وعده روحانی در خصوص نرخ تورم چه بود؟!
وعده روحانی در خصوص نرخ تورم چه بود؟!
نرخ تورمی که از سوی دولت بارها اعلام شده توسط کارشناسان و مردم رد شده و بسیاری نرخ تورم را 10 برابر آمار اعلامی از سوی دولت می‌دانند.

به گزارش صفیر، شاید اگر از بسیاری از مردم جامعه معنی دقیق واژه تورم را جویا شویم کمتر کسی بتواند به آن پاسخ دهد اما بسیاری از آنان می‌دانند که نرخ بالای تورم ارتباط مستقیم با شرایط سخت اقتصادی دارد؛ یعنی هرچه نرخ تورم بالاتر باشد افزایش قیمت‌ها و مشکلات اقتصادی نیز بیشتر است.

تورم چیست؟

تورم عموما به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود یا به سخنی دیگر تورم؛ روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایه نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود؛ اما تمامی آنها به روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. با تعریف امروزی می‌توان نرخ تورم را نشان‌دهنده افزایش یا کاهش یا ثبات در قیمت مصرف‌کننده کالاها و خدمات دانست.

در اقتصاد برای محاسبه تورم، کل کالاها و انواع خدمات را به ۱۲ گروه اصلی و ۳۵۹ نوع کالا و خدمات تقسیم کرده‌اند که در ۷۵ شهر منتخب ارزیابی می‌شوند و هریک براساس سهمی که در سبد مصرفی خانوار دارند، در تعیین نرخ تورم اثرگذار خواهند بود. در سبد مصرفی خانوارها، هم می‌تواند خوراک، پوشاک و دخانیات باشد و هم می‌تواند اقلامی مانند اجاره‌بها و هزینه سفر و مواردی از این دست که اثرگذاری هر یک در نرخ تورم به‌میزان وزن تخمین‌زده‌شده خواهد بود.

در شهریور سال ۹۲ در اقتصاد ایران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به بیش از ۴۵ درصد و نرخ تورم سالانه به بیش از ۳۵ درصد رسید. مفهوم تورم ۳۵ درصد سالانه این است که قیمت خدمات و کالاهایی که در سبد مصرفی خانوار وجود دارد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم در سال ۹۷ چگونه است؟

در تیرماه سال جاری بر اساس اعلام بانک مرکزی خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ حاکی از آن بود که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیرماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۲۶.۸ رسیده که نسبت به خرداد ماه ۳.۴ درصد افزایش یافت. بر این اساس، شاخص مذکور در تیرماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۸ درصد افزایش داشته است.

در همان روزها مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه را به ٨.٧ درصد اعلام کرد که نشان داد نرخ تورم اعلامی از سوی دو مرجع اعلامی مربوط به یک دوره مشابه ۱.۵ درصد اختلاف دارد.

در آبان ماه سال ۹۷ نیز مرکز آمار گزارش شاخص قیمت مصرف کننده  را منتشر کرد که بر اساس آن در آبان ماه ۱۳۹۷ عدد شاخص کل (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۱۴۷.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴.۹ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۴.۹ درصد بیشتر از آبان ۱۳۹۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (۳۲.۸ درصد) ۲.۱ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۷ به ۱۵.۶ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۱۳.۴ درصد) ۲.۲ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

تورمی که مسئولین می‌گویند و تورمی که مردم احساس می‌کنند!

در حالی که در خرداد ماه سال ۹۷ دولتی‌ها نرخ تورم را ۷ درصد اعلا می‌کردند، کارشناسان معتقد بودند این رقم بیش از ۱۰ برابر این رقم است. این در حالی است که در ماه‌های بعدی کشور با بحران مواجه شده و وضعیت معیشتی بسیار سخت‌تر از خرداد ماه بوده است و با یک حساب سرانگشتی می‌تواند دریافت که نرخ تورم بسیار بالاتر از اعداد و ارقام ارائه شده توسط دولتی‌هاست. کوچک شدن سفره مردم و سخت شدن وضع معیشتی نشان از تورمی بسیار بالاتر از آنچه دولت می‌گوید دارد و مردم خود به خوبی اعداد و ارقام تورم را در زندگی‌شان حس می‌کنند.

وعده‌های روحانی درباره تورم نیز به بار ننشست

یکی از شعار های روحانی در سال ۹۲ که به تیتر بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز تبدیل شد وعده برابری دستمزد با نرخ تورم بود، موضوعی که بعد از ۵ سال ریاست جمهوری حسن روحانی نه تنها اتفاق نیفتاده است بلکه در شش ماه اخیر سال جاری وضعیت بحرانی خود را نشان داده است به طوریکه بسیاری از کارگران که با قانون کار و یا اندکی بیشتر از آن مشغول هستند در تامین مایحتاج اولیه خود نیز درمانده‌اند.

  • نویسنده : فرناز پورعباس