پیام شهردار به مناسبت روز تبریز
پیام شهردار به مناسبت روز تبریز
شهردار تبریز با صدور پیامی ۱۴مرداد «روز تبریز» را تبریک گفت.

متن پیام ایرج شهین باهر به شرح زیر است:

بسمه تعالی

تبریز و نام پرافتخار آن، همواره و در همیشه گذشته و حال، در ساحت فرهنگ و تمدن بشری می‌درخشد. این درخشش، عرصه‌های گوناگون زندگی و شهرنشینی، از هنر و ادب تا صنعت و تجارت و شهرسازی را در بر گرفته است.

پیشینه سکونت در این شهر به چند هزار سال می‌رسد و دوره‌ای از تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در این همه قرن نیست که در آن تبریز و تبریزی نقش آفرین نبوده باشد.

این شهر در ساحت هنر، دارای مکاتب خاص خود است و در عرصه شعر و ادب نیز همین بس که روز منتسب به فرزند این دیار- شهریار- به عنوان روز ملی شعر و ادب ایران نام گذاری شده است.

در پیشینه تجارت، مسافران جاده ابریشم تبریز را به خوبی می‌شناسند و در سیاست و حماسه، این تبریز و تبریزی است که علاوه بر شکل دهی بخش عظیمی از تاریخ پرافتخار انقلاب مشروطه، حماسه ۲۹ بهمن ۵۶ را در انقلاب شکوهمند اسلامی و بسیار حماسه‌های عاشورایی را در هشت سال دفاع مقدس رقم زده است.

تبریز با داشتن سه علامه بزرگ و حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی بزرگ از ربع رشیدی تا دومین دانشگاه کشور، حرف‌های بسیاری نیز در عرصه علم و اندیشه دارد.

تبریز عزیز در روزگار کنونی هم با اتکا به چنین داشته‌های گران قدر و به پشتوانه همت و شایستگی شهروندان فرهیخته و سخت کوش خود، از جمله مهم‌ترین شهرهای ایران و منطقه است که وضعیت و چشم انداز روشنی به عنوان یکی از مناسب‌ترین زیستگاه‌های شهری و شهروندی دارد و از همین رو این شهر بارها از سوی سازمان ملل متحد به عنوان پاک ترین و تمیزترین شهر شناخته و معرفی شده است.

در ادامه این پیام آمده است: اینک آیا روا نیست که چنین شهری یکی از روزهای تقویم ملی کشورمان را به عنوان “روز تبریز” به خود اختصاص دهد؟

بر همین اساس اینجانب به عنوان خادم تبریز و شهروندان عزیز تبریزی پیشنهاد کردم ۱۴ مرداد سالروز امضای فرمان مشروطه که تبریز نقش بی‌بدیلی در آن داشته است، به عنوان روز تبریز نام گذاری و در تقویم ملی ثبت شود.

این پیشنهاد در شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب رسیده و اکنون مراحل تصویب نهایی را در شورای فرهنگ عمومی کشور طی می‌کند که امیدواریم با پیگیری مسئولان مرتبط به ویژه نمایندگان محترم مجلس، این مهم به انجام برسد و ۱۴ مرداد به عنوان روز تبریز در تقویم ثبت و برنامه‌های مناسب ملی برای آن تدارک دیده شود.

گرامیداشت روز تبریز با نصب بیلبوردهایی در سطح شهر

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز از اکران بیلبوردهای متنوع در نقاط مختلف شهر به مناسبت فرارسیدن ۱۴ مرداد، روز تبریز خبر داد.

سعید حاجی زاده در این خصوص اظهار کرد: با نصب و اکران این بیلبوردها تلاش شده تا داشته‌های معنوی و سرمایه‌های تاریخی و مدنی تبریز برای شهروندان این شهر بیش از پیش شناسانده شود.

وی با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین علل نامگذاری ۱۴مرداد به عنوان روز تبریز، مصادف شدن با روز مشروطه است، افزود: بخشی از بیلبوردهای اکران شده به معرفی مجاهدان مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، شیخ محمد خیابانی و ثقه الاسلام پرداخته است.

وی تشریح کرد: همچنین شهدای والامقام علی تجلایی، مرتضی یاغچیان، حسن شفیع‌زاده، حمید باکری و مهدی باکری با عبارت «سرداران عاشورایی» و به عنوان نمادی از قهرمانان و ایثارگران دوران هشت سال دفاع توسط بیلبوردهای شهری معرفی شده‌اند.

حاجی‌زاده با بیان این‌که تبریز، نخستین پایتخت تشیع، از دیگر محورهای فضاسازی‌های ۱۴ مرداد است، گفت: همچنین تعدادی از بیلبوردها به یادآوری عنوان پرافتخار «تبریز، شهر سه علامه» یعنی علامه امینی، علامه جعفری و علامه طباطبایی اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: تبریز در سال‌های اخیر جوانان غیوری را به خود دیده است که با حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به عنوان مدافعان حرم، فرهنگ ایثار و شهادت را زنده نگه داشته‌اند که در فضاسازی‌های روز تبریز، شهدای مدافع حرم و شهید منای تبریز نیز به شکلی ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از عناوین تبریز، شهر شهدای محراب است، گفت: تصاویر و اسامی آیت‌الله طباطبایی و آیت الله مدنی به عنوان دوچهره تاثیرگذار دینی و سیاسی و اولین شهدای محراب نیز در بیلبوردهای اکران شده به چشم می‌خورد.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: همچنین بیلبوردهای معرفی اماکن تاریخی و دیدنی تبریز برای اکران در پایتخت و هفت کلانشهر کشور ارسال شده است.

به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، ۱۴مرداد با پیشنهاد ایرج شهین باهر، شهردار تبریز و با تصویب شورای فرهنگی عمومی آذربایجان شرقی به عنوان روز تبریز نامگذاری شده است.

انتهای پیام/