هیچ‌گونه آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران وجود ندارد
هیچ‌گونه آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران وجود ندارد
هیچ‌گونه آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران وجود نداردمدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: آتش در جنگل‌های ارسباران به طور کامل اطفا شده و هیچ گونه آتش‌سوزی جدید در این پهنه جنگلی وجود ندارد.

به گزارش شمس، محمدباقر هنربر افزود: خوشبختانه از سه روز پیش نیز شاهد بارندگی در جنگل های ارسباران هستیم که به خودی خود عامل پیشگیری از وقوع هر گونه آتش سوزی احتمالی است.

وی اظهار کرد: بارش باران در منطقه ارسباران جمعه پراکنده بود، ولی هم اکنون باران خوبی در منطقه در حال بارش است.

وی با بیان اینکه آرامش کامل در جنگل های ارسباران حاکم است، اضافه کرد: نیروهای انسانی نیز در حال آماده باش هستند، ضمن اینکه بالگرد آب پاش نیز هنوز در استان مستقر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: دیشب در آخرین تماس با فرماندار و رییس اداره حفاظت محیط زیست خداآفرین، اعلام شدکه هیچ گونه آتش سوزی در جنگل های ارسباران وجود ندارد.

حمید قاسمی ادامه داد: تنها ۴۰ محیط بان اداره کل حفاظت محیط زیست استان در منطقه پراکنده هستند و با توجه به تاکیدهای انجام شده، با حساسیت مضاعف بر وضعیت جنگل ها نظارت می کنند، ضمن اینگه جنگلبانان اداره کل مناببع طبیعی آذربایجان شرقی نیز در منطقه حضور دارند و مراقب اوضاع هستند.

وی گفت: بنا بر اعلام فرمانداری خداآفرین، هشدارهای لازم به دهیاران این شهرستان نیز داده شده تا در صورت وقوع هر گونه آتش سوزی احتمالی، در اولین فرصت ممکن نسبت به اطفای آتش و اطلاع رسانی به نهادهای مسوول اقدام شود.

آتش سوزی جنگل های ارسباران و مراتع برخی از روستاهای شهرستان خداآفرین دوشنبه هفته گذشته شروع شد که اطفاء آن چندین روز طول کشید و بنا بر اعلام محیط زیست و ادارات مسئول محلی حدود ۶۳۰ هکتار هکتار از مراتع و جنگل‌های ارسباران در این حریق سوختند.

طبق قانون جامع اطفای حریق تمام دستگاه‌های دولتی اعم از لشکری و کشوری موظف به اطفای حریق هستند و ستادکل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌هایی که ابزارها و امکاناتی در اختیار دارند، در زمان بحران باید وارد شوند.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت به تنهایی ۱۵ تا ۲۰ درصد گونه های گیاهی شناسایی شده در ایران را در دل خود جای داده است؛ این لکه جنگلی به دلیل غنای گونه های گیاهی و جانوری و نیز داشتن جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی، نامزد ثبت در فهرست میراث یونسکو است.

  • منبع خبر : ایرنا