نشاط سهم مردم استان‌های جنوبی/ دستِ کوتاه آذربایجان‌شرقی از شادمانی
نشاط سهم مردم استان‌های جنوبی/ دستِ کوتاه آذربایجان‌شرقی از شادمانی
آمارها نشان می‌دهد که در میان مردم ایران مردم استان‌های جنوبی بیشترین شادتر هستند و شادی مردم آذربایجان‌شرقی نیز نزدیک به میانگین کشوری است.

به گزارش شمس، شادی و نشاط محدود به مکان و جغرافیا نیست اما هرکجا که زندگی ماشینی کمتر گسترده‌تر شده و مردم در همان حال و هوای گذشته حضور دارند شادمانی نیز در آنجا خانه دارد. آمارها نشان می‌دهد در ایران نیز مردم برخی استان‌ها سهمشان از شادی بیشتر و سهم برخی استان‌ها کمتر است.

اینفوگرافی که اسفند سال ۹۶ منتشر شده نشان می‌دهد سهم استان‌های جنوبی از شادی بیشتر از مردم سایر استان‌هاست و سهم مردم آذربایجان‌شرقی اگرچه در رده‌های پایین قرار ندارد اما تقریبا در میانه‌های جدول آماری قرار دارد. آمار نشان می‌دهد زنجان، گلستان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کردستان شش استان اولی هستند که مردم آن در رده سنی ۱۸ تا ۶۵ سال عنوان کرده‌اند زندگی بسیار شادی دازند و در عوض مردم استان‌های یزد، کرمانشاه و خراسان رضوی نیز کمترین ابراز رضایت از زندگی را داشته‌اند.

در بین استان‌های شمالغرب با فاکتور گرفتن استانِ زنجان، مردم آذربایجان‌شرقی نسبت به استان‌های اردبیل و آذربایجان‌غربی ابراز شادی بیشتری نسبت به زندگی داشته‌اند اگرچه که میزان شادی مردم در آذربایجان‌شرقی نیز نزدیک به میانگین کشوری بوده و آمار چندان بالایی ندارد.

خوش بینی به زندگی، ورزش هفتگی، شادکامی همسر، فعالیت‌های اوقات فراغت، رضایت از زندگی، اعتقادات مذهبی، سرمایه اجتماعی، سطح تحصیلات، سن و سطح درآمد از جمله عواملی بوده که در این آمارها تاثیرگذار بوده است.