هوای آذربایجان‌شرقی بارانی می‌شود
هوای آذربایجان‌شرقی بارانی می‌شود
معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: هوای استان از امروز تا چند روز آینده بارانی همراه با تندبادهای لحظه‌ای و کاهش نسبی دما خواهد شد.
به گزارش شمس، محمد اشجعی، افزود: از بعد از ظهر امروز و امشب، گذر امواج کم ارتفاع تراز میانی جو و نفوذ و تقویت زبانه پرفشار سطح زمین موجب افزایش ابر، موجب وزش باد گاهی به صورت شدید و در برخی نواحی شمالی و شرقی استان رگبار و غرش آذرخش شده و در نواحی مستعد احتمال بارش تگرگ وجود دارد.
وی با بیان اینکه این وضعیت تا دوم ماه مهر در استان تدوم خواهد داشت، اظهار داشت: در این مدت دما حدود ۵ تا ۱۲ درجه سانتی گراد کاهش می یابد و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، رخداد گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا دور از انتظار نیست.
معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به وزش تندبادهای لحظه ای(حدود ٣٠ تا ٧٥ کیلومتر بر ساعت)، احتمال پرتاپ و سقوط اشیاء، شکستن درختان و آسیب به دکل های مخابراتی وجود دارد و توصیه می شود مردم از ساختمان های نیمه کاره دوری و از فعالیت در ساختمان های بلند و ارتفاعات پرهیز کنند.
اشجعی ادامه داد: هم اکنون جلفا با ۳۷ و کلیبر با ۲۱ درجه سانتی گراد گرمترین و خنک ترین شهریها استان بوده و دمای تبریز ۳۲ درجه سانتی گراد و سرعت باد در این شهر در برخی مواقع به ۱۵ کیلومتر بر ساعت رسیده است.
سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز درباره احتمال خطر سقوط درختان به شهروندان هشدار داد و از آنان خواست از استقرار خود و کودکانشان و از پارک خودروهای خود در نزدیکی درختان سطح شهر به دلیل احتمال سقوط آن ها و بروز حوادث ناگوار خودداری کنند.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
  • منبع خبر : ایرنا