” در روز ممکن است ۲۰ تا ۵۰ خودرو در مسیری که ایستاده‌ایم پارک کنند که بستگی به روز و شرایط آب‌وهوایی دارد، البته این شغل سختی هم کم ندارد و هر وضعیت آب‌وهوایی باید کار کنیم و خیلی وقت‌ها با رانندگان هم درگیر می‌شویم.”

با یک حساب سرانگشتی اگر هر پارکبان در روز از۲۰ خودرو و برای هر ساعت ۲ هزار تومان دریافت کند یعنی روزانه ۴۰ هزار تومان دریافتی دارد و با حساب ۶ روز کاری یعنی ماهی ۹۰۰ هزار تومان برای نگه داشتن جای پارک! شاید این مبلغ چندان زیاد نباشد اما مساله اصلی اینجاست که هر پارکبان به طور متوسط از بیش از ۳۰ خودرو پول دریافت میکنند و از سوی دیگر بسیاری از پارکبان‌ها به بهانه‌هایی مانند خرابی دستگاه پارکومتر اجازه استفاده از آن را به رانندگان نمی‌دهند و به نوعی از این موضوع نیز سو استفاده می‌کنند.

برخی از این پارکبان‌ها به گفته خودشان ماهی حتی تا ۳ میلیون تومان نیز درآمد دارند.

ژان والژان‌های نارنجی پوش!

یکی از رانندگان در خصوص معضلات پارکبان‌ها در گقت‌وگو با شمس توضیح می‌دهد:” پرداخت پول به خاطر جای پارک شاید به حق باشد اما این رفتار پارکبان‌ها است که آزاردهنده شده و بسیاری از آنها پول زور می‌خواهند، اگر پارکومتر در همه جا نصب شود و پارکبان‌ها تنها بر پارکومترها نظارت کنند بهتر از گرفتن پول از مردم است.”

وی ادامه می‌دهد:” این پارکبان‌ها گاهی در نقش ژان والژان ظاهر می‌شوند و زمانیکه خودرویی می‌خواهد از پارک خارج شود جلوی سایر ماشین‌ها را می‌گیرند تا ماشین از پارک خارج شود، انگر که دِینی به گردن آنها وجود دارد!”

تصمیم‌گیری در مورد فعالیت پارکبان‌ها در اختیار استاندار است

محمدباقر بهشتی در گفت‌وگو با شمس در خصوص قانونی بودن فعایت پارکبان‌ها عنوان می‌کند:” وزارت کشورتصمیم‌گیری در خصوص فعالیت پارکبان‌ها را به استانداری محول کرده و اگر در تهران فعالیت آنها ممنوع است به همین دلیل می‌باشد.”

وی ادامه می‌دهد:” شورا می‌تواند به عنوان پیشنهاد ممنوعیت فعالیت پارکبان‌ها را به استانداری بدهد اما تصمیم‌گیری نهایی با استانداری و در حیطه اختیارات آنان است و بنده تاکنون ممنوعیت در این خصوص در تبریز ندیده‌ام.”

 

  • نویسنده : فرناز پورعباس