مینی‌بوس‌های جدید به بخش خصوصی رسید/ مخالفت ضمنی کمیسیون خدمات شهری با احداث زباله‌سوز
مینی‌بوس‌های جدید به بخش خصوصی رسید/ مخالفت ضمنی کمیسیون خدمات شهری با احداث زباله‌سوز
جلسه امروز شورای شهر تبریز با موافقت اعضا در خصوص واگذاری زمین به قرارگاه خاتم الانبیا و اتوبوس‌های جدید به بخش خصوصی به پایان رسید.

به گزارش شمس، جلسه امروز شورای شهر تبریز با حضور تمام اعضا راس ساهت ۸:۳۰ دقیقه آغاز به کار کرد. نخستین دستور جلسه امروز ادامه بررسی شیوه‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری شهرداری تبریز بود که غلامحسین مسعودی ریحان در این باره اظهار داشت: ده جلسه برای سرمایه‌گذاری وقت گذاشتیم اما هیچ اتفاقی رخ نداد از ۱۰۰ پروژه ما ۸۰ پروژه در دادگاه‌ها طی مسیر می‌کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل از نماینده اطلاعات می‌خواستیم که در جلسات این کمیسیون حضور داشته باشند تا بعدا مشکلی پیش نیاید.

سونیا اندیش نیز در خصوص اهلیت سرمایه‌گذار در پروژه‌های شهرداری تبریز گفت: چند روزی است که موضوع سازمان خصوصی‌سازی داغ شده دلیل آن تخلفات صورت گرفته است.

وی افزود: ریشه قضیه اهلیت در واگذاری است و مشارکت پروژه‌های شهرداری نیز همان خصوصی‌سازی است، در شیوه‌نامه آمده که تنها مدیرکل حراست می‌تواند در مساله اهلیت ورود کند و معاونت عمرانی و… حق دخالت ندارند.

نایب رئیس شورا تاکید کرد: پیشنهادم این است برای تایید اهلیت استعلاماتی از اداره کل مالیات، بانک‌ها و سایر نهادها دریافت شود تا با مشکل مواجه نشویم.

وی ادامه داد: البته در خصوص سرمایه‌گذار نیاز به تایید اهلیت نیست بلکه در مشارکت مراجع ذی صلاح اهلیت را تصویب کنند.

شهرام دبیری نیز با تایید این مساله عنوان کرد: پیشنهاد من این است که بعد از تایید مراجع ذی صلاح و استعلام بدهی‌ها و سوسابقه واگذاری‌ها صورت بگیرد.

وی گفت: باید برای سرمایه‌گذاری کف قیمت مشخص شود و تمامی پیشنهادات سرمایه‌گذاری به سمع و نظر هیات عالی برسد.

ایرج شهین باهر نیز پیشنهاد کرد برای سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی کمیته بررسی وجود ۱۰ درصد ای مبلغ در حساب سرمایه‌گذار را بررسی کند.

محمدباقر بهشتی نیز با بیان اینکه مرجع تشخیص اهلیت شورا نیست، گفت: ما نمی‌توانیم صلاحیت و اهلیت افراد را بررسی کنیم و این مساله باید برعهده کمیته بررسی باشد؛ مثال ماشین‌سازی را به چه کسی داده بودند؟ این فرد چه تجربه‌ای در مدیریت شرکت صنعتی داشت؟

وی افزود: می‌توان استعلامات را انجام داد اما چیزی در شیوه‌نامه ننویسیم که سرمایه‌گذار به جای جذب دفع شود.

با اضافه شدن سقف اختیارات هیات عالی تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری تبریز به تصویب رسید. همچنین اعضا با حضور نمایندگانی از سازمان‌های نظارتی مخالفت کردند.

موافقت اعضا با واگذاری زمین‌های زیر قیمت به قرارگاه خاتم‌الانبیا

دستور جلسه دوم شورا لایحه دو فوریتی بررسی تجویز مجوز واگذاری املاک شهرداری با ۱۰ درصد زیر قیمت کارشناسی به قرارگاه خاتم الانبیا بود که بهشتی با انتقاد از قید دو فوریت عنوان کرد: کار عمرانی یک کار مستمر است و دو فوریت یعنی اگر امروز تصویب نشود کار بر روی زمین می‌ماند و به همین دلیل نیاز به فوریت وجود ندارد.

فریدون بابایی‌اقدم در پاسخ به این سخنان بهشتی اظهار داشت: اطراف پایگاه هوایی به دلیل بوی نامطلوب شیرابه و زباله‌ها قابل سکونت نیست و وضعیت پسماند باید هرچه سریعتر رسیدگی شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح تراموا و موضوع پارک بزرگ که مساحت آن طی سالها از ۸۸۰ هکتار به ۵۰۰ هکتار رسیده کاملا فوریت دارد؛ مردمی که برای تفریح به آنجا می‌روند کیپ تا کیپ نشسته‌اند و این تفریح چه فایده‌ای دارد؟ اگر امروز به این موضوع رسیدگی نکنیم پارک بزرگ رفته رفته کوچکتر می‌شود.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: در خصوص واگذاری زمین به قرارگاه خاتم شهرداری یا جایی را در اختیار قرار می‌دهد که نیاز به خاکبرداری دارد و یا زمینی تحویل قرارگاه نشده است؛ از سوی دیگر پروژه‌های کلان ما به دست قرارگاه خاتم اجرا می‌شود.

دبیری در خصوص واگذاری زمین‌ها با ده درصد زیر قیمت عنوان کرد: پیشنهادم این است جاهایی که به مزایده گذاشتیم و خریداری نداشت به ده درصد زیر قیمت کارشناسی به قرارگاه خاتم الانبیا بدهیم.

عبدالله تقی‌پور با بیان اینکه زمین سرمایه پایدار برای شهرداری است، گفت: در شهرداری منطقه پنج از قطعاتی که به پیمانکار واگذار می‌کردیم عوارض دریافت می‌کردیم تا هم تسریع در احداث باشد و هم درآمد پایدار وجود داشته باشد.

وی اداکه داد: پیشنهادم این است که سرمایه‌ها را کاملا واگذار نکنیم بلکه عوارض حاکم بر اساس ضوابط با ملک را نیز مد نظر قرار دهیم.

با موافقت اکثریت اعضا دو فوریت لایحه شهرداری در خصوص واگذاری املاک به فروش نرفته در مزایده با ۱۰ درصد زیر قیمت کارشناسی به تصویب رسید.

مینی‌بوس‌های جدید به بخش خصوصی واگذار می‌شود

سومین دستور جلسه امروز که به صورت دوفوریتی مطرح شد تجویز واگذاری مینی‌بوس‌های جدید به اشخاص حقیقی با ۳۰ درصد مبلغ به صورت نقدی بود که با اکثریت آرا تصویب شد.

فرخ جلالی در خصوص خرید اتوبوس‌های جدید ابراز داشت: خرید اتوبوس در هیچ شهری فعلا میسر نیست اما وزارت کشور به صورت اورژانسی ۶۲ دستگاه اختصاص داده که ۲۰ دستگاه نیز خریداری شده است.

وی ادامه داد: هزینه نگهداری و حقوق هر راننده اتوبوس ۱۱ میلین تومان است که برای جلوگیری از این هزینه می‌توانیم اتوبوس‌ها را به بخش خصوصی بدهیم؛ مقرون به صرفه این است که ۳۰ درصد را به صورت نقد بگیریم و تصدی‌گری هم برعهده ما نباشد.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز تصریح کرد: ۳۲۲ واحد اتوبوسرانی از رده خارج شده‌اند و به همین دلیل برای نوسازی ناوگان باید عنایت ویژه به این بخش داشته باشیم.

فرج قلیزاده نیز ضمن قدردانی از تصمیم کمیسیون برای سبک‌سازی شرکت واحد گفت: امروز بیشتر اتوبوس‌ها از رده خارج هستند و آنها را با ضرب و زور بر سرکار نگه داشته‌ایم در حالیکه در صورت واگذاری به بخش خصوصی این اتفاق رخ نمی‌دهد.

موضوع زباله‌سوز تبریز بازهم به جلسات آتی موکول شد

سومین دستور جلسه امروز موضوع زباله‌سوز تبریز بود که عبداله تقی پور گزارش کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در این خصوص را ارئه کرد. وی تشریح کرد: اشکالات بنیادی در تفاهم نامه بوده که بعد از بررسی‌ها نتیجه به مطالعات امکان سنجی و تصمیم گیری نهایی انجام شد.

رئیس کمیسیون محیط زست و خدمات شهری ادامه داد: رونوشت در این خصوص به اعضا شورا و طرح در صحن علنی، ارزش زباله سوز حرارتی، اصلاحات نهایی زباله سوز، مکاتبات بدون پاسخ مانده است.

وی افزود: در نهایت کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری با لحاظ چند بند به این جمع بندی رسیده که کاهش استفاده مجدد بازیافت استحصال انرژی و لندفیل بهترین گزینه‌های نحوه مدیریت پسماند است.

تقی‌پور عنوان کرد: انتخاب گزینه زباله سوزی با مطالعات و بررسی قابل انجام است و نباید بصورت عجولانه و در صورت نداشتن توجیه اقتصادی اقدام به این عمل انجام شود، کمیسیون محیط زیست و‌ خدمات شهری مخالف سوزاندن زباله‌ها جز در موارد زباله‌های غیر قابل بازیافت می‌باشد.

به دلیل اتمام زمان جلسه شورا بررسی این موضوع به جلسات آتی موکول شد.