پیشی گرفتن داغ گلی از ائل گلی/ عینالی مقصد جدید مسافران و گردشگران
پیشی گرفتن داغ گلی از ائل گلی/ عینالی مقصد جدید مسافران و گردشگران
تفرجگاه کوهستانی عینالی یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز است که با پیشرفت چشمگیر طی سالهای گذشته تبدیل به از اماکن گردشگری شده است.

اجتماعی شمس: صنعت توریسم یکی از صنایعی است که می‌تواند جایگزین اقتصاد وابسته به نفت در ایران باشد؛ ایران کشور تاریخ و زیبایی‌ها است و با توجه به هویت تاریخی و تمدن آن از جمله کشورهای مورد توجه برای گردشگران جهان است. علی‌رغم وارونه جلوه دادن فضای ایران در رسانه‌های خارجی چند سالی است که رونق حضور گردشگران در ایران امیدها به زنده کردن صنعت توریسم را جانی دوباره بخشیده است.

تبریز شهر اولین‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست و در روزهای گرم و تعطیل تابستان مهمان داخلی و خارجی بسیاری تبریز را برای سفر برگزیده‌اند و ازدحام گردشگران در اماکن فرهنگی و تاریخی و به ویژه بازار بی‌نظیر تبریز نشان از آن دارد که دیار شهریار جایش را در میان گردشگران پیدا کرده است. علی‌رغم کمبود برخی امکانات و گلایه‌ها تبریز نسبت به سالهای قبل مراکز تفریحی و گردشگری تازه‌ای برای مسافران دست و پا کرده که یکی از آنها کوه عون‌بن علی است. روند رسیدگی به کوه عینالی قریب به ۱۰ پیش آغاز شد و امروز با همت مسئولین و پیگیری کارها آنچه شد که باید می‌شد و طبیعت عینالی تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری شده است.

فضای سبز، راه سنگفرش شده و آبشار مصنوعی

اگر تصاویری از ده قبلِ کوه عون‌بن علی و حتی مسجدی که در نوک قله قرار دارد را مشاهده کنیم قطعا تغییرات این یک دهه ما را شگفت‌زده خواهد کرد. درختکاری‌های انجام شده در طبیعت عینالی این کوه را از دور تبدیل به نقطه سبزی در تبریز کرده که با چشم غیرمسلح نیز می‌توان آن را دید؛ البته به دلیل نامناسب بودن برخی از مسیرها تمامی دامنه کوه عینالی درختکاری نشده اما بخش چشمگیری از این کوه تبدیل به فضای سبز شده است.

آبشار مصنوعی که در دو سه سال اخیر در دامنه کوه ساخته شده نیز یکی از جاذبه‌هایی است که علاوه بر بخشیدن زیبایی به این طبیعت کوهستانی مکانی دنج برای تفریح خانواده‌ها و مسافران نیز ایجاد کرده است.

سنگفرش کردن مسیر خیابان منتهی به مسجد بالای کوه نیز از جمله کارهایی است که طی سه سال گذشته انجام شده و زیبایی بسیار دلنشینی به این مسیر بخشیده است.

زیپ لاین و تله‌کابین عینالی؛ جاذبه گردشگری برای مسافران

از جمله خدمات تفریحی که طی چند سال گذشته به مجموعه عینالی اضافه شده است زیپ‌لاین و تله‌کابین است که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده به طوریکه در ایستگاه‌های زیپ‌لاین و تله‌کابین کافی‌شاپی برای علاقمندان نیز ایجاد شده است.

بسیاری از مسافرانی که به تبریز سفر می‌کنند نیز با اطلاع از چنین امکاناتی مشتاقانه طبیعت عینالی را انتخاب می‌کنند تا در کنار حضور در طبیعت از چنین امکانات تفریحی نیز استفاده کنند.

داغ گولی رقیب ائل گلی

از هرچه که بگذریم نمی‌توان از دریاچه مصنوعی که در قله کوه ساخته شده، گذشت. در حالیکه سابقا مکان این دریاچه زمین خاکی و خالی بود این روزها اما تبدیل به رقیب ائل گلی شده و بسیاری تنها برای دیدن همین دریاچه مصنوعی راهی قله عینالی می‌شوند. حضور خانواده‌ها در اطراف این دریاچه مصنوعی در طول سال نشان از این دارد که داغ گولی به خوبی جای خود را در میان مردم باز کرده و حالا تنها ائل گلی مقصد خانواده‌ها نیست.

پارکینگ مشکل حل نشده برای عینالی

یکی از معدود مشکلات عینالی مساله پارکینگ است. اگرچه این مجموعه بدون پارکینگ نیست اما بسیاری ترجیح می‌دهند که به جای پرداخت مبلغ پارکینگ خودروهایشان را در کنار خیابان پارک کنند که همین موضوع باعث شده هر روزه شاهد برگه‌های جریمه بر روی خودروهای پارک شده در کنار مجموعه عینالی باشیم. یکی از خواسته‌های مردم ایجاد پارکینگ دیگر برای عینالی است که تاکنون محقق نگشته است.

چرا کلانتری نمی‌خواست عینالی پیشرفت کند؟

کوه عون‌بن‌علی اما علی‌رغم این پیشرفت‌ها با انتقاد رئیس سازمان محیط زیست کشور مواجه شد! عیسی کلانتری در سال ۹۶ و با حضور در تبریز از درختکاری مجموعه عینالی انتقاد کرد و عنوان کرد که چرا تبریز می‌خواهد با اصفهان رقابت کند! وی با این بهانه که در این بحران آب نیازی به درختکاری نبود گفته بود که تبریز با انتقال آب به ارتفاعات با هزینه هنگفت می‌خواهد با اصفهان رقابت کند! این در حالی است که اصفهان عملا شهری کویری است و اصلا کوهی ندارد!

با این حال رئیس سازمان محیط زیست کشور هیچوقت عنوان نکرد منظورش از این صحبت‌ها چه بود و به چه دلیل تبریز را از پیشرفت عینالی منع می‌کرد و نمی‌خواست تبریز رقیب سایر شهرها باشد! البته این نخستین اظهار نظر عجیب کلانتری نبود اما انتقاد از روند پیشرفت عینالی از آن عجایبی بود که هیچوقت دلیلش عیان نشد.

 

  • نویسنده : فرناز پورعباس