پویش سه شنبه‌های بدون خودرو به شهر جدید سهند رسید
پویش سه شنبه‌های بدون خودرو به شهر جدید سهند رسید
پویش «سه شنبه های بدون خودرو» بعد از تبریز به شهر جدید سهند در دامنه های رشته کوهی به همین نام رسید.

به گزارش شمس، شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب تبریز که در ۲ دهه اخیر بخش بزرگی از سرریز جمعیت مرکز آذربایجان شرقی را در خود جا داده است، روز گذشته شاهد دوچرخه سواری جمعی از کارمندان برای ترویج پویش «سه شنبه های بدون خودرو» بود.

عباس مصطفوی، مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید سهند گفت: طرح سه شنبه های بدون خودرو با هدف ترویج فرهنگ ورزش و استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه سبز و بدون آلاینده از حدود ۸ ماه پیش در این شهر به صورت مرتب برگزار می شود.
وی افزود: این هفته دوچرخه سواران کارمند پس از طی مسیر ۳ کیلومتری از شرکت عمران تا مزار شهدای گمنام سهند، با نثار فاتحه به روح مطهر ۵ تن از شهدای گمنام، با نوحه خوانی و سینه زنی ایام شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام را به سوگ نشستند.

مصطفوی ادامه داد: در این طرح دهها دوچرخه سوار کارمند برای کمک به تبلیغ و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری شرکت کردند.

پویش «سه شنبه های خودرو» در آذربایجان شرقی از کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز شروع شد و هم اکنون در این شهر چندین گروه خودجوش دوچرخه سواری برای ترویج استفاده از دوچرخه در ترددهای شهری فعالیت می کنند.

طرح جامع شهر جدید سهند در سال ۱۳۷۷ برای جمعیت ۹۰ هزار نفر تصویب شد که در بازنگری طرح جامع به ۲۵۰ هزار نفر افزایش یافت؛ طرح تفصیلی شهر جدید سهند نیز در سال ۱۳۸۶ تصویب و در سال ۱۳۸۷ برای جمعیت ۱۸۰ هزار نفر به شرکت عمران شهرجدیدسهند ابلاغ شد.
این شهر بطور اصولی و براساس فرایند آگاهانه ایجاد شده و با توجه به استقبال گسترده از سکونت در شهر جدید سهند و استقرار مساکن مهر در این شهر، مشاوران ذیصلاح شهرسازی در قالب تجدید در طرح جامع مصوب ، افق جمعیتی را افزون بر ۲۵۰ هزار نفر رقم زده اند.

ارتفاع متوسط شهر از سطح دریا ۱۷۰۰ متر بوده و بطور طبیعی هوای شهر سالم تر و خنک تر از شهرهای همجوار است؛ وسعت شهر با توجه به فازهای پنجگانه شهر حدود ۲۵۰۰ هکتار میباشد؛ این شهر فعلاً برای پنج فاز طراحی شده که فاز یک ۱۳۰ هکتار، فاز دو ۴۷۰ هکتار، فاز سه ۴۵۰ هکتار و فاز چهار ۳۴۸ هکتار می باشد.
استقرار دانشگاه صنعتی سهند و مراکز تحقیقاتی سهند از شاخص ها و امتیازات ویژه این شهر جدید است که اسکان جمعیت را تسریع و بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف فراهم کرده است.

بزرگراه تبریز –شهر جدید سهند و متصل شدن به قطار شهری تبریز با فراهم کردن تسهیلات حمل و نقل عمومی برای سفرهای درون منطقه ای، زمان جابجایی را برای ساکنان به حداقل رسانده و در نگرش های روانی –اجتماعی مردم نسبت به شهر تاثیر مثبت خواهد داشت.

  • منبع خبر : ایرنا