وظیفه حوزه‌های علمیه انتقال منش انقلابی و مسئولیت شناسی در کنار درس به طلاب است
وظیفه حوزه‌های علمیه انتقال منش انقلابی و مسئولیت شناسی در کنار درس به طلاب است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی وظیفه اساتیدی که مسئولیت تربیت طلاب را بر عهده دارند، انتقال منش انقلابی و مسئولیت شناسی در کنار درس و بحث حوزوی دانست.
به گزارش شمس، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم صبح امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی که با حضور آیت الله اعرافی، رئیس حوزه های علمیه کشور در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد، با تقدیر از توجه ویژه آیت الله اعرافی، رئیس حوزه های علمیه کشور به حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: اردوی علمی تابستانی حوزه های علمیه کشور، با حضور ۸۰۰ طلبه از ۹۰ مدرسه علمیه کشور در این استان به مدت ۴۰ روز و در ۴ مدرسه استان برگزار شد، دستاوردهای علمی و اخلاقی زیادی هم برای استان و هم برای طلاب کشور داشته است.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار در استان، بالغ بر ۳۵۰ آزمون شفاهی از طلاب حوزه های استان، در داخل استان برگزار شد، ادامه داد: درس خارج فقه در استان توسط آیت الله پورمحمدی بگزار می شد که با دستور آیت الله اعرافی، درس خارج فقه آیت الله فاضل هیدجی هم از سال گذشته در طالبیه در حال برگزاری است که با گزینش افراد مستعد، مدارس تخصصی فقه و اصول را راه اندازی می کنیم.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، از برگزاری کارگاه تلبس و مراسم عمامه گذاری برای ۱۰۰ طلبه در سال گذشته خبر داد و گفت: ساماندهی و اعزام ۵۰۰ نفر از مبلغان در عرصه های مختلف، از مدارس تا مناطق روستایی یا حاشیه نشین تبریز در سال گذشته صورت گرفته است که تلاش می کنیم ساماندهی و اعزام تقویت شود تا به نیازهای بیشتری پاسخگو باشیم.
وی تشکیل کمیته بحران برای کمک به سیل زدگان را در ایام ابتدایی سال را یادآور شد و گفت: روحانیون استان در قالب اعزام نیروهای جهادی به گلستان، لرستان و خوزستان و جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی، سرآمد بودند و نتایج مثبتی را در پی داشت.
امام جمعه تبریز، از افزایش تعداد واحدهای مسکونی اساتید حوزه های علمیه از ۲۴ به ۵۶ واحد خبر داد و افزود: در دو سال گذشته با همت بنیاد خیریه مصلی امام خمینی (ره) ۳۲ واحد مسکونی برای اساتید حوزه های علمیه در سردرود ساخته شد که به زودی افتتاح می شود.
آل هاشم، وظیفه اساتیدی که مسئولیت تربیت طلاب را بر عهده دارند، انتقال منش انقلابی و مسئولیت شناسی در کنار درس و بحث حوزوی دانست و گفت: باید از تعطیلی های بیش از حد حوزه ها جلوگیری شود تا طلاب در طول سال به خوبی از دروس بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه تحولات خوبی در حوزه علمیه قم صورت گرفته است، ابراز داشت: در دوره جدید مدیریت حوزه های علمیه، به مسایل علمی و اخلاقی توجه ویژه ای صورت می گیرد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حضور طلاب و روحانیون در مسایل اجتماعی و فضای مجازی با شرط رعایت شئون روحانیت بسیار ضروری عنوان کرد و ابراز داشت: حوزه های علمیه ما باید روزی برسد که آمادگی پاسخگویی به ۱۰۰ درصد نیازها باشد که حضور در فضای مجازی یکی از این بسترهاست.
وی وضعیت ضعیف معیشت طلاب را یادآور شد و گفت: این موضوع نیازمند توجه ویژه حوزه های علمیه است تا طلاب خوبی را در استان تربیت کنیم و امیدوارم خبرهای خوشی در این زمینه اعلام شود.
راه‌اندازی مجمع خیرین حوزه‌های علمیه استان
حجت‌الاسلام مطهری اصل، رئیس حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی هم در این مراسم، از راه‌اندازی مجمع خیرین حوزه‌های علمیه استان خبر داد و گفت: ۱۲۰ نفر از خیرین تاکنون عضو این مجمع شده‌اند که تاکنون ۴۰۰ میلیون نقدی و ۲۰۰ میلیون غیر نقدی به حوزه‌های علمیه استان کمک کرده‌اند.
وی وضعیت فرهنگی جامعه را مورد اشاره قرار داد و افزود: تهدیدها و آسیب‌های فرهنگی باید در حوزه‌های علمیه آسیب شناسی شود.
رئیس حوزه‌های علمیه استان، با تاکید بر اینکه بحث آموزش یکی از مشکلات اساسی ماست که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، اضافه کرد: ما به روحانیون باتقوا و باسواد مسلح به ابزار روز نیازمندیم و باید حوزه‌های علمیه استان بتوانند چنین طلابی را تربیت کرده و به اسلام و انقلاب تحویل دهد.
در پایان این مراسم، از فصلنامه علمی و تخصصی «رویش» حوزه های علمیه آذربایجان شرقی رونمایی شد.
  • منبع خبر : تسنیم