هیئات حسینی نباید محفل انتخاباتی سیاسیون شود/ اصراری به برگزاری برنامه‌های تجمعی نداریم
هیئات حسینی نباید محفل انتخاباتی سیاسیون شود/ اصراری به برگزاری برنامه‌های تجمعی نداریم
حجت الاسلام شعبانی گفت: با توجه به نزدیکی ایام انتخابات هیئات باید توجه کنند که وارد جریانات جناحی نشوند.

به گزارش خبرنگار شمس، حجت الاسلام‌ والمسلمین حسن شعبانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های دهه‌ی محرم با اشاره به اینکه ماه محرم و صفر فرصتی استثنایی برای تزریق معنویت و تجدید عهد با آرمان‌های اباعبدالله الحسین است، اظهار داشت: ویژگی بارز ماه محرم نسبت به ماه مبارک رمضان در این است که عقل و احساس با هم توام شده‌اند، عقل و تکلیف و علقه‌ی عاطفی اثر گذاری برنامه‌های محرم را چندین برابر افزایش داده است.

وی ادامه داد: در ماه محرم علاوه بر اینکه عرض ارادتی به محضر سیدالشهدا انجام می‌دهیم به نوعی هم بستگی ملی نیز اتفاق می‌افتد چرا که در عزاداری صنوف، طبقات و گرایش‌های مختلف به فراموشی سپرده و همگی زیر بیرق اباعبدلله جمع می‌شوند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه در این ماه سرمایه‌‌های اجتماعی به شدت افزایش می یابد، گفت: سرمایه‌هایی که برای مقابله با توطئه‌های دشمنان و حراست از مرزها به آن نیازمندیم در این ماه به دست می‌آید.

وی خاطر نشان ساخت: ماه محرم یک موضوع استراتژیک برای ملت و انقلاب اسلامی ایران است چرا که اصل انقلاب اسلامی ملهم از حرکت اباعبدلله بوده است.

شعبانی عنوان کرد: در استان ما هفت هزار و ۵۰۰ مسجد وجود دارد که ۵۲۴۱ مسجد توسط سازمان تبلیغات اسلامی شناسایی و ساماندهی شده‌اند که علاوه بر این ۵۰۰ حسینیه تحت پوشش سازمان نیز به نوعی محور عزاداری‌های اباعبدالله هستند.

وی هیئات حسینی را به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تشکل مردمی دانسته و افزود: هیئات حسینی کاملا غیر وابسته به نهادهای دولتی هستند که به صورت خودجوش توسط مردم مدیریت و هدایت می‌شوند.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: در هیئات مذهبی حضور سخنرانان برای تبین اهداف قیام اباعبدالله حسین اهمیت ویژه دارد و در همین راستا یک هزار و ۲۷۴ مبلغ بومی داریم که یک هزار و ۱۰ نفر آقا و ۱۶۴ نفر مبلغ خانم هستند و در مجموع یک هزار و ۶۱۸ مبلغ برای اعزام به هیئات و حسینیه‌ها در سراسر استان سازماندهی شده‌اند.

شعبانی با بیان اینکه عزاداری خیابانی برای تعظیم شعائر دینی و به عنوان نمود عظمت شور حسینی قلمداد می‌شود، اظهار داشت: مردم در ساعاتی از شبانه روز در خیابان‌های شهر دسته جات عزاداری به راه می‌اندازند که ضمن قدر دانستن این حرکت از هیئات درخواست می‌شود برخی ملاحظاتی که وجود دارد رعایت کنند.

وی ادامه داد: از هیئات و دسته جات عزاداری خیابانی خواهشمندیم ساعت شروع و خاتمه‌ای که از طرف سازمان تبلیغات اسلامی اعلام می‌شود مورد توجه کامل قرار گیرد.

شعبانی افزود: همچنین مقرر گردیده ۵ روز بعد از عید غدیر هیئات برنامه‌های عزاداری خود را آغاز نمایند، اگر غیر این صورت باشد در عدم تمدید اعتبار نامه هیئت نباید گلایه‌مند باشند.

این مقام مسئول متذکر شد: با توجه به نزدیکی ایام انتخابات هیئات باید توجه کنند که وارد جریانات جناحی نشوند خط قرمز سازمان ورود به مسائل جناحی است، البته که ما هییت سکولار نداریم و مسائل سیاسی کلان باید مورد توجه قرار گیرد اما ورود به عرصه‌ای که تبلیغ برای جناح و جریان خاصی باشد در شان هیئات مذهبی نیست.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان گفت: در بحث نزورات باید اولویت‌ها مورد توجه قرار گیرد و نزورات به محلاتی سوق داده شود که نیاز بیشتر است سازماندهی این امر نیز توسط هیئات می‌تواند انجام گیرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در بحث استفاده از ظروف یکبار مصرف به ویژه در روز تاسوعا و عاشورای حسینی حتما بحث محیط زیست مورد توجه قرار گیرد، چرا که اهل بیت فرموده‌اند مایه‌ی زینت برای ما باشید نه مایه‌ی سر افکندگی لذا در سالم و پاک نگه داشتن محیط زیست هیئت‌های مذهبی باید پیشگام باشند.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: نکته‌ی دیگر توجه به محتوای اشعاری است که توسط مادحان ارایه میگردد، اشعار باید جهت دهنده، سازنده و ناظر بر نیاز فکری و فرهنگی جامعه باشد، شاعران آیینی نباید با تکیه بر مستندات ضعیف شعر بسرایند.

وی متذکر شد: از دیگر نکات که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در سال‌های گذشته نیز دیده شده است که برخی از جریان‌ها با افکار انحرافی درصدد جهت دهی به هیئت هستند و با کمک‌های مالی درخواست ارائه‌ی محتوای خاص چه در سخنرانی و یا در ترویج سبک خاصی از مداحی دارند، لذا مادحین و مسئولین هیئات به این نکات باید عنایت ویژه داشته باشند.

این قام مسئول یادآور شد: در سال جاری به صورت جریانی و یکپارچه در تمام کشور پرداختن به موضوع خانواده به صورت برجسته مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تذکر مواردی که می‌تواند خانواده را سست کند و یا آموزش مواردی که می‌تواند خانواده را تحکیم کند و تعالی بخشد از جمله مواردی است که به صورت ملی در حال پیگیری است، در کل استان نیز کارشناسان سازمان تبلیغات، مبلغین خانم و آقا و سخنرانان طی جلساتی در حال طی کردن آموزش‌های مورد نیاز در این راستا هستند

رییس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: خانواده وآسیب‌های اجتماعی دو موضوع محوری در سازمان تبلیغات است که پس از محرم نیز در سازمان تبلیعات اسلامی به آن توجه ویژه خواهند داشت.

شعبانی بیان کرد: سازمان تبلیعات اسلامی نقطه‌ی تمرکز را در توانمند کردن نیروی انسانی مرتبط با خود می‌داند، چرا که اگر این توانمندی حاصل شود سطح عمق، کیفیت و تاثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی سازمان ارتقا خواهد یافت.

شعبانی با اشاره به برنامه‌های عزاداری بازار تبریز اظهار داشت: معتقدیم مراسم عزاداری بازار تبریز به عنوان برنامه شاخص تجمع عزاداران حسینی تبریز باید حفظ و تقویت شود و اصراری به برگزاری برنامه‌های تجمعی نداریم، اصالت عزاداری بازار تبریز را به هیچ عنوان راضی نیستیم تضعیف کنیم و یا جایگزینی برای آن داشته باشیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: در استان یک هزار و ۲۰۰ انجمن و در شهرستان تبریز ۸۵۰ انجمن اسلامی ثبت شده است همچنین سه هزار و ۵۰۰ مداح در تبریز و پنج هزار و ۴۰۰ مداح در استان در حال فعالیت در ۶ هزار هئیت در استان و دوهزار و ۶۰۰ هیئت در تبریز هستند.

انتهای پیام/